«Στις 4 Σεπτεμβρίου, οι Πρόεδροι της Ρωσίας και της Βουλγαρίας και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, συναντήθηκαν στην Αθήνα, για να συζητήσουν πρώτα απ' όλα την υλοποίηση του σχεδίου κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης. Λόγω του περίπλοκου συνδυασμού εθνικών και γεωστρατηγικών συμφερόντων, από την αρχή της πρωτοβουλίας, το 1994 μέχρι σήμερα, το σχέδιο εξελισσόταν με αβέβαιες προοπτικές επιτυχίας. Η τριμερής σύνοδος στην Αθήνα είναι η πρώτη υψηλότατου πολιτικού επιπέδου στην ιστορία των διαπραγματεύσεων και υπόσχεται αλλαγή στην παρούσα κατάσταση.
Προφανώς, η ιδέα για την εξεύρεση εναλλακτικής διαδρομής για την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου που να παρακάμψει τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια, εξακολουθεί να είναι επίκαιρη, ενώ οι αμφιβολίες της ρωσικής πλευράς για την οικονομική σκοπιμότητα του σχεδίου δεν υπάρχουν πια και η Ρωσία είναι έτοιμη να εγγυηθεί τις απαραίτητες ποσότητες πετρελαίου.
Ο Πρόεδρος Παρβάνοφ μετέβη στην Αθήνα, συνοδευόμενος από τους υπουργούς Οικονομίας και Ενέργειας, Ρούμεν Οβτσάροφ, και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ασέν Γκαγκαούζοφ - γεγονός που διέψευσε τους ισχυρισμούς ότι η βουλγαρική κυβέρνηση έχει αποφασίσει να αποσυρθεί από το σχέδιο λόγω ανεπάρκειας οικονομικών μέσων. Για τη Βουλγαρία ο πετρελαιαγωγός παραμένει ζωτικής σημασίας, όχι μόνο επειδή θα φέρει οικονομικά οφέλη, αλλά και επειδή θα την τοποθετήσει στον χάρτη των στρατηγικών διαδρόμων ενεργειακών πόρων προς την Ευρώπη. Σημειώνεται ότι στο μεγαλύτερο μέρος του ο πετρελαιαγωγός θα βρίσκεται σε βουλγαρικό έδαφος, γεγονός που θα εδραιώσει τη θέση της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ενωση και θα την αναδείξει σε παράγοντα της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι κατά έναν ιδιαίτερο τρόπο, το σχέδιο μετατρέπει τη Βουλγαρία σε σταυροδρόμι των ρωσικών και των αμερικανικών συμφερόντων. Στο προσεχές μέλλον, κοντά στην είσοδο του πετρελαιαγωγού στο Μπουργκάς, θα υπάρχει αεροπορική βάση και η αντίστοιχη υποδομή κοινής χρήσης από τη Βουλγαρία και τις ΗΠΑ με περιορισμένη, αλλά μόνιμη αμερικανική στρατιωτική παρουσία», τονίζεται σε ειδική εκπομπή της Εθνικής Βουλγαρικής Ραδιοφωνίας.
Ο αγωγός από το Μπουργκάς προς την Αλεξανδρούπολη δεν διαιωνίζει για τη Βουλγαρία το ρωσικό μονοπώλιο στις ενεργειακές προμήθειες. Η χώρα καταναλώνει και σήμερα ρωσικό πετρέλαιο, αλλά υπό εξέλιξη βρίσκεται και το αμερικανικό σχέδιο AMBO, για αγωγό που θα συνδέσει το Μπουργκάς με το αλβανικό λιμάνι της Αυλώνας, διαμέσου της ΠΓΔΜ. Σύντομα, η Σόφια, τα Σκόπια και τα Τίρανα αναμένεται να υπογράψουν τη σχετική σύμβαση.
«Βάσει της προκαταρκτικής συμφωνίας, η κατασκευή του αγωγού, κόστους 700 εκατομμυρίων ευρώ, θα ανατεθεί σε μια κοινοπραξία εταιρειών που την αποτελούν οι πετρελαϊκές Chevron -μέλος του διοικητικού συμβουλίου της οποίας ήταν στο παρελθόν και η νυν υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Κοντολίζα Ράις- Tnk-Bp, Lukoil, Rosneft, το κρατικό μονοπώλιο της Ρωσίας, Gazprom, η ειδικευμένη στην κατασκευή αγωγών, Transneft και η νεοσύστατη Oil Pipeline Burgas - Αλεξανδρούπολη. Το 51% της κοινοπραξίας θα ανήκει στη Ρωσία, ενώ η Ελλάδα και η Βουλγαρία θα αρκεστούν εξ ημισείας στο υπόλοιπο 49%, υπογραμμίζεται σε άρθρο της εφημερίδας Il Sole 24 Ore.
Το άρθρο καταλήγοντας σημειώνει ότι «η ενεργειακή τρόικα που θα αποτελείται από τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, τον αγωγό Μπακού - Τσεϋχάν και τον ρωσο-τουρκικό αγωγό φυσικού αερίου Blue Stream, αναμένεται να καταστήσει λιγότερο οξύ το πρόβλημα της ενεργειακής ανεπάρκειας στην Ιταλία και σε άλλες χώρες της νότιας Ευρώπης».
Το κανάλι «Ρωσία» επισημαίνει: «Η Ρωσία, η Ελλάδα και η Βουλγαρία σχεδιάζουν την κατασκευή του νέου αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, του οποίου η ελκυστικότητα είναι υψηλή όσο ποτέ, λόγω της τιμής του πετρελαίου και της συγκυρίας της διεθνούς αγοράς». Στη συνέχεια, παρέθεσε δήλωση του προέδρου της Rosneft Σεργκέι Μπογκντάντσικοφ, ο οποίος μεταξύ άλλων, εκτίμησε ότι ο μελλοντικός αγωγός «θα προσφέρει νέες δυνατότητες για την εξαγωγή πετρελαίου και σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ και η Νοτιοανατολική Ασία».