Απόψεις
Παρασκευή, 01 Δεκεμβρίου 2017 13:29

Οι γυναίκες στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις λειτουργίες

Σήμερα, η εφοδιαστική αλυσίδα έχει περάσει στην εποχή της εξέλιξης, της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών, ενσωματώνοντας στις δραστηριότητές της drones, Internet of Things, blockchain, omni channel, και πολλά άλλα. Όλα δείχνουν πως η εφοδιαστική αλυσίδα έχει, πλέον, περάσει στην ψηφιακή εποχή, κάνοντας βήματα μπροστά, γράφει η Νατάσα Κουμπουρέλου. 

Της Νατάσας Κουμπουρέλου, Senior Manager στο Συμβουλευτικό Τμήμα της ΕΥ Ελλάδος

Σήμερα, η εφοδιαστική αλυσίδα έχει περάσει στην εποχή της εξέλιξης, της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών, ενσωματώνοντας στις δραστηριότητές της drones, Internet of Things, blockchain, omni channel, και πολλά άλλα. Όλα δείχνουν πως η εφοδιαστική αλυσίδα έχει, πλέον, περάσει στην ψηφιακή εποχή, κάνοντας βήματα μπροστά. Την ώρα, όμως, που ο κλάδος εξελίσσεται ραγδαία, ερωτήματα εγείρονται ως προς το ρόλο των γυναικών επαγγελματιών στο χώρο: η δική τους εξέλιξη συμβαδίζει με αυτήν της εφοδιαστικής αλυσίδας;

Oι γυναίκες που απασχολούνται στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας αντιπροσωπεύουν το 35%, ποσοστό μειωμένο κατακόρυφα στις υψηλότερες διευθυντικές θέσεις, καθώς αγγίζει μόλις το 5% .

Μήπως θα άξιζε να σκεφτούμε πώς η βελτιστοποίηση διαχείρισης του διαθέσιμου δυναμικού έχει πλέον οικονομική λογική και αντίκτυπο; Σύμφωνα με το πρόγραμμα της EY “Women. Fast Forward – 170 years to gender parity”, μερικά από τα σημαντικότερα οφέλη της μεγαλύτερης συμμετοχής γυναικών σε ηγετικές θέσεις επιχειρήσεων περιλαμβάνουν:

  • Τη συμβολή σε υψηλότερο ΑΕΠ, σύμφωνα με το World Economic Forum.
  • Την υψηλότερη παραγωγικότητα, με τα άμεσα οφέλη να είναι της τάξης του 3-25% σε παραδοσιακά ανδροκρατούμενες αγορές. 
  • Την υψηλότερη χρηματοοικονομική απόδοση, σε ποσοστό 36% (2005-2014, πηγή: “The CS Gender 3000”, Credit Suisse).
  • Την καλύτερη απόδοση σε όλες τις διαστάσεις, όπως εταιρική διακυβέρνηση, υπευθυνότητα, οξύτητα αγοράς και δυναμική ταλέντων.
  • Την αύξηση του καθαρού τους κέρδους έως και 6%, για τις εταιρείες που έχουν περισσότερες από 30% γυναίκες σε ηγετικές θέσεις, σύμφωνα με στοιχεία από την ΕΥ και το Ινστιτούτο Peterson για τη διεθνή οικονομία.

Παράλληλα, το “Global Gender Gap Index” του World Economic Forum (WEF) υπογραμμίζει ετησίως την ισχυρή συσχέτιση μεταξύ του χάσματος των φύλων και της εθνικής, και όχι μόνο, ανταγωνιστικότητας, ενώ το θέμα έχει υψηλή θέση στη διεθνή ατζέντα. Η λίστα των σχετικών ερευνών και των στοιχείων είναι πολυπληθής, με τα μηνύματα να είναι ξεκάθαρα και ευρέως παραδεκτά. 

Ποιοι, όμως, είναι οι λόγοι που για ένα τόσο «κλισέ», φαινομενικά, ζήτημα, μένουν τόσα ακόμα που πρέπει να πραγματοποιηθούν; 

  • H εφοδιαστική αλυσίδα παρουσιάζει θέμα «εικόνας» και δε μοιάζει με εύφορο έδαφος επαγγελματικών ευκαιριών για τις γυναίκες. 
  • Τα παραδοσιακά μοντέλα προώθησης των ανδρών, βάσει δυνατοτήτων, ενώ των γυναικών, βάσει προοπτικής, δείχνουν να διατηρούνται.
  • Οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να κάνουν αίτηση για διευθυντικούς ρόλους, αν δε θεωρούν πως καλύπτουν όλα ακριβώς τα κριτήρια που αναφέρονται στην περιγραφή της θέσης. 
  • Αν και το θέμα είναι αναγνωρισμένο και αποδεκτό, κατά πόσο έχει ενταχθεί στους μετρήσιμους στόχους των επιχειρήσεων;

Όπως αποτυπώνεται στην έρευνα του Gartner (Survey Analysis: Women in Supply Chain Survey, 2016, Gartner), μόνο το 16% των οργανισμών στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει μετρήσιμους στόχους γεφύρωσης του χάσματος.
Και τι πρέπει να γίνει τελικά για να καταφέρουμε να μειώσουμε την ψαλίδα; Ενδεικτικά αναφέρουμε:

-    Οικοδόμηση μιας ισχυρής σειράς διαδοχής (pipeline) με γυναίκες υποψήφιες για τις ηγετικές θέσεις.
-    Διαμόρφωση ενεργειών καθοδήγησης για την υποστήριξη των γυναικών σε κρίσιμες και συχνότερα πάσχουσες θέσεις των μεσαίων επιπέδων και άνω.
-    Δέσμευση από την ηγεσία για την έμπρακτη στήριξη των γυναικών επαγγελματιών.
-    Στρατηγικό σχέδιο βάσει τεκμηρίων. Οι εποχές του «έχουμε στρατηγική» έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Πλέον, καλούμαστε να αποδείξουμε πώς η στρατηγική και οι πρωτοβουλίες αποδίδουν: με σαφώς καθορισμένους και παρακολουθούμενους δείκτες και ισχυρή διακυβέρνηση.

Η υιοθέτηση μερικών έστω από αυτές τις προτάσεις θα μπορούσε να βελτιώσει την αξιοποίηση των γυναικών μέσα στις επιχειρήσεις και, ιδιαίτερα, στον ανδροκρατούμενο κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, με πολλαπλά οφέλη για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. 

*Η EY και μέσω της πλατφόρμας της Women. Fast forward (WFF), κοινοποιεί όλες τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες της προσπαθώντας να διαδραματίσει σταθερά ένα σημαντικό ρόλο στην πρόοδο των γυναικών, συμβάλλοντας στη γεφύρωση του οικονομικού και κοινωνικού χάσματος.