Πολιτιστικά
Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017 09:15

Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιο κι αν είναι το κόστος

Ακροβατώντας μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, ένα σπουδαίο έργο ενός από τους μεγαλύτερους στοχαστές του παγκόσμιου θεάτρου, η «Αγριόπαπια» ή «Η διαλεκτική της μετα - αρετής» του Χένρικ Ίψεν, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, στο θέατρο Πορεία (Τρικόρφων 3 - 5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69), από τις 22 Νοεμβρίου.

Ακροβατώντας μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, ένα σπουδαίο έργο ενός από τους μεγαλύτερους στοχαστές του παγκόσμιου θεάτρου, η «Αγριόπαπια» ή «Η διαλεκτική της μετα - αρετής» του Χένρικ Ίψεν, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, στο θέατρο Πορεία (Τρικόρφων 3 - 5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69), από τις 22 Νοεμβρίου.

«Αν έχεις εσύ δίκιο κι εγώ άδικο, τότε δεν αξίζει να τη ζει κανείς αυτήν τη ζωή»

Στην υπόθεση του έργου, ο Γκρέγκερς επιστρέφει στην πατρίδα του μετά από χρόνια απουσίας, έχοντας αναπτύξει τη φιλοσοφία του για τη ζωή, που συνοψίζεται στον αγώνα για επίτευξη της αλήθειας με κάθε θυσία. Επιστρέφοντας, ξανασυναντά τον παιδικό του φίλο, Γιάλμαρ Έκνταλ, ο οποίος ζει σε μία πλάνη ως προς την οικογενειακή του γαλήνη, τη συζυγική του ευτυχία και το μέγεθος της προσωπικότητάς του. Ο Γκρέγκερς βρίσκει ευεπίφορο πεδίο άσκησης της φιλοσοφίας του και οδηγεί την οικογένεια Έκνταλ στην καταστροφή της ψευδαίσθησής της.  

Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιο κι αν είναι το κόστος, διότι, μόνο τότε, κανείς μπορεί να γίνει κοινωνός της ιδεώδους ζωής, υποστηρίζει ο Γκρέγκερς, κατά την αντιπαράθεσή του με τον Ρέλινγκ πάνω στη μοίρα του Γιάλμαρ. Το ζωτικό ψεύδος είναι η θεραπεία διά πάσαν νόσον, αντιτείνει ο πνευματικός του αντίπαλος. Ο Ίψεν επιχειρεί να πάρει θέση στο αιώνιο αυτό ερώτημα, με την «Αγριόπαπια», μια ποιητική και γεμάτη συμβολισμούς ιλαροτραγωδία, στην οποία κανένα από τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα δεν κατορθώνει να γίνει ρομαντικός ήρωας.

Εάν πιστέψουμε τον συγγραφέα, πρόκειται για ένα έργο, που περιορίζεται σε έναν κλειστό οικογενειακό κύκλο και δεν έχει προεκτάσεις πολιτικές ή κοινωνικές. Κι όμως, με το έργο του, παρουσιάζει και μία ακόμη πικρή εικόνα του ανθρώπου: η μεσαία τάξη δεν διαθέτει καμία δύναμη και καμία αυτοπεποίθηση και εξαρτάται πλήρως από την ανώτερη: ό,τι κατέχει ο Γιάλμαρ, το έχει χάρη στον Βέρλε, και η μόνη του πιθανότητα για αλλαγή είναι η διαφώτισή του από τον Γκρέγκερς· από εκείνον που θέλει να «σώσει» με κάθε κόστος την αγριόπαπια από τον βυθό και που οδηγεί, τελικά, την οικογένεια του Γιάλμαρ στη συντριβή.

Σε έναν τόπο που έχει εξορίσει ό,τι αληθινό και ουσιώδες

Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει: «Σε μια χώρα, όπου η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας τρέφεται από τα ζωτικά της ψεύδη, ιδεολογικά και ιστορικά, σε μια χώρα που κανείς δεν θέλει να κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη, σ’ έναν τόπο που έχει εξορίσει ό,τι αληθινό και ουσιώδες, που έχει μετατρέψει τη φύση σε τσιμέντο, εκεί μας μεταφέρει η “Αγριόπαπια”. Στην πατρίδα των παθιασμένων αγωνιστών με τις φουσκωμένες τσέπες, εκείνων που, εξαιτίας των δικών τους τραυμάτων, συμπλεγμάτων και ανεπαρκειών, δεν διστάζουν να καταστρέψουν τα πάντα γύρω τους, σ’ έναν τόπο αυταπάτης, ντρόγκας και ακραίου συμφέροντος. Σε μια χώρα με θύματα παιδιά και εφήβους που, σαν τις κυνηγημένες, από τις άθλιες καραμπίνες, αγριόπαπιες, χώνουν το κεφάλι μέσα στη λάσπη του βυθού και μένουν για πάντα εκεί. Ακίνητα και σιωπηλά».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση - δραματουργία - σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου, συνεργάτις δραματουργός: Έρι Κύργια, σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, μουσική: Nalyssa Green, φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, σκηνοθεσία κινηματογραφικού μέρους: Χρήστος Δήμας, κινησιολογία: Κορίνα Κόκκαλη, βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα, Ελένη Μιχαηλίδου, Μάγδα Καυκούλα, βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος, βοηθός φωτιστή: Ναυσικά Χριστοδουλάκου, εκγύμναση ηθοποιών: Χριστιάνα Κοσιάρη, φωτογραφίες - trailer παράστασης: Βάσια Αναγνωστοπούλου.

Διανομή: Βέρλε: Θέμης Πάνου, Γκρέγκερς Βέρλε: Γιάννος Περλέγκας, γερο - Έκνταλ: Γιώργος Μπινιάρης, Γιάλμαρ Έκνταλ: Γιάννης Κότσιφας, Γκίνα Έκνταλ: Λένα Δροσάκη, Χέντβικ: Σίσσυ Τουμάση, κυρία Σέρμπι: Άννα Μάσχα, Ρέλινγκ: Αντίνοος Αλμπάνης, Μόλβικ: Γιάννης Καπελέρης, Πέτερσεν: Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Γιένσεν: Στέργιος Κοντακιώτης, ένας παχουλός κύριος: Νίκος Πυροκάκος, ένας φαλακρός κύριος: Ανδρέας Νάτσιος, ένας μύωπας: Γιάννης Γούνας, Γκράμπεργκ: Ζύλο Τσαούσι.

Πληροφορίες

Θέατρο Πορεία: Τρικόρφων 3 - 5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69 - πλατεία Βικτωρίας, τηλ.: 210 8210991 και 210 8210082. Ημέρες & ώρες παραστάσεων: 22/11/2017 έως 17/2/2018: Τετάρτη και Κυριακή: 19:00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 20:30, 23/2/2018 έως 3/6/2018: Τετάρτη: 19:00, Παρασκευή: 20:30, Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 20:00. Διάρκεια παράστασης: 180 λεπτά (με διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη (λαϊκή): γενική είσοδος: 15 ευρώ, Παρασκευή έως Κυριακή: κανονικό: 20 ευρώ, άνω των 65 ετών: 17 ευρώ, φοιτητικό - νεανικό (κάτω των 22 ετών) - ανέργων - ΑΜΕΑ: 14 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, Mymarket , βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: poreiatheatre.com, viva.gr και αθηνόραμα.gr.

[email protected]