Κόσμος
Κυριακή, 26 Νοεμβρίου 2017 23:46

ΗΠΑ: Με καθυστέρηση 11 ετών, οι καπνοβιομηχανίες προβάλλουν διαφημιστικά κατά του καπνίσματος

Η πλειονότητα των μεγάλων καπνοβιομηχανιών των ΗΠΑ άρχισε από σήμερα να δημοσιεύει σε εφημερίδες καταχωρίσεις και να προβάλει στην τηλεόραση σποτάκια που προειδοποιούν για τους κινδύνους του καπνίσματος, καθώς υποχρεώθηκαν να συμμορφωθούν σε μια δικαστική απόφαση που εκδόθηκε πριν από 11 χρόνια.

Η πλειονότητα των μεγάλων καπνοβιομηχανιών των ΗΠΑ άρχισε από σήμερα να δημοσιεύει σε εφημερίδες καταχωρίσεις και να προβάλει στην τηλεόραση σποτάκια που προειδοποιούν για τους κινδύνους του καπνίσματος, καθώς υποχρεώθηκαν να συμμορφωθούν σε μια δικαστική απόφαση που εκδόθηκε πριν από 11 χρόνια.

Τον Νοέμβριο του 2006, ομοσπονδιακό δικαστήριο είχε αποφανθεί ότι οι καπνοβιομηχανίες ψεύδονται και παραπληροφορούν το κοινό για τις βλαβερές επιπτώσεις του καπνίσματος στην υγεία.

Η Δικαιοσύνη τότε είχε διατάξει βιομηχανίες όπως η R.J. Reynolds και η Philip Morris να προβάλουν στην τηλεόραση και στον Τύπο σποτάκια προκειμένου να «διορθώσουν τα ψέματά τους».

Έπειτα από αυτήν την απόφαση, οι καπνοβιομηχανίες άσκησαν σειρά εφέσεων ζητώντας να τροποποιηθούν ορισμένες λεπτομέρειες στο κείμενο, επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο την αναβολή, για 10 και πλέον χρόνια, της δημοσιοποίησης των διορθώσεων των εσφαλμένων στοιχείων που παρουσίαζαν στους καταναλωτές.

Αυτή ακριβώς η καθυστέρηση επέτρεψε στο να αποφύγουν την προβολή των εν λόγω σποτ και στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, που οι νέοι χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον και που εκείνη την περίοδο ήταν λιγότερο δημοφιλείς και δεν περιλαμβάνονταν στην απόφαση του δικαστηρίου.

Σήμερα, ωστόσο, οι καπνοβιομηχανιες πρέπει να πληρώσουν για μια ολοσέλιδη διαφημιστική καταχώριση στο κεντρικό σώμα των 50 μεγαλύτερων εφημερίδων της χώρας όπως της Washington Post ή των New York Times, η οποία θα δημοσιεύεται στα κυριακάτικα φύλλα κι αυτό για πέντε φορές κατά τη διάρκεια ενός έτους.

Επιπλέον, θα πρέπει να αγοράσουν διαφημιστικό χρόνο για συνολικά 260 τηλεοπτικά σποτ που θα προβληθούν σε μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα όπως το ABC, το CBS και το NBC, τα οποία θα προβάλλονται τακτικά σε μια περίοδο 12 μηνών.

Τα σποτάκια παρουσιάζουν με ζοφερό τρόπο τις επιπτώσεις του καπνίσματος. «Το κάπνισμα σκοτώνει κατά μέσο όρο 1.200 Αμερικανούς την ημέρα και προκαλεί ετησίως περισσότερους θανάτους σε σύγκριση με τις δολοφονικές επιθέσεις, το AIDS, τις αυτοκτονίες, τα ναρκωτικά, τα τροχαία δυστυχήματα και το αλκοόλ, όλα μαζί», σημειώνεται σε ένα από αυτά.

Το κάπνισμα παραμένει η βασική αιτία θανάτου και νοσημάτων που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί στις ΗΠΑ. Ευθύνεται για 480.000 θανάτους ετησίως, αν και το ποσοστό των καπνιστών μειώθηκε σημαντικά, στο 15% των ενηλίκων το 2015, το χαμηλότερο ποσοστό στα χρονικά, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης των Ασθενειών. Συγκριτικά, το 42% των ενήλικων Αμερικανών κάπνιζε στα μέσα της δεκαετίας του 1960.

Η μεγάλη μείωση του αριθμού των καπνιστών αποδίδεται κυρίως στη φορολογία που επιβάλλεται, στις εκστρατείες κατά του καπνίσματος, όπως και στους περιορισμούς στην προβολή των διαφημίσεων με αποδέκτες του νέους.

Εντούτοις, οι καπνοβιομηχανίες δαπανούν 8 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο για να προωθήσουν τα προϊόντα τους.