Πλούσια είναι αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα, με πολλές εκφάνσεις τρόμου, αληθινές ιστορίες, δράση, τελειωμένους και νέους έρωτες, πολιτικές παραβολές, τρυφερές οικογενειακές σχέσεις και παλιές ιστορίες.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Πλούσια είναι αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα, με πολλές εκφάνσεις τρόμου, αληθινές ιστορίες, δράση, τελειωμένους και νέους έρωτες, πολιτικές παραβολές, τρυφερές οικογενειακές σχέσεις και παλιές ιστορίες.
Μια αφύσικη απειλή που μετατρέπει τους ανθρώπους σε τέρατα τρομοκρατεί τον κόσμο, στο ψυχολογικό θρίλερ τρόμου και μυστηρίου του Τρέι Έντουαρντ Σουλτς, με τους Τζόελ Έτζερτον, Κρίστοφερ Άμποτ, Καρμέν Ετζόγκο και Ράιλι Κίου. Μέσα σε όλον αυτόν τον πανικό, ένας άντρας με την οικογένειά του έχουν βρει ασφάλεια σε ένα απομονωμένο σπίτι. Η ηρεμία τους δοκιμάζεται, όταν έρχεται μια απελπισμένη νεαρή οικογένεια, που αναζητεί καταφύγιο.
Μέσα από το ιστορικό της θρίλερ, η - βραβευμένη με δύο Όσκαρ - Κάθριν Μπίγκελοου βγάζει στο φως μια σκληρή πραγματική ιστορία φυλετική βίας, μεταφέροντάς μας στο καλοκαίρι του 1967, στην καρδιά των αιματηρών κοινωνικών αναταραχών που «έπνιξαν» την πόλη του Ντιτρόιτ. Με τους Τζον Μπογιέγκα, Άντονι Μακί, Άλτζι Σμιθ, Ουίλ Πόλτερ, Τζέικομπ Λάτιμορ, Τζέισον Μίτσελ και Χάνα Μάρεϊ, η ταινία αποτυπώνει τα γεγονότα που συνέβησαν εκείνη τη νύχτα τρόμου, στο ξενοδοχείο Algiers, τα οποία, έκτοτε, έχουν υποβιβαστεί σε απλή αναφορά στα βιβλία ιστορίας. Παρακάμπτοντας την επίσημη διαδικασία, πολλοί αστυνομικοί ανέκριναν βίαια τους ενοίκους του ξενοδοχείου, κατασκευάζοντας ένα ιδιότυπο «παιχνίδι θανάτου», σε μία προσπάθεια να τους εκφοβίσουν, για να μην ομολογήσουν. Μέχρι το τέλος της νύχτας, τρεις άοπλοι νεαροί πυροβολήθηκαν εν ψυχρώ και αρκετοί άλλοι άντρες και γυναίκες χτυπήθηκαν βάναυσα. Κανένα όπλο δεν βρέθηκε ποτέ.
«Όταν γυρίζεις μία ταινία για ένα αληθινό περιστατικό και γνωρίζεις τους ανθρώπους που ήταν αυτόπτες μάρτυρες σε αυτό, θέλεις να εξασφαλίσεις πως οι εμπειρίες τους δεν συνέβησαν εις μάτην, πως μπορείς να απηχήσεις την ιστορία τους στο κοινό, να τη μοιραστείς μαζί του» τονίζει η σκηνοθέτης.
Διασκευάζοντας ένα κλασικό αργεντίνικο φιλμ νουάρ του 1960 και μετατρέποντάς το σε μία πολιτική παραβολή, ο Σαντιάγκο Μίτρε δημιούργησε ένα θρίλερ, το οποίο απέσπασε είκοσι βραβεία σε διεθνή Φεστιβάλ και άλλες δεκαεννέα υποψηφιότητες. Οι Ντολόρες Φόνζι, Εστέμπαν Λαμόθ και Όσκαρ Μαρτίνεζ ξετυλίγουν την ιστορία μιας μεγαλοαστής δικηγόρου του Μπουένος Άιρες, η οποία, παρά τις έντονες αντιρρήσεις του ανώτατου δικαστή πατέρα της, γίνεται δασκάλα σε ένα απομακρυσμένο χωριό, όπου η πλειοψηφία των κατοίκων είναι αναλφάβητη. Ένα βράδυ, δέχεται μια βάναυση επίθεση από μια συμμορία, αλλά δεν πτοείται και επιστρέφει στη δουλειά της. Όμως, δεν φαντάζεται πόσο κοντά της μπορεί να είναι οι δράστες.
Το θρίλερ δράσης του Νταγκ Λάιμαν ζωντανεύει ένα από τα ανείπωτα σκάνδαλα της CIA, μέσα από την αληθινή ιστορία παρανομίας και διαπλοκής του πιλότου Μπάρι Σιλ. Ο Τομ Κρουζ, πλαισιωμένος από τους Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, Ντόμναλ Γκλίσον, Τζέσε Πλέμονς και Σάρα Ράιτ, υποδύεται έναν οικογενειάρχη που αγαπά τη γυναίκα του, αλλά έχει διπλή ζωή. Από τη μία, εργάζεται ως πληροφοριοδότης της CIA και, από την άλλη, μεταφέρει λαθραία ναρκωτικά για λογαριασμό ενός καρτέλ, στο οποίο εμπλεκόταν και ο Πάμπλο Εσκομπάρ.
Το γαλλικό δράμα του Λούκα Μπελβό - με τους Εμιλί Ντεκέν, Αντρέ Ντισολιέ και Γκιγιόμ Γκουί - εκτυλίσσεται στη βόρεια Γαλλία, λίγες εβδομάδες πριν τις γαλλικές προεδρικές εκλογές, και προκάλεσε την οργή του κόμματος της Μαρίν Λεπέν. Ηρωίδα της ταινίας είναι μια αυτοαπασχολούμενη νοσοκόμα, η οποία είναι αφοσιωμένη και γενναιόδωρη στις σχέσεις της και αποτελεί ηθικό πρότυπο για όλους. Ένα ανερχόμενο εθνικιστικό κόμμα εκμεταλλεύεται τη δημοτικότητα και την ακεραιότητά της, τοποθετώντας την υποψήφια στις τοπικές εκλογές. Εκείνη, χωρίς να έχει καμία πολιτική πεποίθηση, συνεχίζει παρά τις αντιδράσεις του περίγυρού της, μέχρι να αποκαλυφθεί η πικρή αλήθεια.
Αποδεικνύοντας πως, είτε τους αγαπάμε, είτε τους μισούμε, είναι δύσκολο να ξεχάσουμε τους πρώην μας, η γαλλική κωμωδία του Μορίς Μπαρτελεμi παρακολουθεί έξι χωρισμένα ζευγάρια, που κάνουν έναν απολογισμό των σχέσεών τους που διαλύθηκαν. Όλους τους ενώνει μια πραγματική δυσκολία να τις ξεχάσουν - για λόγους αγάπης, μίσους ή και λόγους πρακτικούς. Παίζουν οι Ζαν Πολ Ρουβέ, Πατρίκ Τσεσνέ, Αρνό Ντικρέ και Στεφί Σελμά.
Στην τρυφερή γαλλική κομεντί του Σεντρίκ Κλαπίς, με τους Πίο Μαρμάι, Άνα Ζιραρντό, Φρανσουά Σιβίλ, Ζαν Μαρκ Ρουλό και Μαρία Βαλβέρδε, ένας 30χρονος, που έχει περάσει την τελευταία δεκαετία της ζωή του ταξιδεύοντας στον κόσμο και κόβοντας κάθε δεσμό με την οικογένειά του και τον τόπο των παιδικών του χρόνων, καλείται στην πατρίδα του, για να αποχαιρετίσει τον ετοιμοθάνατο πατέρα του. Εκεί, η επερχόμενη συγκομιδή του κρασιού τού δίνει την ευκαιρία να έρθει ξανά κοντά με τα αδέλφια του, ώστε να αποφασίσουν από κοινού για το μέλλον του οικογενειακού τους αμπελώνα.
Σε επανέκδοση, με νέες αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες, επιστρέφει, από το 1995, το ασπρόμαυρο γουέστερν φαντασίας του Τζιμ Τζάρμους. Με τους - υποψήφιους για Όσκαρ - Τζόνι Ντεπ και Ρόμπερτ Μίτσαμ και τους Γκάμπριελ Μπερν, Γκάρι Φάρμερ, Λανς Χένρικσεν, Κρίσπιν Γκλόβερ, Ίγκι Ποπ, Τζάρεντ Χάρις και Μπίλι Μπομπ Θόρτον, ένας άνδρας ταξιδεύει στα δυτικά σύνορα της Αμερικής, στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Χαμένος και τραυματισμένος, γνωρίζει έναν παράξενο Ινδιάνο, ο οποίος τον ταυτίζει με έναν νεκρό Άγγλο ποιητή με το ίδιο όνομα. Οδηγημένος από τις καταστάσεις, θα γίνει ένας παρίας, ένας δολοφόνος και, σταδιακά, θα αποξενωθεί από τον ίδιο του τον εαυτό.
«Το δούλευα τουλάχιστον δυόμισι χρόνια στο μυαλό μου» επισήμαινε ο σκηνοθέτης. «Μέχρι κι εγώ έχω αλλάξει από τότε. Το να μιλάω για τον “Νεκρό” είναι σαν να μιλάω για μια παλιά πτυχή του εαυτού μου. Μιλώ στον κόσμο σαν να είναι η νέα μου ταινία, και δεν είναι. Την έχω ήδη δει 4.000 φορές και τη δουλεύω πάνω από δύο χρόνια. Δεν πειράζει. Μου αρέσει αυτός ο Γάλλος ποιητής, ο Βαλερί, ο οποίος έχει πει ότι “ένα ποίημα ποτέ δεν τελειώνει, το εγκαταλείπεις”. Δε βλέπω ποτέ τις ταινίες μου, αφότου βγουν στις αίθουσες. Δεν κοιτώ ποτέ πίσω, κάπως σαν τον Νεκρό».
Το ασπρόμαυρο road movie του Βιμ Βέντερς, που έρχεται από το 1976, καταπιάνεται με την ανδρική φιλία, την απουσία γυναικών και τη μοναξιά στη μεταπολεμική Γερμανία. Με τους Ρούντιγκερ Φόγκλερ, Χανς Τσίχλερ και Λίζα Κρόιζερ, ένας άνδρας, που ταξιδεύει με το φορτηγό του, βοηθά έναν άλλον οδηγό, ο οποίος του διηγείται πώς εγκατέλειψε το σπίτι και τη δουλειά του, προσπαθώντας να ξεφύγει από το παρελθόν του. Αυτή θα είναι η αφετηρία της κοινής τους περιπλάνησης και της παράξενης φιλίας τους.
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια, «La Ciociara», το ασπρόμαυρο ιταλικό δράμα του 1960, σε σκηνοθεσία του - βραβευμένου με Όσκαρ - Βιτόριο Ντε Σίκα, χάρισε στη Σοφία Λόρεν την αναγνώριση, αφού έγινε η πρώτη ηθοποιός που κέρδισε ποτέ Όσκαρ ερμηνείας για ξενόγλωσση ταινία. Με τους Ζαν Πολ Μπελμοντό, Ραφ Βαλόνε και Ελεονόρα Μπράουν να συμπληρώνουν το καστ, η ταινία αποτυπώνει τις συνέπειες των μαχών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σε κατοικημένες περιοχές (βομβαρδισμούς, εκτελέσεις αμάχων) και τα επακόλουθα της ανάμιξης ξένων στρατιωτικών με τον ντόπιο πληθυσμό (βιασμοί, λεηλασίες), μέσα από την ιστορία μιας χήρας και της δωδεκάχρονης κόρη της, οι οποίες πέφτουν θύματα ομαδικού βιασμού από τα στρατεύματα των «απελευθερωτών» Συμμάχων. Συντετριμμένες, με τις ζωές τους να έχουν αλλάξει για πάντα, προσπαθούν να συνεχίσουν, με τις τύψεις να πνίγουν τη μητέρα, επειδή δεν μπόρεσε να προστατέψει την κόρη της.