Όπως σχεδόν κάθε χρόνο έτσι και φέτος είχαμε αλλαγές στην κατανομή των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία, αλλά και αλλαγές στις ίδιες τις σχολές και τα τμήματα, που, φυσικά, θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση των βάσεων. Οι ερωτήσεις των υποψηφίων και των γονέων τους άρχισαν να πληθαίνουν, συνεπώς χρειάζεται να δούμε τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Όπως σχεδόν κάθε χρόνο έτσι και φέτος είχαμε αλλαγές στην κατανομή των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία, αλλά και αλλαγές στις ίδιες τις σχολές και τα τμήματα, που, φυσικά, θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση των βάσεων. Οι ερωτήσεις των υποψηφίων και των γονέων τους άρχισαν να πληθαίνουν, συνεπώς χρειάζεται να δούμε τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα.
Η διαμόρφωση των βάσεων εξαρτάται από τρεις παράγοντες:
1. Τον αριθμό των εισακτέων, που καθορίζει το Υπουργείο Παιδείας μέχρι τις 15 Μαρτίου, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
2. Τη δυσκολία των θεμάτων των Πανελληνίων εξετάσεων.
3 Τις επιθυμίες των υποψηφίων, όπως αποτυπώνονται στο μηχανογραφικό τους δελτίο.
Είναι προφανές ότι δεν γνωρίζουμε τίποτα για κανένα από τους τρεις παράγοντες, συνεπώς δεν μπορεί να γίνει καμία εκτίμηση για τη διαμόρφωση των βάσεων του 2018. Το μόνο που θα προσπαθήσουμε να δούμε είναι πως θα μπορούσαν να επηρεάσουν οι μέχρι στιγμής ανακοινωμένες αλλαγές.
Η πρώτη αλλαγή είναι η κατάργηση του πεδίου των Παιδαγωγικών Επιστημών και η ενσωμάτωση των τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Σε προηγούμενο άρθρο μας δείξαμε ότι δεν αλλάζει σημαντικά η ζήτηση για την εισαγωγή στα Παιδαγωγικά Τμήματα. Αυτό που αναμένουμε να αλλάξει είναι ο αριθμός των μορίων που θα συγκεντρώσουν οι υποψήφιοι. Αυτό περιμένουμε να συμβεί γιατί με τα Παιδαγωγικά ως ξεχωριστό πεδίο οι υποψήφιοι από τις Ανθρωπιστικές επιστήμες εξετάζονταν στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και οι υπόλοιποι στην Ιστορία Γενικής Παιδείας. Η εξέταση σ’ αυτά τα μαθήματα αποδεικνυόταν εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση για τους υποψηφίους γιατί αυτά τα μαθήματα δεν ταίριαζαν στο εκπαιδευτικό τους προφίλ. Το αποτέλεσμα ήταν να έχουμε ιδιαίτερα χαμηλές επιδόσεις σ’ αυτά τα μαθήματα, που ήταν και βασικά, έδιναν, δηλαδή , περισσότερα μόρια. Αναμένουμε, λοιπόν, οι υποψήφιοι για τα παιδαγωγικά να συγκεντρώσουν περισσότερα μόρια, τώρα που δεν εξετάζονται τα μαθήματα που τους χαντάκωναν. Αυτό σημαίνει ότι αναμένουμε άνοδο των βάσεων στα Παιδαγωγικά όχι λόγω αυξημένης ζήτησης αλλά λόγω καλύτερων επιδόσεων. Αν αυξηθεί και η ζήτηση τότε αναμένουμε επιπλέον άνοδο των βάσεων.
Η δεύτερη αλλαγή που αναμένουμε να επηρεάσει τη διαμόρφωση των βάσεων είναι η ίδρυση και λειτουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Το τι θα επιλέξουν οι υποψήφιοι θα καθορίσει τις βάσεις. Το δίλημμα που θα έχει να αντιμετωπίσει ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται να δηλώσει τα τμήματα των Μηχανολόγων Μηχανικών θα είναι το εξής: Ένας κάτοικος Αττικής θα δηλώσει μετά τη σχολή του ΕΜΠ το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ή θα δηλώσει τους Μηχανολόγους Μηχανικούς στην Πάτρα; Αν προτιμήσουν μαζικά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής θα έχουμε άνοδο των βάσεων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αν προτιμήσουν μία άλλη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών σε άλλη πόλη της Ελλάδας τότε οι βάσεις του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής θα κυμανθούν περίπου στις βάσεις των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Ποια από τις δύο εκδοχές συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες να συμβεί; Το κριτήριο που θα κυριαρχήσει, πιστεύω, είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, γιατί αυτό είναι που, κυρίως, ενδιαφέρει τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους. Με τη φοίτηση να είναι τετραετούς διάρκειας και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων άγνωστα, πάντως διαφορετικά από των υπόλοιπων Πολυτεχνείων, πιστεύω ότι, τελικά, οι υποψήφιοι δεν θα προτιμήσουν τις σχολές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής από τις Πολυτεχνικές Σχολές σε άλλη πόλη.
Φυσικά δεν ισχύει το ίδιο για τα τμήματα της σχολής Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας. Εδώ το πρόβλημα είναι αν η εισαγωγή θα γίνεται χωριστά σε κάθε κατεύθυνση ή όχι. Αν δεν γίνεται τότε πιστεύω ότι αρκετοί υποψήφιοι θα φοβηθούν μήπως επιλέξουν το νέο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών για να γίνουν ακτινολόγοι και βρεθούν να σπουδάζουν Αισθητική. Για αλλού να πηγαίνεις και αλλού να βρίσκεσαι είναι κάτι που δημιουργεί ανασφάλεια. Σ’ αυτή την περίπτωση πολλοί υποψήφιοι μπορεί να επιλέξουν τη σιγουριά του τμήματος ΤΕΙ στην επαρχία, αν κρίνουν ότι θα έχουν επαγγελματικό πλεονέκτημα. Ας μην ξεχνάμε ότι οι υποψήφιοι και οι γονείς τους ενδιαφέρονται πρωτίστως για τη χρήση του πτυχίου ως εργαλείου εξασφάλισης εργασίας. Δεν τους αδικώ. Με την ανεργία και την υποαπασχόληση που υπάρχει αυτό που ενδιαφέρει τον κόσμο είναι η καλύτερη θέση στη “μάχη” αναζήτησης εργασίας. Απλά αυτό έχει επιπτώσεις στην επιλογή σπουδών, επηρεάζει τη ζήτηση και, συνεπώς, τις βάσεις.