Πολιτιστικά
Τετάρτη, 13 Σεπτεμβρίου 2017 08:00

Γκαλά όπερας αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας

Με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατό της, το 1977, στο Παρίσι, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) τιμά τη θρυλική υψίφωνο Μαρία Κάλλας με ένα μοναδικό Γκαλά Όπερας, που παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού (Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Ακρόπολη), στις 14 Σεπτεμβρίου, στις 9.30 το βράδυ.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατό της, το 1977, στο Παρίσι, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) τιμά τη θρυλική υψίφωνο Μαρία Κάλλας με ένα μοναδικό Γκαλά Όπερας, που παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού (Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Ακρόπολη), στις 14 Σεπτεμβρίου, στις 9.30 το βράδυ.

Τρεις σπουδαίες υψίφωνοι της ΕΛΣ με διεθνή σταδιοδρομία, η Τσέλια Κοστέα, η Μυρτώ Παπαθανασίου και η Χριστίνα Πουλίτση, θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από όπερες των Τζουζέπε Βέρντι, Σαρλ Γκουνό, Λεό Ντελίμπ, Τζάκομο Πουτσίνι, Ουμπέρτο Τζιορντάνο, Γκαετάνο Ντονιτσέτι και Βιντσέντζο Μπελίνι, που σημάδεψε με τις θεϊκές ερμηνείες της η Μαρία Κάλλας. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο Ηλίας Βουδούρης.

Το Γκαλά Όπερας Μαρία Κάλλας, πραγματοποιείται σε συνεργασία με το New York Times Athens Democracy Forum, ένα διεθνές φόρουμ για τη δημοκρατία, το οποίο διοργανώνεται από τους New York Times, κάθε χρόνο, στην Αθήνα, γενέτειρα της δημοκρατίας. Το συνέδριο φιλοξενεί πολιτικούς, δημοσιογράφους, πανεπιστημιακούς και ειδήμονες από τον χώρο των επιχειρήσεων, της οικονομίας και της τεχνολογίας, οι οποίοι επιχειρούν να εμβαθύνουν σε ζητήματα δημοκρατίας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συζητήσεις, συνεντεύξεις, διαλέξεις, αλλά και πολιτιστικά δρώμενα. Φέτος, το Athens Democracy Forum πραγματοποιείται από τις 13 έως τις 17 Σεπτεμβρίου.

Άλλαξε για πάντα την πορεία της όπερας

Περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο λυρικό καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, η Ελληνίδα ντίβα Μαρία Κάλλας κυριάρχησε και άλλαξε για πάντα την πορεία της όπερας. Διαθέτοντας εκ φύσεως φωνή δραματικής υψιφώνου, είχε την τύχη να διδαχτεί την τεχνική και το ρεπερτόριο του ιταλικού ρομαντικού μπελ κάντο στην Αθήνα, πλάι στη διάσημη Ισπανίδα κολορατούρα υψίφωνο Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Τα πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας της στην ΕΛΣ, αλλά και, μετέπειτα, στην Ιταλία, ερμήνευε δραματικά έργα των Βέρντι, Βάγκνερ και Πουτσίνι.

Το 1949, της δόθηκε η ευκαιρία να φανερώσει το ταλέντο της στη Βενετία, αντικαθιστώντας σε ελάχιστο χρόνο την πρωταγωνίστρια παράστασης των άκρως δεξιοτεχνικών «Πουριτανών» του Μπελίνι, λίγες μέρες αφότου η ίδια είχε ολοκληρώσει τις εμφανίσεις της στην όπερα «Βαλκυρία» του Βάγκνερ, όπου ερμήνευε τη Βρουνχίλδη. Έτσι, σταδιακά, ερμήνευσε περισσότερους ρόλους του ιταλικού Ρομαντισμού, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αναγέννηση λησμονημένων έργων των Μπελίνι, Ντονιτσέτι και Ροσίνι.

Ακούραστα εργατική, δεν σταματούσε, παρά μόνο όταν θεωρούσε ότι είχε αγγίζει το μέγιστο των δυνατοτήτων της. Υπήρξε η απόλυτη ντίβα. Η μαγνητική σκηνική παρουσία και το θερμό ταπεραμέντο της δημιουργούσαν αίσθηση, όπου κι αν εμφανιζόταν. Η μουσική της κατάρτιση, η πρωτοτυπία στις ερμηνείες της - με την ικανότητά της να πλάθει χαρακτήρες, να διεισδύει σε βάθος και, στην ουσία, να γίνεται η ίδια ο ρόλος - και η απόλυτη κυριαρχία της στο κοινό υπήρξαν αναμφισβήτητες.

Πρωθιέρεια και μητέρα, εγκαταλειμμένη ερωμένη και εκδικητική αντίπαλος (Νόρμα), γυναίκα ερωτευμένη που χάνει τα λογικά της, όταν υποχρεώνεται σε γάμο συμφέροντος (Λουτσία ντι Λαμερμούρ), φθισική ηρωίδα του Δουμά που σβήνει στο άνθος της ηλικίας της στο Παρίσι (Τραβιάτα), ψυχρή Κινέζα πριγκίπισσα που θερμαίνεται από τη φλόγα του έρωτα (Τουραντότ), αιχμάλωτη πριγκίπισσα στην αυλή των Φαραώ που συντρίβεται ανάμεσα στον έρωτα για τον κατακτητή και το χρέος απέναντι στην πατρίδα (Αΐντα), μητέρα που θυσιάζει ακόμα και τα παιδιά της, όταν προδίδεται από τον σύζυγό της (Μήδεια), ζηλιάρα πριμαντόνα που σκοτώνει τον βασανιστή της (Τόσκα), η Κάλλας μπορούσε να είναι όλα αυτά και ακόμα περισσότερα. Η τραγουδίστρια που αναβίωσε το ξεχασμένο ρεπερτόριο του μπελ κάντο, η ερμηνεύτρια που μετέτρεψε τη σκηνή σε ένα συναρπαστικό θέαμα και αληθινό θέατρο, η προσωπικότητα που είχε την απόλυτη λάμψη της κορυφής. Η Μαρία Κάλλας ήταν η όπερα.

Πληροφορίες

Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Ακρόπολη - Αθήνα, τηλ.: 210 3241807. Τιμές εισιτηρίων: 55, 45, 35, 25, 20, 15 ευρώ, φοιτητικό - παιδικό: 12 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου (εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξή της), κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου, ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, τηλ.: 213 0885700, καταστήματα Public, ηλεκτρονικά: public.gr, ticketservices.gr και nationalopera.gr.

[email protected]