Πολιτιστικά
Κυριακή, 17 Σεπτεμβρίου 2017 10:00

40ό Φεστιβάλ Δράμας: Μικρές ιστορίες, μακρά ιστορία

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας σε λίγες ημέρες έχει γενέθλια, κλείνει τα σαράντα, και το γιορτάζει, από τις 18 έως τις 23 Σεπτεμβρίου, με τον πλέον ουσιαστικό αλλά και νεανικό τρόπο, επιφυλάσσοντας εκπλήξεις καθώς και τις καλύτερες ταινίες της φετινής παραγωγής.

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας σε λίγες ημέρες έχει γενέθλια, κλείνει τα σαράντα, και το γιορτάζει, από τις 18 έως τις 23 Σεπτεμβρίου, με τον πλέον ουσιαστικό αλλά και νεανικό τρόπο, επιφυλάσσοντας εκπλήξεις καθώς και τις καλύτερες ταινίες της φετινής παραγωγής.

Με ρεκόρ αιτήσεων συμμετοχής φέτος, το 40ό Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θα διεξαχθεί στα «Ολύμπια» και το Δημοτικό Ωδείο, δίνοντας το καθιερωμένο του ραντεβού με το πιο ζωντανό κομμάτι της ελληνικής κινηματογραφίας, τους νέους Έλληνες μικρομηκάδες, αλλά και με αυτούς που επιμένουν  στην μικρή φόρμα αντιμετωπίζοντας την μικρού μήκους ταινία όπως της αξίζει, ως ένα αυτόνομο έργο τέχνης.

Στη φετινή διοργάνωση θα προβληθούν συνολικά 161 ταινίες από 54 χώρες (σε όλα τα προγράμματά της).

Όταν η Κινηματογραφική Λέσχη Δράμας ξεκινούσε δειλά αλλά με πολλή όρεξη και μεράκι, χωρίς την βοήθεια κανενός, το Φεστιβάλ, το 1978, κανείς από τους πρωτεργάτες  δεν μπορούσε να φανταστεί την πορεία και εξέλιξη που θα είχε η διοργάνωση αυτή. Το 1989, μια ομάδα νέων κινηματογραφιστών ζήτησε από το υπουργείο Πολιτισμού τη θεσμοθέτηση Εθνικού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους στην πόλη της Δράμας και το κατάφερε.

Πολύ σύντομα, αποδείχθηκε ότι η Δράμα ήθελε και μπορούσε να κρατήσει το Φεστιβάλ. Σήμερα, το Επίσημο Εθνικό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα του είδους του στην Ευρώπη.

Η πορεία μέσα στα χρόνια, έδειξε πως το Φεστιβάλ Δράμας έχει καταξιωθεί όχι μόνο στον κινηματογραφικό χώρο αλλά και στη συνείδηση του κοινού ως χώρος ανάδειξης και παραγωγής πολιτισμού. Αυτό αποδεικνύεται όχι μόνο από τις ολοένα αυξανόμενες αιτήσεις συμμετοχής αλλά και από τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό του κοινού που παρακολουθεί τις προβολές. Ενδεικτικά, αξίζει να αναφερθεί ότι τις προβολές παρακολουθούν κάθε χρόνο περισσότεροι από δέκα χιλιάδες θεατές.

Από τις 223 αιτήσεις που κατατέθηκαν φέτος, επιλέχθηκαν 66 ταινίες που θα διεκδικήσουν τα βραβεία του Φεστιβάλ. Ανάμεσά τους 4 ντοκιμαντέρ και 2 animation. Μάλιστα, στη φετινή διοργάνωση, το ένα τρίτο των σκηνοθετών είναι γένους θηλυκού ενώ μια γυναίκα, η Κατερίνα Μαραγκουδάκη, προεδρεύει στην κριτική επιτροπή, που απαρτίζεται κατά πλειοψηφία από γυναίκες.

H οικονομική κρίση και το προσφυγικό συνεχίζουν να απασχολούν μια μερίδα των νεαρών δημιουργών: ανεργία, φτώχια, τοκογλυφία, επαγγελματική κατάρρευση, άστεγοι, τράπεζες, γιάπηδες σε κρίση. Όμως, φέτος, φαίνεται πως νέες  θεματικές ενότητες έχουν έρθει στο προσκήνιο: τα γηρατειά, το αλτσχάϊμερ, η κακοποίηση των ζώων και τα κοινωνικά προβλήματα που σχετίζονται με την έμφυλη ταυτότητα μοιάζουν να κυριαρχούν -χωρίς να λείπουν οι κωμωδίες, οι ταινίες φαντασίας, ακόμα και οι μετααποκαλυπτικές ιστορίες που αξιοποιούν με ευφάνταστο τρόπο την λαϊκή παράδοση. Το μετρό της Αθήνας είναι ένας προνομιακός χώρος για κάποιες από τις ταινίες. Σε αυτόν τον υποβλητικό, υπόγειο χώρο του σιδηροδρόμου αναδεικνύονται πτυχές της καθημερινής δραματικότητας.

Οι ανθρώπινες σχέσεις, η διαχείριση της απώλειας και ο έρωτας (ακόμα και στην τρίτη ηλικία) συνεχίζουν να εμπνέουν τους δημιουργούς, όπως και η γενικευμένη δυσανεξία απέναντι στη διαφορετικότητα. Η εικονική πραγματικότητα των μίντια και τα αδιέξοδα των νέων στην επαρχία βρίσκονται στον πυρήνα κάποιων άλλων ιστοριών.

Το λεγόμενο «weird cinema», επίσης, δεν λείπει, αλλά οι νέοι κινηματογραφιστές το «υπηρετούν» με έναν φρέσκο, δημιουργικό και αστείο πολλές φορές τρόπο.

Περισσότεροι από κάθε άλλη χρονιά, είναι  οι δημοφιλείς ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στις ταινίες του διαγωνιστικού. Είναι προφανές πως δεν επιθυμούν απλώς να βοηθήσουν τους νέους σκηνοθέτες στα πρώτα τους βήματα, όπως συνέβαινε παλιότερα, αλλά αντιμετωπίζουν πλέον την μικρού μήκους ταινία ως ένα όχημα ανάδειξης της υποκριτικής τους δεινότητας. Ανάμεσά τους συναντάμε τους:

Γ. Στάνκογλου, Μ. Παπαδημητρίου, Μ. Μαυροματάκη, Α. Καραζήση, Κ. Καρβούνη, Μ. Σκουλά, Β. Ανδρεαδάκη, Ε. Λίτση, Ξ. Καλογεροπούλου, Μ. Καλλιμάνη, Πρ. Αλειφερόπουλο, Γ. Σκαφιδά, Μ. Ζορμπά, Μ. Γιαννάτου, Μ. Κεχαγιόγλου, Γ. Κέντρο, Ν. Γεωργάκη, Α. Σακελλαροπούλου, Φ. Βαξεβάνη και  Μ. Αλιφέρη. 

Σε ρόλους έκπληξη εμφανίζονται: ο γνωστός σκηνοθέτης Γιώργος Τσεμπερόπουλος, ο Αντώνης Ρέλλας, σκηνοθέτης με αναπηρία, ακτιβιστής κι ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία, αλλά και η ηθοποιός και trans performer Εύα Κουμαριανού.

Τα μέλη της φετινής κριτικής επιτροπής είναι κινηματογραφιστές που στο παρελθόν έχουν βραβευθεί στο Φεστιβάλ Δράμας.

Η διευθύντρια φωτογραφίας Kατερίνα Μαραγκουδάκη είναι  πρόεδρος και μέλη οι: Ιφιγένεια Κοτσώνη, σκηνοθέτις, σεναριογράφος, Θέλγια Πετράκη, σκηνοθέτις, Γιάννης Σακαρίδης, σκηνοθέτης, παραγωγός, Σπύρος Ταραβήρας, σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος.

[email protected]