Πολιτική
Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου 2017 09:41

Η απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής της ΔΗΜΑΡ

Συνεδρίασε η Κεντρική Επιτροπή της ΔΗΜΑΡ και ψηφίστηκε ομόφωνα η ακόλουθη απόφαση:

Συνεδρίασε η Κεντρική Επιτροπή της ΔΗΜΑΡ και ψηφίστηκε ομόφωνα η ακόλουθη απόφαση:

Διεθνή

· Αναγνώριση της Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του Ισραήλ από τον Τραμπ

Ο Τραμπ λειτούργησε ως πυροκροτητής πάνω σε φορτίο με εκρηκτικά με την αναγνώριση της Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του ισραηλινού κράτους παρά τις αποφάσεις του ΟΗΕ και τις αντιρρήσεις της Ε.Ε. Πρόκειται για μία απαράδεκτη ενέργεια του προέδρου των ΗΠΑ, που παραβιάζει τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας, για λύση δύο κρατών, και περιφρονεί ουσιαστικά την παγκόσμια κοινή γνώμη. Τέτοιες ενέργειες μπορεί να επιφέρουν σοβαρές γεωπολιτικές συνέπειες. Ο κ. Τσίπρας με μία απίστευτη επιπολαιότητα αλλά και κυνισμό κατά την επίσκεψή του στις ΗΠΑ είχε σπεύσει να διαπιστώσει πως ό,τι κάνει ο κ. Τραμπ είναι για το καλό. Πλέον όμως η χώρα μας θα πρέπει να καταδικάσει την πράξη του κ. Τραμπ στην Ε.Ε., στον ΟΗΕ και στους διεθνείς οργανισμούς που συμμετέχει. Καλούμε τον κ. Τσίπρα και την κυβέρνησή του να αναλάβουν σχετικές πρωτοβουλίες και να μην εντάξουν και αυτό το θέμα διεθνούς δικαίου σε μία μικροπολιτική σκακιέρα. Η χώρα μας ιστορικά προσπαθεί να συμβάλλει αποφασιστικά στην ειρήνευση στην περιοχή, δεν είναι δυνατόν να σταματήσει να το πράττει αυτό σήμερα.

· Επίσκεψη Ερντογάν στην Ελλάδα

Η αποτίμηση της επίσκεψης Ερντογάν στην χώρα μας δεν είναι θετική. Η επίσημη πρόσκληση στον Τούρκο Πρόεδρο και η επίσκεψή του έπρεπε να γίνουν μόνο εφόσον είχε διασφαλισθεί τουλάχιστον ότι δεν θα υπάρξει εικόνα δημόσιας αντιπαράθεσης, αλλά γόνιμης ανταλλαγής απόψεων, ιδίως στα κρίσιμα εθνικά θέματα, ώστε να προωθηθούν προς θετική κατεύθυνση οι ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η Τουρκία όμως άνοιξε διμερή θέματα δημοσίως και με τον πιο επίσημο τρόπο. Η δημόσια αντιπαράθεση που υπήρξε δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της χώρας μας. Ο κ. Ερντογάν επέβαλλε δημοσίως την ατζέντα του. Καμιά σοβαρή προετοιμασία και πρωτοφανής ερασιτεχνισμός από την πλευρά της χώρας μας. Η επιπολαιότητα όμως στα εθνικά θέματα δεν δικαιολογείται.

Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουμε ότι η διεθνής νομιμότητα εξασφαλίζεται από τη ισχύ της Ε.Ε. ως συνόλου και από τους διεθνείς οργανισμούς, τις διεθνείς συνθήκες και συμβάσεις.

Ταυτοχρόνως τονίζουμε ότι διαφωνούμε με την αναβίωση οποιασδήποτε εθνικιστικής ατζέντας και σχετικών επιχειρημάτων. Ο χώρος μας έχει ταχθεί σταθερά απέναντι σε μία τέτοια λογική.

Έχουμε εξάλλου ξεκαθαρίσει ότι η θέση μας είναι ότι δεν θα πρέπει να κλείσει ο δρόμος της Τουρκίας προς την Ευρώπη. Θα πρέπει να υπάρξουν αυστηρές συστάσεις και προειδοποιήσεις προς την Τουρκία για δημοκρατικές κατακτήσεις που θεωρούνται δεδομένες στην Ε.Ε., αλλά ο δρόμος θα πρέπει να παραμείνει ανοιχτός για να διευκολυνθούν οι φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις στην Τουρκία. Δεν θα πρέπει να διευκολυνθούν οι εθνικιστές σε κάθε πλευρά. Κάθε αντίθετη εξέλιξη που θα σπρώξει την Τουρκία στον απομονωτισμό και εκτός κάθε ευρωπαϊκής προοπτικής είναι αντίθετη στα συμφέροντα τόσο της Ε.Ε. όσο και ειδικά της χώρας μας.

· Ε.Ε., ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και προσφυγικό

Υποστηρίζουμε ότι η λύση για την Ε.Ε. είναι η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Για αυτό χαιρετίζουμε την θέση του κ. Σουλτς που τόνισε ότι όραμά του είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης. Η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία επιτέλους οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Όραμα δικό μας είναι η ενοποίηση της Ευρώπης σε όλα τα επίπεδα. Δυστυχώς όμως Ευρωπαίοι αξιωματούχοι κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα είχαμε την πρόταση για την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων και τώρα ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κ. Τουσκ προέβη σε μία βαθιά αντιευρωπαϊκή πρόταση για το προσφυγικό προς τους ηγέτες των χωρών της Ε.Ε. προτείνοντας την κατάργηση του συστήματος των υποχρεωτικών ποσοστώσεων. Το προσφυγικό όμως πρέπει να αντιμετωπισθεί με κοινές πολιτικές, αφορά το σύνολο της Ευρώπης. Η ομαλή κατανομή των προσφύγων στην Ε.Ε. είναι απαραίτητη προϋπόθεση και για να επιτευχθεί πρέπει να λειτουργήσει το σύστημα υποχρεωτικής μετεγκατάστασης, αλλιώς, αν το σύστημα είναι προαιρετικό, θα επιβραβευθούν απλώς όσοι δεν επιθυμούν τον επιμερισμό της ευθύνης και έχουν μία εθνοκεντρική αντίληψη.

Επισημάναμε εγκαίρως το 2016 τον κίνδυνο, όταν χώρες της ανατολικής Ευρώπης αντιστέκονταν πεισματικά στα σχέδια υποχρεωτικής κατανομής προσφύγων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αρνούμενες κατηγορηματικά να αποδεχθούν δεσμευτικές ποσοστώσεις για υποδοχή προσφύγων.

Αντίθετα, προτείναν εναλλακτικούς τρόπους συμβολής -και εδώ είναι το επικίνδυνο- στην αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, όπως την ευέλικτη αλληλεγγύη, σύμφωνα με την οποία δεν θα δέχονται πρόσφυγες με αντάλλαγμα να συνεισφέρουν περισσότερο έμψυχο δυναμικό ή περισσότερα χρήματα για την μέριμνα των προσφύγων.

Ο κ. Τσίπρας στις 18 Μαρτίου του 2016 είχε δηλώσει στη Σύνοδο ότι όποιες χώρες δεν θέλουν να συμμετέχουν στην κατανομή των προσφύγων, τότε τουλάχιστον πρέπει να συνεισφέρουν οικονομικά, και τότε ασκήσαμε σκληρή κριτική καθώς αυτές οι προτάσεις δεν πρέπει να ξανακουστούν από επίσημα χείλη πόσο δε μάλλον του Έλληνα Πρωθυπουργού. Από εκεί και μετά δεν έχει ξαναειπωθεί κάτι τέτοιο από την χώρα μας. Πρόκειται όμως για μια λαθεμένη στρατηγική που επανέρχεται πλέον από επίσημα χείλη της Ε.Ε.

Η λύση είναι μία: υποχρεωτική μετεγκατάσταση, δίκαιη κατανομή και επιμερισμός μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., εφαρμογή των αρχών της Ε.Ε., της αλληλεγγύης, και κοινή ευρωπαϊκή αντιμετώπιση του προσφυγικού. Με ταυτόχρονη βέβαια συνέχιση εφαρμογής της συμφωνίας Ε.Ε. – Τουρκίας. Η χώρα μας πρέπει επιτέλους να διαπραγματευθεί αποτελεσματικά με βάση αυτό το πλαίσιο και δημιουργώντας τις κατάλληλες συμμαχίες στην Ε.Ε.

Ελλάδα

Προϋπολογισμός

Το σχέδιο για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό που συζητείται αυτές τις ημέρες στην Βουλή και είναι αποκαλυπτικός. Εγκαινιάζει μια νέα περίοδο τερατώδους λιτότητας. Βιώσιμη ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει γιατί επί δύο και πλέον χρόνια αυτή η κυβέρνηση έφερε στα ακραία τους όρια όλες τις παθογένειες της μεταπολίτευσης και τίποτα από τα θετικά της.

Ένας προϋπολογισμός που αναδεικνύει για άλλη μία φορά την πολιτική δογματικής λιτότητας. Είναι κοινωνικά άδικος καθώς περιλαμβάνει αύξηση της αναλογίας των έμμεσων προς τους άμεσους φόρους, περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες και στο συνταξιοδοτικό, ακόμη και μείωση της διαθέσιμης δαπάνης για το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 50%. Δεν εδράζεται σε κάποιο αναπτυξιακό σχέδιο, παρά σε ένα και μοναδικό στόχο, να «βγουν τα νούμερα», με πρώτο απ’ όλα το δυσθεώρητο πρωτογενές πλεόνασμα. Έχουμε ακραία υπερφορολόγηση με στόχο την ανακύκλωση της φτώχειας αντί της επίτευξης βιώσιμης ανάπτυξης και της δημιουργίας σταθερών θέσεων εργασίας. Ο προϋπολογισμός αποτελεί ατράνταχτη απόδειξη της έλλειψης κοινωνικής ευαισθησίας της κυβέρνησης.

Η έξοδος της χώρας από την κρίση δεν είναι παρά ένα ευχολόγιο, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Με αυτή την πολιτική θα συνεχίσουν τα αδιέξοδα για την χώρα και την κοινωνία.

Για μια ακόμα φορά η κυβέρνηση διαστρέφει και παραποιεί την πραγματικότητα, για μια ακόμα φορά επιχειρεί να εξαπατήσει τους πολίτες.

Πλειστηριασμοί, ΔΕΗ, Απεργίες

Οι λύσεις στα θέματα αυτά δεν είναι απλές ούτε δίχως κόστος.

Οι τράπεζες είναι η καρδιά της οικονομίας και πρέπει να καθαρίσουν από τα κόκκινα δάνεια για να μπορέσουν να ξαναχρηματοδοτήσουν την οικονομία και την μικρομεσαία επιχείρηση. Καταβάλλοντας όμως και αυτές το κόστος που τους αναλογεί. Αλλιώς ανάπτυξη δεν βλέπουμε. Η κυβέρνηση θα έπρεπε πρώτα να προχωρήσει σε σαφή διαχωρισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών από τους συνεπείς οφειλέτες. Αρκετά παραδείγματα αποδεικνύουν ότι δεν το έχει πετύχει. Ταυτοχρόνως, πρέπει να εξασφαλιστεί η πρώτη κατοικία των λεγόμενων λαϊκών νοικοκυριών. Επειδή δεν έχουν επιτευχθεί αυτά από την σημερινή κυβέρνηση οι κοινωνικές συνέπειες μπορεί να είναι οδυνηρές και απρόβλεπτες.

Όσον αφορά τη ΔΕΗ, δεν μπορεί να ονομάζεται μεταρρύθμιση η πώληση δύο λιγνιτικών μονάδων, για τις οποίες είναι αμφίβολο αν θα βρεθεί και επενδυτής. Χρειάζεται ένας μεσοπρόθεσμος σοβαρός σχεδιασμός για προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και απεξάρτηση από τον λιγνίτη. Το έχουν πετύχει οι σκανδιναβικές χώρες με πολύ λιγότερα πλεονεκτήματα από τη δική μας για τέτοιες επενδύσεις. Όμως οι επενδύσεις και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι ιστολογικά ασύμβατες όπως έχει αποδειχθεί.

Όσον αφορά τις απεργίες, ο συνδικαλιστικός νόμος πρέπει να αναδιαρθρωθεί. Σήμερα απαιτείται ένας συνδικαλιστικός νόμος προσαρμοσμένος στις ανάγκες της εποχής. Εμείς τασσόμαστε σταθερά υπέρ ενός υγιούς συνδικαλισμού καθώς αυτός μπορεί και πρέπει να παίξει καθοριστικό ρόλο στην προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Σήμερα έχουμε ένα νόμο που φτιάχτηκε πριν 35 χρόνια. Αυτός ήταν μια δημοκρατική κατάκτηση για εκείνη την εποχή, αλλά σε συνθήκες εντελώς διαφορετικές από τις σημερινές. Δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κανείς σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, ότι πρέπει να μείνουν όλα ίδια. Δεν πρέπει κάποτε να εκσυγχρονίσουμε τον συνδικαλιστικό νόμο; Όχι βεβαίως επιδιώκοντας την ακινησία, ούτε με τα «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» των θεσμών. Χρειάζεται διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς και ευρεία συναίνεση για τέτοιες αλλαγές. Δυστυχώς όταν δεν προτείνεις εσύ εγκαίρως τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές, φθάνεις στο τέλος να δεχθείς τα πάντα.

Εξοπλιστικά προγράμματα

Στο θέμα των εξοπλιστικών προγραμμάτων και σε όσα αποκαλύφθηκαν σε σχέση με την Σαουδική Αραβία αποδείχθηκε για άλλη μία φορά ότι ο Αλέξης Τσίπρας βρίσκεται σε ομηρία από τον Πάνο Καμμένο και ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποκόπτεται από αρχές και αξίες της αριστεράς. Αδιαφάνεια σε εξοπλιστικά προγράμματα, μη πληρεξούσιοι – μεσάζοντες και κατάχρηση εξουσίας δεν είναι ενέργειες που μπορούν να γίνουν αποδεκτές σε ένα σύγχρονο κράτος δικαίου. Η συγκάλυψη και η ανοχή σε τέτοια θέματα αποτελούν συνενοχή.

Ταυτοχρόνως, όσα έχουν ήδη αποκαλυφθεί για την πώληση όπλων από την Σαουδική Αραβία στην Υεμένη δεν μπορούν να αφήνουν κανένα αδιάφορο. Πλέον και μετά και το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου γίνεται απολύτως σαφές ότι δεν πρέπει να συνεχισθεί η πώληση οπλικών συστημάτων στην Σαουδική Αραβία.

Για όλα τα παραπάνω η θέση μας είναι ξεκάθαρη και για αυτό την υποστηρίξαμε και εμπράκτως: καμία σύμφωνη γνώμη για την συνέχιση αυτής της συμφωνίας πώλησης αυτών των οπλικών συστημάτων στην Σαουδική Αραβία δεν μπορεί να υπάρξει. Για πρώτη φορά μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, αναιρέθηκε η σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Εξοπλιστικών λόγω των όσων έχουν αποκαλυφθεί.

Πρόκειται για πολιτική ήττα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Τα δύο αυτά κόμματα επιχειρούν να στήσουν μία καρικατούρα δικομματισμού, κατώτερη των περιστάσεων και των αναγκών της χώρας. Τεχνητή πόλωση, διχασμός, άγονες συγκρούσεις προσωπικού και όχι πολιτικού επιπέδου δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα που δεν αφήνει περιθώρια άρσης των αδιεξόδων της χώρας.

Ο κ. Τσίπρας δεν έχει κάνει απολύτως καμία αυτοκριτική για τα πεπραγμένα του. Κυβερνά την χώρα λες και πρόκειται για την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι άδικο συνολικά για την Αριστερά και τους διαχρονικούς αγώνες της να ασκείται σήμερα μία τέτοια πολιτική από ένα κόμμα της ριζοσπαστικής αριστεράς, ακόμη και σε θέματα που δεν έχουν καμία σχέση με Μνημόνια, όπως είναι τα θέματα που σχετίζονται με τη Δικαιοσύνη, το κράτος Δικαίου και τις Ανεξάρτητες Αρχές.

Ο κ. Τσίπρας στο εξωτερικό παροτρύνει τον κ. Σουλτς να συγκυβερνήσει με τη κ. Μέρκελ για να μην υπάρχει πολιτική αστάθεια καθώς, σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα, μία πραγματικά αριστερή και προοδευτική θέση δεν έγκειται στο να διατηρείς όσο γίνεται πιο καθαρή τη δική σου ταυτότητα, αλλά στο να αγωνίζεσαι για πραγματικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, προς το συμφέρον των πολλών. Είναι πραγματικά να απορεί κανείς μετά από αυτή την δήλωση γιατί μετά από τις εκλογές του 2012 δεν συνέβαλε μαζί με τη ΔΗΜΑΡ και το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ στη διακυβέρνηση της χώρας, όπως ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ τότε τον καλέσαμε να πράξει. Αντίθετα επέλεξε την πόλωση και τον διχασμό με μοναδικό στόχο τα μικροκομματικά οφέλη που έπληξαν όμως την χώρα και την κοινωνία.

Ταυτοχρόνως, ενώ ο ίδιος ο κ. Τσίπρας, ξεκαθαρίζει ότι δεν ανήκει στην κεντροαριστερά και στην σοσιαλδημοκρατία, στο εξωτερικό φλερτάρει με τον χώρο μας υιοθετώντας βέβαια μέχρι και τις πολιτικές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Ένα όμως είναι το σίγουρο, όσο ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει να εφαρμόζει τις ίδιες αντικοινωνικές πολιτικές και όσο συνεχίζει να συγκυβερνά με ένα εθνικολαϊκιστικό υπερσυντηρητικό κόμμα, τους ΑΝΕΛ του κ. Καμμένου, μάλλον χτίζει γέφυρες με την Λεπέν και τον Τραμπ και όχι τους ευρωπαίους σοσιαλδημοκράτες.

Η λύση βέβαια για την αλλαγή πολιτικής δεν είναι η ΝΔ, η οποία παραμένει μία βαθιά συντηρητική δύναμη. Η ΝΔ και υπό τον κ. Μητσοτάκη δείχνει απόλυτα δέσμια πολιτικών και πρακτικών της παραδοσιακής δεξιάς του κρατισμού και των πελατειακών σχέσεων. Η ΝΔ συνεχίζει να παραμένει μόνο σε απλές διαπιστώσεις για την οδυνηρή κατάσταση της χώρας, ξεχνώντας όμως να αναφέρει ότι αυτή είναι αποτέλεσμα και των δικών της πολιτικών, ιδίως την περίοδο 2004-2009.

Τα προβλήματα της χώρας όμως αντιμετωπίζονται με εθνική συνεννόηση και όχι με τη λογική «φύγε εσύ, έλα εσύ». Ούτε βεβαίως αντιμετωπίζονται με «μεσσιανισμούς» οποιουδήποτε είδους, αυτούς τους έχει πληρώσει η χώρα.

Για τη ΝΔ δεν έχει κανένα νόημα η προσπάθεια μείωσης των ανισοτήτων καθώς αυτές είναι δεδομένες. Ο αγώνας όμως για ισότητα, αλληλεγγύη και κοινωνική συνοχή δεν είναι μάταιος. Αυτή ακριβώς εξάλλου είναι η θεμελιώδης διαφορά της προοδευτικής από την συντηρητική παράταξη. Μια σύγχρονη αποτελεσματική παραγωγική οικονομία και η δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου με συνεχή προσπάθεια άρσης των ανισοτήτων είναι στον πυρήνα της δικής μας πολιτικής.

Η έξοδος από την κρίση και η πολιτική αλλαγή απαιτούν εθνική συνεννόηση, όσο νωρίτερα το καταλάβουν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ τόσο το καλύτερο για τη χώρα.

ΔΗΜΑΡ – ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ – ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑ

Μέσα σε αυτό το κλίμα εμείς θα συνεχίσουμε με σταθερότητα και επιμονή την προσπάθεια που ξεκινήσαμε το 2015, όταν σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες η ΔΗΜΑΡ μαζί με το ΠΑΣΟΚ αποφασίσαμε την συγκρότηση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης. Αυτό ήταν το πρώτο σημαντικό βήμα που άνοιξε τον δρόμο για την ανασυγκρότηση της κεντροαριστεράς. Η συσπείρωση ευρύτερων δυνάμεων που πλέον επιτεύχθηκε αποτελεί για εμάς δικαίωση μιας επίπονης προσπάθειας.

Οι ανοιχτές μαζικές διαδικασίες στην εκλογή επικεφαλής ήταν μία μεγάλη νίκη της νέας προοδευτικής παράταξης. Οι πολίτες μίλησαν και έστειλαν το δικό τους μήνυμα προς όλες τις πολιτικές κατευθύνσεις. Το μήνυμα όμως αφορά και εμάς, τα κόμματα και τις κινήσεις που συμμετέχουμε στις διεργασίες συγκρότησης του νέου φορέα. Οι πολίτες επαναδραστηριοποιήθηκαν για μια σύγχρονη προοδευτική παράταξη που θα απευθύνεται στο παρόν και στο μέλλον. Οι εξελίξεις αποτελούν δικαίωση των επίπονων προσπαθειών μας για την ενότητα και ανανέωση όλων των δυνάμεων του χώρου με στόχο τη συγκρότηση του ενιαίου φορέα.

Είναι τώρα ευθύνη όλων μας να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πολιτών και οι διερ­γα­σί­ες να οδηγήσουν σε έναν ισχυρό φορέα με στόχο την αλλαγή των πολιτικών συσχε­τι­σμών στην χώρα. Έναν φορέα με σύγχρονο πολιτικό λόγο και ξεκάθαρη οριοθέτηση, τόσο από το ΣΥΡΙΖΑ όσο και από τη ΝΔ, για να εξελιχθεί σε ένα μεγάλο προοδευτικό ρεύμα πλειοψηφίας.

Στην προηγούμενη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής στις 23 Σεπτεμβρίου τονίζαμε ότι «η ηγεσία που θα εκλεγεί από τη βάση οφείλει να προωθήσει την ανανέωση προσώπων, ιδεών, πολιτικών πρακτικών. Να προωθήσει εμπράκτως την ενότητα. Να κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια συνθέσεων στον νέο φορέα με δημοκρατικές συλλογικές διαδικασίες μακριά από ξεπερασμένα μοντέλα αρχηγοκεντρικών κομμάτων προηγούμενων δεκαετιών. Να προωθήσει την άμεση ενοποίηση, των κοινοβουλευτικών ομάδων της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και ΠΟΤΑΜΙΟΥ σε μία ισχυρή κοινοβουλευτική ομάδα του νέου φορέα. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει εκτός Βουλής ο νέος φορέας και εντός Βουλής άλλη εικόνα με τα υφιστάμενα κόμματα».

Η Δημοκρατική Αριστερά σε όλη την προηγούμενη περίοδο κατέθεσε εποικοδομητικές προτάσεις με στόχο να δημιουργηθεί ένας ισχυρός φορέας της κεντροαριστεράς. Προτείναμε και πιέσαμε για προωθητικές ενέργειες με στόχο έναν ενιαίο φορέα, όπως η εκλογή επικεφαλής από τη βάση εντός του 2017 και η συμπόρευση όλων των δυνάμεων για έναν ισχυρό φορέα. Οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν και για αυτό δεν μπορεί παρά να είμαστε ικανοποιημένοι. Επιμέρους βέβαια προτάσεις μας που θεωρούμε ότι θα οδηγούσαν σε ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα δεν υιοθετήθηκαν όπως το Συνέδριο πριν από την εκλογή επικεφαλής, η διπλή κάλπη κ.ά. Αυτό όμως δεν αναιρεί ότι το τελικό ισοζύγιο είναι θετικό.

Με την ίδια εποικοδομητική στάση η Δημοκρατική Αριστερά θα προσέλθει και στον προσυνεδριακό διάλογο. Με συγκεκριμένες πολιτικές και προγραμματικές θέσεις αλλά και προτάσεις.

Τα σύγχρονα πολιτικά κόμματα, ιδίως στον χώρο της σοσιαλδημοκρατίας, είναι πολυσυλλεκτικά, όχι μονολιθικά. Είναι φυσικό, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, να εκφράζονται και να συντίθενται διαφορετικές απόψεις και αποχρώσεις. Ο πλουραλισμός είναι ένδειξη υγείας και δημοκρατίας. Και αυτό θα γίνει στην πορεία προς το Συνέδριο.

Η Δημοκρατική Αριστερά θα καταθέσει μεταξύ άλλων τρεις προτάσεις εν όψει του Ιδρυτικού Συνεδρίου του νέου ενιαίου φορέα:

1. Την ενοποίηση των Κοινοβουλευτικών Ομάδων της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και Ποταμιού σε μία ισχυρή Κοινοβουλευτική Ομάδα υπό την εκλεγμένη επικεφαλής Φώφη Γεννηματά. Αυτό θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εγχείρημα και θα συμβάλλει στην υπέρβαση αντιφάσεων που αλλιώς συνεχώς θα εμφανίζονται. Θα είναι παγκόσμια πρωτοτυπία που θα μπερδέψει τους πολίτες εάν συνεχίσει, ιδίως μετά το Συνέδριο, να υπάρχει εκτός Βουλής νέος φορέας με νέο όνομα και εντός Βουλής άλλη εικόνα με ξεχωριστές κοινοβουλευτικές ομάδες.

2. Στο θέμα της ονομασίας του νέου φορέα, έγιναν ατυχείς χειρισμοί και επί της διαδικασίας και επί της ουσίας. Σε τέτοια κρίσιμα ζητήματα, όπως η ονομασία ενός φορέα που μάλιστα παραμένει για την ώρα πολυκομματικός, οι διαδικασίες δεν μπορεί παρά να είναι συλλογικές. Σε κάθε περίπτωση έχει αποσαφηνισθεί πλέον ότι το όνομα που προτάθηκε είναι μεταβατικό ενόψει του Συνεδρίου και οι αποφάσεις θα ληφθούν στο Συνέδριο. Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζουμε ότι το νέο όνομα θα πρέπει να είναι πιο ευρύ από το «Δημοκρατική Συμπαράταξη», όχι πιο στενό και συγκυριακό, και να εκφράζει όλο το χώρο της σοσιαλδημοκρατίας, της ανανεωτικής αριστεράς και του προοδευτικού κέντρου. Γι’ αυτό με δεδομένο ότι η συζήτηση άνοιξε, ενόψει του Ιδρυτικού Συνέδριου πρόταση μας θα είναι μία ονομασία με βαθύτερο πολιτικό περιεχόμενο, όπως Δημοκρατικό Κόμμα.

3. Την μετεκλογική μας στάση, όταν έρθει εκείνην η στιγμή και τεθεί θέμα, προτείνουμε να την αποφασίσει η βάση όλης της κεντροαριστεράς με δημοψήφισμα. Αυτό θα προτείνουμε να αποφασισθεί στο Συνέδριο, αν θέλουμε να είμαστε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Δημοκρατικό Κόμμα. Πρέπει και εμείς να υιοθετήσουμε τις βέλτιστες δημοκρατικές πρακτικές, με τις κρίσιμες αποφάσεις στα σοβαρά θέματα να λαμβάνονται συλλογικά από την βάση και όχι σε κλειστά γραφεία.

Για όλα αυτά τα ζητήματα δεν μπορούν να υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις ερήμην του Ιδρυτικού Συνεδρίου του νέου φορέα. Τα θέματα της συγκρότησης ενιαίας κοινοβουλευτικής ομάδας, της διενέργειας δημοψηφίσματος για τις μετεκλογικές συνεργασίες και της ονομασίας του νέου φορέα, όπως Δημοκρατικό Κόμμα, ώστε να καλύπτει το ευρύ φάσμα της σοσιαλδημοκρατίας, του προοδευτικού κέντρου και της ανανεωτικής αριστεράς, θα αποτελέσουν προτάσεις μας για το Συνέδριο του νέου φορέα.

Στην περίοδο αυτή πρέπει να επανέλθει η πολιτική στο προσκήνιο. Εμείς έχουμε ξεκάθαρες θέσεις τόσο για το πολιτικό και ιδεολογικό στίγμα όσο και για τα οργανωτικά και την μορφή του φορέα.

Στόχος μας είναι να λειτουργεί ο φορέας απολύτως συλλογικά σε όλα τα επίπεδα ώστε να αποδεικνύει ότι πραγματικά αποτελεί κάτι νέο σε σχέση με τα παραδοσιακά συγκεντρωτικά κόμματα. Να πετύχουμε την σύνθεση των θέσεων της σοσιαλδημοκρατίας, της ανανεωτικής αριστεράς και του προοδευτικού κέντρου με στόχο μία νέα και σύγχρονη πολιτική και προγραμματική ταυτότητα για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών. Οφείλουμε πλέον όλοι μαζί να προχωρήσουμε για τη δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα ως δημοκρατικού, σύγχρονου κόμματος με νέο όνομα, δομή, σύμβολα, καταστατικό, όργανα, σοσιαλδημοκρατική κατεύθυνση και θέσεις κατά τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών κομμάτων. Απαιτείται ανανέωση στον προγραμματικό λόγο, στη στελέχωση και στη φυσιογνωμία της παράταξης με τη δημιουργία ενός φορέα, αντίστοιχου με τις προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί στους πολίτες με παραγωγή  σύγχρονου προγραμματικού λόγου και θέσεων.

Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα πρέπει να προχωρήσουμε με γρήγορα βήματα για την υλοποίηση των στόχων μας. Εντός του μηνός πρέπει να ανακοινωθεί η Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου και αμέσως μετά πρέπει να δημιουργηθούν οι Επιτροπές Θέσεων κ.ά. ώστε να ξεκινήσει ο προσυνεδριακός διάλογος ώστε το Συνέδριο να διεξαχθεί το πρώτο τρίμηνο του 2018. Το Ιδρυτικό Συνέδριο του νέου φορέα είναι το ανώτατο όργανο που θα αποφασίσει για όλα τα θέματα. Ο νέος φορέας θα πρέπει να ενισχύσει τις συλλογικές λειτουργίες. Η ύπαρξη συλλογικών οργάνων από την κορυφή έως τις νομαρχιακές οργανώσεις και τη βάση αποτελούν στοιχείο ενίσχυσης της εσωκομματικής δημοκρατίας, του διαλόγου και των συνθέσεων. Οι δημοκρατικές διαδικασίες και ένα συγκεκριμένο προοδευτικό πολιτικό πρόγραμμα είναι τα δύο κρίσιμα στοιχεία που θα συγκροτήσουν την ταυτότητα, θα εκπέμψουν το στίγμα και θα κάνουν διακριτό το νέο φορέα.

Η ΔΗΜΑΡ και ο χώρος της ανανεωτικής αριστεράς μπορεί και θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη νέα εποχή της κεντροαριστεράς. Με τις ιδέες, τις θέσεις, τις παρεμβάσεις και τις προτάσεις μας μπορούμε να συμβάλλουμε σημαντικά στις επερχόμενες εξελίξεις. Με πεποίθηση στις δυνάμεις μας και στην συλλογικότητά μας. Με τις αρχές και τις αξίες του χώρου της ανανεωτικής αριστεράς.

Είναι στο χέρι μας οι διεργασίες στην κεντροαριστερά να αποτελέσουν μια σημαντική πολιτική εξέλιξη που θα οδηγήσει σε ένα ισχυρό προοδευτικό φορέα που θα συμβάλλει στην αλλαγή των συσχετισμών και σε ένα νέο πολιτικό σκηνικό.