Πριν από μερικά χρόνια, η παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα τους αντιμετώπιζε ως ενθουσιώδεις οραματιστές, που με τις ιδέες τους έφερναν επανάσταση, γράφει η Αγγελική Κοτσοβού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Πριν από μερικά χρόνια, η παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα τους αντιμετώπιζε ως ενθουσιώδεις οραματιστές, που με τις ιδέες τους έφερναν επανάσταση. Δύσκολα μπορούσε να προβλέψει κανείς την ταχεία άνοδο των εταιρειών τεχνολογίας. Η παρουσία τους ξεφεύγει πλέον από τα στενά όρια του τεχνολογικού κλάδου, εισβάλλοντας σε άλλους τομείς.
Τεχνολογικοί κολοσσοί -όπως οι Amazon, Google και Facebook- προκαλούν τεκτονικές αλλαγές στο επιχειρείν, ανατρέποντας τα δεδομένα. Οι ραγδαίες εξελίξεις βρίσκουν απροετοίμαστες τις εταιρείες που άλλοτε κατείχαν κυρίαρχη θέση. Προ ημερών ο σερ Μάρτιν Σορέλ της WPP, του μεγαλύτερου διαφημιστικού ομίλου στον κόσμο, είχε προειδοποιήσει για τις «φοβερές της τεχνολογίας» -Amazon, Google, Facebook, Netflix και οι δύο κινεζικές Alibaba, Tencent- που έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τον χάρτη της διαφήμισης και των media.
Η Google, εκτός από κορυφαία μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο, από το 2008 άλλαξε τον χάρτη της κινητής τηλεφωνίας με το λογισμικό Android για έξυπνες συσκευές, ελέγχοντας πλέον το 82,8% της αγοράς. Επόμενος σταθμός; Η βιομηχανία αυτοκινήτων και συγκεκριμένα τα οχήματα χωρίς οδηγό.
Η Αpple παραγκωνίζει τη Microsoft και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές γραφείου, με τα iPads και τα iPhones. Μόνο που δεν σταματά εκεί, αλλά κάνει βήμα και στα έξυπνα ρολόγια, εισβάλλοντας στα χωράφια των φημισμένων ωρολογοποιών της Ελβετίας.
Η μεγαλύτερη και ίσως η πιο επιζήμια επανάσταση έχει επέλθει στον κλάδο του λιανεμπορίου, με εταιρείες όπως η Amazon και η κινεζική Alibaba να ταράζουν τα νερά. Η στροφή των καταναλωτών σε αγορές μέσω Διαδικτύου ερημώνει τα εμπορικά καταστήματα και οδηγεί σε αφανισμό άλλοτε κραταιών αλυσίδων λιανικής, που δεν κατάφεραν να κερδίσουν το στοίχημα του e-shop.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα η κατάρρευση της Toys’R’Us, μιας από τις πιο ιστορικές αλυσίδες καταστημάτων με παιχνίδια στις ΗΠΑ, με παράδοση 70 ετών. Μόνο που τα σύγχρονα παιδιά δεν συγκινούνται τόσο από τα παιχνίδια, επιλέγοντας τα gadgets και τις κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών. Οι παγκόσμιες πωλήσεις παιχνιδιών αυξήθηκαν μόλις 1% το 2017, τη στιγμή που οι πωλήσεις ψηφιακών και online παιχνιδιών τρέχουν με ρυθμούς 18%.
Παρά τις αντιδράσεις και επικρίσεις, στη συντριπτική πλειονότητά τους επενδυτές, χρήστες και καταναλωτές δεν αλλάζουν συμπεριφορά. Οι φανατικοί συνεχίζουν να περιμένουν εναγωνίως το νέο iPhone.
Το Facebook έχει περισσότερους από δύο δισ. χρήστες. Και η Ουάσιγκτον, που στο όνομα της εθνικής ασφαλείας φρενάρει κορυφαία deals, τήρησε σιγήν ιχθύος στην εξαγορά της Whole Foods από την Amazon. Μοναδική εξαίρεση η στάση της Ευρώπης, με τη σταυροφορία εναντίον των ισχυρών της τεχνολογίας και της κυριαρχίας τους, μια σταυροφορία με «λάβαρο» το συμφέρον και την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών.