Αφιερώματα
Τρίτη, 20 Μαρτίου 2018 10:54

Αναπτυσσόμενο οικοσύστημα το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο

Το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εξελιχθεί σε ένα μεγάλο, ταχέως αναπτυσσόμενο «οικοσύστημα». Με τον όρο αυτό ορίζεται ως το ηλεκτρονικό εμπόριο που αφορά την αποστολή φυσικών προϊόντων από την αποθήκη της εταιρείας πώλησης απευθείας στους καταναλωτές σε μια άλλη χώρα ως ατομικό δέμα.

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εξελιχθεί σε ένα μεγάλο, ταχέως αναπτυσσόμενο «οικοσύστημα». Με τον όρο αυτό ορίζεται ως το ηλεκτρονικό εμπόριο που αφορά την αποστολή φυσικών προϊόντων από την αποθήκη της εταιρείας πώλησης απευθείας στους καταναλωτές σε μια άλλη χώρα ως ατομικό δέμα. Σύμφωνα με στοιχεία της Alipay και της Mckinsey, το 2015 η αγορά του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου ανερχόταν στα 300 δισ. δολ., αντιπροσωπεύοντας περίπου το 15% του ηλεκτρονικού εμπορίου συνολικά. Ωστόσο, η ταχεία αυτή ανάπτυξη μόλις άρχισε και θα συνεχιστεί εκτιμάται ότι η διασυνοριακή αγορά θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2020 κατά περίπου 25% ετησίως - ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από εκείνο του εγχώριου ηλεκτρονικού εμπορίου και ρυθμός ανάπτυξης που οι περισσότερες παραδοσιακές αγορές λιανικής ονειρεύονται να επιτύχουν.

Ακόμη και οι γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon, η Alibaba, και η Zalando, που έχουν ήδη εγκαταστήσει τοπικά κέντρα διανομής σε πολλές χώρες, αποστέλλουν ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεών τους σε διασυνοριακό επίπεδο. Εκτιμάται ότι το 2020 η αγορά του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου θα ανέλθει περίπου στα 900 δισ. δολ., ποσό που μεταφράζεται σε ποσοστό περίπου 22% της παγκόσμιας αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτή η δυναμική ανάπτυξης προσφέρει ευκαιρίες στους εμπόρους λιανικής και τους κατασκευαστές. Το 71% των ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής εκτιμά ότι το μερίδιό τους επί των διασυνοριακών πωλήσεων θα αυξηθεί. Σε επίπεδο μεμονωμένων εταιρειών, το μερίδιο των διασυνοριακών πωλήσεων που μπορούν να αποκτήσουν δεν έχει όρια. Παραδείγματος χάριν, εξετάζοντας γνωστούς ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής (σε μεγάλες, εγχώριες αγορές-στόχους), αποκαλύπτεται η πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα πωλήσεων που επιτρέπει η στοχευμένη διεθνοποίηση.

Παράλληλα οι συναλλαγές που αφορούν αγορές υψηλής αξίας -εκείνες που είναι γενικά ιδιαίτερα κερδοφόρες για τους ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής- αποτελούν ένα σημαντικό μέρος των συνολικών πωλήσεων του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου και εκτιμάται πως οι συναλλαγές που αφορούν υψηλότερες αξίες αγαθών, κυρίως στην Ευρώπη και την Ασία πρόκειται να αυξηθούν. Σύμφωνα με το Καταναλωτικό Βαρόμετρο της Google, οι καταναλωτές κάνουν αγορές στο εξωτερικό για τους εξής βασικούς λόγους: καλύτερη διαθεσιμότητα προϊόντος, ελκυστικές προσφορές και αξιοπιστία σήματος/ καταστήματος. Στις ώριμες αγορές, οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη δυνατότητα επιλογής, στις λιγότερο ώριμες αγορές αναζητούν καλύτερη ποιότητα. Επίσης οι καταναλωτές αναζητούν πλέον στο εξωτερικό, κάτι περισσότερο από είδη μόδας και ηλεκτρονικά είδη. 

Πώς μπορεί να πετύχει ένας μικρομεσαίος έμπορος που θέλει να ανοίξει το βήμα του στις διασυνοριακές ηλεκτρονικές πωλήσεις, οι ειδικοί λένε πως τα προβλήματα σε σχέση με τα logistics λύνονται εύκολα μέσω υπηρεσιών προκαθορισμένης ώρας παράδοσης, η χρήση του σήματος ενός μεταφορέα συμβάλλει στη δημιουργία εμπιστοσύνης, που είναι σημαντικό για τον καταναλωτή, η τιμή πρέπει να είναι διαφανής, μια καλή εμπειρία διεθνών αγορών ενισχύει την εμπιστοσύνη. 

Οι έτοιμες λύσεις επιτρέπουν την άμεση έναρξη δραστηριοτήτων στον χώρο των διασυνοριακών πωλήσεων (τεχνολογία όπως το API -Διεπαφή Προγραμματισμού Εφαρμογών- και τα έτοιμα plug-in).