«Στο θέατρο το γκροτέσκο χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει κωμικούς τρόπους που εμπεριέχουν το χονδροκομμένο και το τερατώδες, το γελοίο και το ανησυχαστικό, το ατελές και το αλλοιωμένο, γράφει η Κατερίνα Τζωρτζινάκη.
Από την έντυπη έκδοση
Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]
«Στο θέατρο το γκροτέσκο χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει κωμικούς τρόπους που εμπεριέχουν το χονδροκομμένο και το τερατώδες, το γελοίο και το ανησυχαστικό, το ατελές και το αλλοιωμένο.
Με άλλα λόγια, φόρμες που προκαλούν αμηχανία, ενώ υπηρετούν μιαν αισθητική της ασχήμιας και του διφορούμενου», έγραφε η θεατρολόγος και κριτικός τέχνης Ελένη Βαροπούλου στο «Βήμα» στις 25/5/2003, με αφορμή μια έκθεση στη Φραγκφούρτη με τον τίτλο «Γκροτέσκο. 130 χρόνια Τέχνη της αναίδειας».
Στα χρόνια της ένδειας περισσεύει η τέχνη της αναίδειας. Τι άλλο από γκροτέσκο είναι ένα ναυάγιο σε θάλασσα γυαλί. Γέρνουν έτσι εύκολα τα πλοία στη νηνεμία, αν δεν υπάρχει λόγος και αιτία; Κάτι περίεργο συμβαίνει στου Ποσειδώνα τη βασιλεία.
Τι άλλο από γκροτέσκο είναι το θέαμα μετά την ανεμπόδιστη ροή του πετρελαίου και του μαζούτ -ευτυχώς όχι όλο- στη θάλασσα, η σύγχυση και η αμηχανία, το μπάνιο στην ανοησία και τη βολική εικασία.
Όσο περνούν οι μέρες, λες τελειώνουνε τ’ αστεία και να σου πετάγονται άλλα πλοία. Το δεξαμενόπλοιο που ανέλαβε να παραλάβει τα καύσιμα που υπάρχουν ακόμα στο βυθισμένο αποσύρθηκε από την επιχείρηση, γιατί έληξαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του.
Τρίτη μεσημέρι απαγκιστρώθηκε, Τετάρτη μάθαμε ότι με λαθρεμπορία φορτώθηκε. Σε έλεγχο που διενεργήθηκε εντοπίστηκε μία ποσότητα πετρελαιοειδών μιγμάτων στις δεξαμενές έρματος -αυτές που συνήθως έχουν θαλασσινό νερό- χωρίς τα νόμιμα παραστατικά.
Δηλαδή, το πλοίο που έφτασε στον χώρο του ναυαγίου για να βοηθήσει, ενεπλάκη σε λαθρεμπόριο την ώρα της άντλησης και τώρα βρίσκεται έμφορτο στα ανοιχτά του Ασπροπύργου, καθώς δεν ξεφόρτωσε ό,τι είχε αντλήσει;
Πολλά παλαβά μαζεμένα και στο μέτρημα χαμένα. Μπλέξαν οι γραμμές και τα πετρέλαια και το αντίδοτο στο γκροτέσκο δεν είναι τα γέλια, τα φραγγέλια και τα ευαγγέλια.
Υπάρχουν και άλλες αντιδράσεις, των οποίων το έρμα δεν είναι η πρόκληση, η άμυνα ή η επίθεση.