Τόσο πρόχειρα σχεδιασμένο είναι το ισχύον εξεταστικό σύστημα που αναγκάζονται κάθε χρόνο να αλλάζουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία, χωρίς να λύνεται το πρόβλημα. Φέτος δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2995Β Υπουργική απόφαση με ημερομηνία 31 Αυγούστου που καταργεί το 4ο πεδίο των παιδαγωγικών τμημάτων και εντάσσει τα τμήματα σε όλα τα πεδία. Ταυτόχρονα το 5ο πεδίο των επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής μετονομάζεται σε 4ο πεδίο.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Τόσο πρόχειρα σχεδιασμένο είναι το ισχύον εξεταστικό σύστημα που αναγκάζονται κάθε χρόνο να αλλάζουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία, χωρίς να λύνεται το πρόβλημα. Φέτος δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2995Β Υπουργική απόφαση με ημερομηνία 31 Αυγούστου που καταργεί το 4ο πεδίο των παιδαγωγικών τμημάτων και εντάσσει τα τμήματα σε όλα τα πεδία. Ταυτόχρονα το 5ο πεδίο των επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής μετονομάζεται σε 4ο πεδίο.
Πέρυσι ακριβώς με την ίδια ημερομηνία 31 Αυγούστου δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2744Β Υπουργική απόφαση με την οποία είχαμε ανακατανομή των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία με πιο χαρακτηριστική την ένταξη των τμημάτων Χημείας και στο 3ο πεδίο.
Τα προβλήματα δεν λύθηκαν με αυτές τις αλλαγές. Μάλλον η φετινή χειροτερεύει τα πράγματα. Υπάρχουν, όμως, και άλλα προβλήματα που παραμένουν άλυτα. Για να εισαχθεί ένας υποψήφιος στα τμήματα Μαθηματικών που είναι ενταγμένα στο 2ο επιστημονικό πεδίο των θετικών και τεχνολογικών επιστημών κριτήριο εισαγωγής είναι ο βαθμός του στη Φυσική και τη Χημεία (πέρα από τα Μαθηματικά και την Γλώσσα). Χημεία δεν θα ξαναδεί ποτέ στη ζωή του ο φοιτητής του τμήματος Μαθηματικών και Φυσική θα δει μόνο ως επιλεγόμενο μάθημα. Αν έχει επιλέξει το 4ο πεδίο των επιστημών οικονομίας και πληροφορικής και έχει εξεταστεί σε Γλώσσα, Μαθηματικά, Πληροφορική και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας δεν έχει δικαίωμα να εισαχθεί στα τμήματα Μαθηματικών!
Τα κριτήρια εισαγωγής, τα μαθήματα που εξετάζονται οι υποψήφιοι δηλαδή, πρέπει να είναι τα προαπαιτούμενα για τις σπουδές στο τμήμα. Έτσι φαίνεται ποιοι υποψήφιοι είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να σπουδάσουν στο συγκεκριμένο τμήμα. Δεν πρέπει τα εξεταζόμενα μαθήματα να είναι κάποια μαθήματα απλά, αλλά να είναι τα απαραίτητα για τις μετέπειτα σπουδές τους.
Πέρα από τα μαθήματα που μερικές φορές δεν αντιστοιχούν με το αντικείμενο σπουδών, ακόμη και στα μαθήματα που έχουν σχέση με το αντικείμενο σπουδών οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δηλαδή ο υποψήφιος για την εισαγωγή του στο τμήμα Μαθηματικών που αναφέραμε προηγουμένως εξετάζεται στα Μαθηματικά, αλλά οι γνώσεις Μαθηματικών που έχει όταν, τελικά, πετύχει στο Πανεπιστήμιο και αρχίσει η φοίτησή του είναι λιγότερες από αυτές που πρέπει. Η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην ετήσια έκθεσή της αυτό ακριβώς αναφέρει. Αυτό είναι αποτέλεσμα της συνεχούς μείωσης της εξεταστέας ύλης, τακτική που ακολουθούν οι Υπουργοί Παιδείας από το 2000. Κύριο επιχείρημα είναι ότι οι μαθητές της Γ Λυκείου κουράζονται πολύ, είναι σκληρά εργαζόμενοι και πρέπει να τους ελαφρύνουμε. Φυσικά αυτό δεν ισχύει. Οι εισαγωγικές εξετάσεις όπως είναι σήμερα και όπως θα είναι στο μέλλον, από ότι φάνηκε από την ανακοίνωση του νέου συστήματος, αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης προκαθορισμένου αριθμού θέσεων. Πρόκειται για μια βαθιά ανταγωνιστική διαδικασία στην οποία πετυχαίνει αυτός που είναι πιο διαβασμένος.
Η μικρή ύλη δυσκολεύει τους θεματοδότες, αφού πρέπει να επινοήσουν θέματα που δεν θα γράψουν οι περισσότεροι υποψήφιοι για να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς. Το αποτέλεσμα είναι ότι μερικές φορές τα θέματα είναι εξαιρετικά εξεζητημένα με αποτέλεσμα να μην κρίνεται ο διαβασμένος και με κριτική σκέψη υποψήφιος αλλά αυτός που ξέρει τεχνάσματα. Ακόμη η μικρή ύλη βοηθά την ανάπτυξη της παπαγαλίας. Αντί, λοιπόν, να λένε οι Υπουργοί Παιδείας θα λιγοστέψουμε την εξεταστέα ύλη ας προσπαθήσουν να τελειώνουμε με την παπαγαλία. Για να την εξαλείψουμε από τα σχολεία χρειαζόμαστε πολλαπλό βιβλίο και φυσιολογικής έκτασης εξεταστέα ύλη, ώστε να είναι αδύνατο να την παπαγαλίσει κανείς. Τόσο απλό, αλλά κανείς δεν ενδιαφέρεται να θέσει το ζήτημα και να το αντιμετωπίσει με συγκεκριμένους τρόπους, που όποιοι και αν είναι θα αποτελούν τουλάχιστον μια προσπάθεια. Να θυμίσουμε για την Ιστορία ότι το πολλαπλό βιβλίο είχε προσπαθήσει να εισάγει στην εκπαίδευση ο Γεράσιμος Αρσένης την… προηγούμενη χιλιετία, εφαρμόστηκε σε μερικά μαθήματα για μία δύο χρονιές και έκτοτε αγνοείται η τύχη του. Ελπίζω να μη χρειαστεί να περάσουν δεκαετίες για να δουν το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία… τα εγγόνια μας.