Η πρόταση του Ντόναλντ Τραμπ για την ιδιωτικοποίηση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την απαραίτητη στήριξη στο αμερικανικό Κογκρέσο, όπως έκανε γνωστό την Τρίτη ο πρόεδρος της Επιτροπής για τις Συγκοινωνίες και τις Υποδομές της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, Μπιλ Σούστερ.
Η πρόταση του Ντόναλντ Τραμπ για την ιδιωτικοποίηση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την απαραίτητη στήριξη στο αμερικανικό Κογκρέσο, όπως έκανε γνωστό την Τρίτη ο πρόεδρος της Επιτροπής για τις Συγκοινωνίες και τις Υποδομές της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, Μπιλ Σούστερ.
Ο Ρεπουμπλικάνος Σούστερ επισήμανε σε ανακοίνωσή του ότι το σχέδιο για την μεταρρύθμιση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας των ΗΠΑ «προφανώς δεν έφθασε το επίπεδο της υποστήριξης που απαιτείτο για να εγκριθεί από το Κογκρέσο». Παράλληλα, δεσμεύθηκε να συνεργαστεί με τη Γερουσία προκειμένου να εξασφαλιστεί η ανανέωση της εντολής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), η οποία εκπνέει στα τέλη του Μαρτίου. Χωρίς αυτή η FAA δεν θα είναι σε θέση να εισπράττει φόρους και τέλη, ενώ πολλά από τα στελέχη της θα απολυθούν.
Ο Τραμπ είχε παρουσιάσει τον Ιούνιο την πρότασή του για ιδιωτικοποίηση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του, αλλά και τη μείωση του κόστους των αεροπορικών ταξιδιών. Ωστόσο Σημοκρατικοί κατήγγειλαν ότι το σχέδιο του Λευκού Οίκου θα παρέδιδε έναν πόρο στρατηγικής σημασίας σε ειδικά συμφέροντα και μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, ενώ και αρκετά στελέχη των Ρεπουμπλικάνων εναντιώθηκαν στην πρόταση.
Υπέρ του σχεδίου τάσσονταν οι United Airlines, Hawaiian Airlines Inc, American Airlines και Southwest Airlines, οι οποίες εκπροσωπούνται από το λόμπι Airlines for America.
Η Ένωση Ιδιοκτητών Αεροσκαφών και Πιλότων, οργανώσεις της πολιτικής αεροπορίας, αξιωματούχοι σε πολιτειακό και τοπικό επίπεδο, εργατικά συνδικάτα, ενώσεις καταναλωτών και αεροδρόμια με κοινή επιστολή τους προς το αμερικανικό Κογκρέσο εξέφρασαν την αντίθεσή τους σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας.
Η πρόταση του Τραμπ προέβλεπε ότι η FAA θα έπαυε να είναι αρμόδια για τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και την επίβλεψη του συστήματος θα αναλάμβανε μια μη κερδοσκοπική εταιρεία.
Η FAA δαπανά σχεδόν 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση για τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Το ποσό καλύπτεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του από τα τέλη και τους φόρους που καταβάλλει το επιβατικό κοινό. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει διαθέσει πάνω από 7,5 δισ. δολάρια για να προχωρήσουν μεταρρυθμίσεις και να εγκατασταθούν συστήματα επόμενης γενιάς τα τελευταία χρόνια. Ο Τραμπ έχει δηλώσει ότι οι προσπάθειες της FAA για να προχωρήσουν μεταρρυθμίσεις στο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας έχουν αποτύχει και αποτελούσαν «απόλυτη κατασπατάληση χρημάτων».
Ωστόσο οι πολέμιοι της ιδιωτικοποίησης αντέτειναν πως το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας των ΗΠΑ είναι τόσο μεγάλο που η ιδιωτικοποίησή του δεν θα εξοικονομούσε χρήματα, απεναντίας θα αύξανε το κόστος των εισιτηρίων και θα δημιουργούσε κινδύνους για την ασφάλεια των αερομεταφορών και την εθνική ασφάλεια. Ακόμη, επισήμαναν ότι η αναβάθμιση των τεχνολογικών μέσων του συστήματος θα έμπαινε στο περιθώριο αν αναλάμβανε μια εταιρεία κι ότι θα περνούσαν χρόνια πριν ανατεθούν συμβάσεις για τον σκοπό αυτό.
Πηγή: ΑΜΠΕ, Reuters