Η Ρώμη, μία από τις πόλεις με τα μεγαλύτερα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ευρώπη, σχεδιάζει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ από το κέντρο της πόλης από το 2024, για να καταπολεμήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση και να προστατεύσει τα χιλιάδες αρχαία υπαίθρια μνημεία που απειλούνται από αυτήν.
Η Ρώμη, μία από τις πόλεις με τα μεγαλύτερα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ευρώπη, σχεδιάζει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ από το κέντρο της πόλης από το 2024, για να καταπολεμήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση και να προστατεύσει τα χιλιάδες αρχαία υπαίθρια μνημεία που απειλούνται από αυτήν.
Η δήμαρχος Βιρτζίνια Ράγκι ανακοίνωσε την απόφαση στα μέσα κοινωνικά δικτύωσης, δηλώνοντας ότι «πρέπει να έχουμε το θάρρος να υιοθετήσουμε ισχυρά μέτρα, ώστε να υπάρξει σοβαρή παρέμβαση».
Η ανακοίνωση της δημάρχου ακολουθεί πρόσφατη δικαστική απόφαση στη Γερμανία που επιτρέπει στις πόλεις να απαγορεύουν τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα ντίζελ από τους δρόμους τους.
Περίπου τα δύο τρίτα των 1,8 εκατομμυρίων νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ιταλία πέρυσι ήταν κινητήρων ντίζελ, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας. Η Ρώμη επίσης δεν διαθέτει κοντά μεγάλες βιομηχανίες, έτσι σχεδόν όλη η ατμοσφαιρική ρύπανση στην ιταλική πρωτεύουσα προκαλείται από τα αυτοκίνητα.
Η Ρώμη έχει προσπαθήσει και άλλες φορές να απαγορεύσει τα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα οχήματα τις ημέρες που η ρύπανση φτάνει σε κρίσιμα επίπεδα. Στο παρελθόν έχει επίσης εφαρμοστεί σύστημα κυκλοφορίας δακτυλίου, με εναλλάξ κυκλοφορία αυτοκινήτων με μονές και ζυγές πινακίδες κυκλοφορίας. Ωστόσο, και οι δύο κανονισμοί παραβιάζονται ευρέως και δεν επιβάλλονται αυστηρά από την τροχαία. Προκειμένου να παρακαμφθεί η ρύθμιση των εναλλακτικών ημερών, πολλές οικογένειες αγοράζουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο με διαφορετικό αριθμό πινακίδας κυκλοφορίας, όπως γινόταν παλιά στην Αθήνα.
Εκτός από τη δημόσια υγεία, η ρύπανση από κινητήρες εσωτερικής καύσης προκαλεί επίσης σοβαρή ζημιά στα πολλά αρχαία μνημεία της Ρώμης. Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε πέρυσι από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας, 3.600 πέτρινα μνημεία και 60 χάλκινα γλυπτά κινδυνεύουν σοβαρά από την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Εξάλλου, οι αρχές του ιδιαίτερα βιομηχανικού Μιλάνου, στη βόρεια Ιταλία, έχουν ήδη ανακοινώσει παρόμοια σχέδια απαγόρευσης για το 2030.