Σε ολόκληρη τη Μακεδονία και τη Θράκη θα εξελιχθεί εντός των επόμενων μηνών η δημιουργία των Ειδικών Περιφερειακών Ταμείων, που ξεκίνησε από τη Δυτική Μακεδονία, τονίζει η υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδια για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Μαρία Κόλλια Τσαρουχά.
Συνέντευξη στη Βάσω Βεγίρη
[email protected]
Σε ολόκληρη τη Μακεδονία και τη Θράκη θα εξελιχθεί εντός των επόμενων μηνών η δημιουργία των Ειδικών Περιφερειακών Ταμείων, που ξεκίνησε από τη Δυτική Μακεδονία, τονίζει η υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδια για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Μαρία Κόλλια Τσαρουχά.
«Στο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης εμπεριέχεται η βασική μας αυτή στρατηγική αντίληψη, μιας δίκαιης ανάπτυξης, που αγκαλιάζει όλη την Ελλάδα και όλους τους Έλληνες», δηλώνει χαρακτηριστικά, ενώ σημειώνει πως η πώληση της ΔΕΘ έχει αποτραπεί.
Κυρία υφυπουργέ, τόσο από πλευράς πρωθυπουργού (με τα Περιφερειακά Συνέδρια) και κυβέρνησης όσο και από πλευράς της επιχειρηματικής κοινότητας, ιδιαίτερα της βιομηχανίας-μεταποίησης, το στοίχημα για την πραγματική έξοδο της χώρας από την κρίση φαίνεται ότι μετατοπίζεται πλέον στη δυνατότητα επίτευξης «Περιφερειακής Ανάπτυξης» και στην υλοποίηση στην Ελλάδα της ευρωπαϊκής κατευθυντήριας γραμμής για «Ευρώπη των Περιφερειών». Πώς πιστεύετε ότι μπορεί και πρέπει να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος, κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία του ίδιου του ΥΦΥΜΑΘ και ποιες διοικητικές τομές-αλλαγές απαιτούνται; Το ρωτάω, γιατί το ΥΦΥΜΑΘ είναι αφενός κατεξοχήν περιφερειακό υφυπουργείο, αφετέρου υπάγεται ακριβώς στο υπουργείο Εσωτερικών.
«Έχω διατυπώσει και στο παρελθόν την άποψή μου. Για την κυβέρνησή μας, η ελληνική περιφέρεια, και κυρίως η Βόρεια Ελλάδα, είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης ολόκληρης της χώρας. Είναι κεντρική επιλογή του πρωθυπουργού και του υφυπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, στο οποίο προΐσταμαι, να αξιοποιήσουμε την πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Βόρειας Ελλάδας, τις σημαντικές υποδομές της, το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό. Ως παράδειγμα των προσπαθειών μας, σας αναφέρω ότι μόνο από το ΥΜΑΘ κατορθώσαμε μέσα σε δύο χρόνια να ξεμπλοκάρουμε οικονομικές ενισχύσεις προς επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, που εκκρεμούσαν από τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ τουλάχιστον. Στο πλαίσιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου έχουμε ήδη υποδεχτεί 57 επενδυτικά σχέδια ύψους μεγαλύτερου του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ (€ 512.791.349,00). Θα πρέπει σ’ αυτά να αθροίσουμε και τις εξαιρετικές προοπτικές που δημιουργούνται από το επενδυτικό ενδιαφέρον των οικονομικών υπερδυνάμεων για τον βορειοελλαδικό χώρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Κίνα, η οποία είναι και η τιμώμενη χώρα στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της ελληνικής περιφέρειας είναι και η έναρξη λειτουργίας των Ειδικών Περιφερειακών Ταμείων. Δεν είναι τυχαίο ότι ξεκίνησε από την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας και θα εξελιχθεί μέσα στους επόμενους μήνες και σε ολόκληρη τη Μακεδονία και τη Θράκη. Τα ταμεία αυτά θα στηρίξουν τις πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών και θα εντάξουν στον σχεδιασμό τους έργα μεγάλου τοπικού ενδιαφέροντος που μέχρι σήμερα δεν προχωρούσαν εξαιτίας του υπερσυγκεντρωτικού τρόπου λειτουργίας της ελληνικής οικονομίας. Θα επιτρέψουν στις τοπικές κοινωνίες να αναδείξουν πιο ουσιαστικά τα πλεονεκτήματα του τόπου τους και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους. Θα δημιουργήσουν μια επιπλέον βάση, πάνω στην οποία θα μπορέσει να στηριχθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα.
Αυτή τη στιγμή είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας αξιοποιεί με ουσιαστικό τρόπο τις δυνατότητες που μας παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη στήριξη μιας πολιτικής περιφερειακής ανάπτυξης όπου όλες οι γεωγραφικές περιοχές συμμετέχουν ισότιμα. Το ΥΜΑΘ παρακολουθεί την εξέλιξη της κυβερνητικής πολιτικής στον βορειοελλαδικό χώρο και στηρίζει, προωθεί και διεκδικεί εξ ονόματος της Μακεδονίας και της Θράκης. Παρ’ όλα αυτά είναι πάντοτε μέσα στις επιλογές μου η προώθηση ενός διευρυμένου πλαισίου αρμοδιοτήτων του».
Και οι ίδιες οι Περιφερειακές Αρχές διεκδικούν πλέον το πέρασμα από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση, όπως το έχει διατυπώσει και ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών, κ. Αγοραστός. Πιστεύετε ότι αυτό είναι εφικτό, ιδιαίτερα όσον αφορά τη διαχείριση οικονομικών πόρων, σε τι χρονικό ορίζοντα και υπάρχει κάποια σχετική νομοθετική πρωτοβουλία σε εξέλιξη ή σχεδιασμό;
«Συνδέοντας αυτή την απάντηση και με το προηγούμενο ερώτημά σας, θα επιβεβαιώσω, ότι το υφυπουργείο Μακεδονίας-Θράκης αποτελεί τη μόνη κυβερνητική παρουσία εκτός Αθηνών. Καταλαβαίνετε ότι η επιτυχημένη λειτουργία του, ουσιαστικά, ενισχύει την αντίληψή μας για μια αποκεντρωμένη λειτουργία του ελληνικού κράτους. Το βασικό οργανωτικό περίγραμμα που θα στηρίξει τον νέο προσανατολισμό της κυβερνητικής δράσης στην ελληνική περιφέρεια υφίσταται. Οι αποκεντρωμένες διοικήσεις, οι αιρετές περιφέρειες, αλλά και όλοι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης σχηματίζουν το βασικό πλέγμα που χρειάζεται για να εξελιχθεί ο σχεδιασμός μας.
Είναι βέβαιο ότι όσο εξελίσσεται το πρόγραμμά μας και η μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων στην ελληνική περιφέρεια, θα πρέπει ταυτόχρονα να βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα, να μειώνεται η γραφειοκρατία και να αυξάνονται τα ανταποδοτικά οφέλη υπέρ της ελληνικής οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και των τοπικών κοινωνιών. Όσα περιγράφω όμως δεν είναι μια υπόσχεση για το μέλλον, αλλά μια πραγματικότητα που εξελίσσεται. Σε ολόκληρο το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης, εμπεριέχεται η βασική μας αυτή στρατηγική αντίληψη, μιας δίκαιης ανάπτυξης, που αγκαλιάζει όλη την Ελλάδα και όλους τους Έλληνες».
Κυρία υφυπουργέ, η φετινή ΔΕΘ χαρακτηρίζεται από μεγάλη αύξηση εκθετών, λόγω της επιλογής της Κίνας στη θέση της τιμώμενης χώρας και του έντονου κινεζικού ενδιαφέροντος για διείσδυση στην Ευρώπη, την ίδια ώρα που το Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο έχει περάσει στο Υπερταμείο. Τι νεότερο υπάρχει όσον αφορά τις προθέσεις της κυβέρνησής για το μέλλον του εθνικού εκθεσιακού φορέα; Θα οδεύσει και αυτός προς ιδιωτικοποίηση μέσω πώλησης, και αν ναι, τι σημαίνει αυτό για την κυριότητα του ακινήτου ή παραμένει το σενάριο της «ήπιας» διεθνοποίησης μόνο μέσω διεθνών συνεργασιών για τη διοργάνωση εκθέσεων κ.ο.κ. ή και «παραχώρησης» μόνο της εκθεσιακής δραστηριότητας; Και γενικότερα ποιος ο σχεδιασμός σας ως αρμόδιος εποπτεύων φορέας για τον εθνικό εκθεσιακό φορέα;
«Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης έχει διαγράψει τα προηγούμενα χρόνια, μέχρι και φέτος, όπως αναφέρετε στο ερώτημά σας, μια εντυπωσιακή επανάκαμψη σε ένα εξαιρετικά δυσχερές οικονομικό περιβάλλον. Άλλωστε τη θετική αυτή πορεία αξιολόγησε και η κυβέρνησή μας και εμπιστεύτηκε από το 2015 ως και σήμερα και για την επόμενη περίοδο το ίδιο διοικητικό σχήμα, στέλνοντας έτσι το μήνυμα της νέας αντίληψης που στηρίζεται στην αξιοκρατία και εκτίμηση του έργου. Η συμμετοχή ως τιμώμενης χώρας της Ρωσίας πέρσι, της Κίνας φέτος και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής του χρόνου δίνει και το στίγμα μιας δυναμικής παρουσίας της ΔΕΘ σε διεθνές επίπεδο. Δεν μου είναι ξεκάθαρο πώς συνδυάζετε την επιτυχημένη αυτή πορεία με την ένταξη της ΔΕΘ στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Όχι μόνο δεν υπονομεύονται οι επιτυχημένες προσπάθειες της ΔΕΘ για το μέλλον, αλλά κατοχυρώσαμε τη δυνατότητα να παραμείνουν οι αποφάσεις και το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών στα χέρια του ελληνικού κράτους, αποτρέποντας την πώλησή της, όπως προβλεπόταν από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, όπως προβλέπεται, και από τον ιδρυτικό νόμο της εταιρείας, έχει ως σκοπό “να κατέχει τις συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις, να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να αυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ”. Είναι εύκολα πιστεύω αντιληπτό ότι κατοχυρώσαμε τη δυνατότητα της ΔΕΘ και της ελληνικής πολιτείας οι πρωτοβουλίες να παραμείνουν σε αυτές και να αναζητήσουν από κοινού τις βέλτιστες πρακτικές για την ακόμη πιο πετυχημένη πορεία του Διεθνούς Εκθεσιακού Φορέα της Θεσσαλονίκης.
Παρακολουθούμε βέβαια παράλληλα και λαμβάνουμε υπόψη μας όλες τις προτάσεις που κατατίθενται για το μέλλον του εκθεσιακού μας φορέα. Ενδεικτικά σας αναφέρω την πρόταση του ΕΒΕΘ τον Απρίλιο του 2017, που θεωρώντας ότι έχει εξαντληθεί η δυναμική της ΔΕΘ, προτείνει την εξεύρεση κατάλληλου στρατηγικού συμμάχου για την περαιτέρω πορεία της.
Καταγράφουμε πολύ προσεκτικά την κάθε άποψη, επιλέγουμε τις πολιτικές μας δράσεις ακόμη πιο προσεκτικά, για να κατοχυρώνουμε κάθε φορά όχι μόνο το θετικό οικονομικό αποτέλεσμα, αλλά και τα συμφέροντα της πόλης της Βόρειας Ελλάδος, των συμπολιτών μας και της τοπικής οικονομίας».
Γενικότερα, τι άλλο νέο να περιμένουμε στην περιοχή μας σε επίπεδο ιδιωτικοποιήσεων και με ποιον τρόπο θα γίνουν αυτές;
«Θέλω να καταστεί απολύτως ξεκάθαρο ότι δεν προσεγγίζουμε ούτε τις ιδιωτικοποιήσεις ούτε τις κρατικοποιήσεις μέσα από μια δογματική ή ιδεοληπτική αντίληψη. Για μας, όλα όσα χειριζόμαστε κι όλα όσα τελικά επιλέγουμε να εφαρμόσουμε διέπονται από μια ισχυρή αρχή: ότι υπηρετούν τα συμφέροντα της ελληνικής κοινωνίας, οδηγούν στην ευημερία το λαό μας, και κατοχυρώνουν στην πράξη την εθνική κυριαρχία, την ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας και τη δίκαιη συμμετοχή όλων.
Η ικανότητα αυτής της κυβέρνησης να μην εγκλωβίζεται προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τη γόνιμη αντιπαράθεση και σύνθεση των προσεγγίσεων του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, που αν και έχουν διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες, υπηρετούν έναν κοινό σκοπό, που δεν είναι άλλος από τα συμφέροντα του λαού μας και της πατρίδας μας».