H εξέλιξη της τεχνολογίας και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου στις ανεπτυγμένες χώρες φαίνεται πως επιδρούν και αλλάζουν παραδοσιακές οικονομικές και κοινωνικές έννοιες όπως αυτή της ιδιοκτησίας. Το sharing economy είναι πολυδιάστατο και ακόμη στην αρχή.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
H εξέλιξη της τεχνολογίας και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου στις ανεπτυγμένες χώρες φαίνεται πως επιδρούν και αλλάζουν παραδοσιακές οικονομικές και κοινωνικές έννοιες όπως αυτή της ιδιοκτησίας. Το sharing economy είναι πολυδιάστατο και ακόμη στην αρχή. Αυτό δείχνει πρόσφατη έρευνα της βρετανικής ORB, σύμφωνα με την οποία περισσότερο από τα δύο τρίτα (67%) των Ευρωπαίων που κατοικούν σε πόλεις πιστεύουν ότι η χρήση εφαρμογών για τη μετακίνησή τους μπορεί να είναι μία έξυπνη εναλλακτική στην ιδιοκτησία αυτοκινήτου. Στην έρευνα, την οποία ανέθεσε η Uber, συμμετείχαν περισσότεροι από 10.000 άνθρωποι 18-54 ετών από 10 διαφορετικές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (Άμστερνταμ, Βαρκελώνη, Βαρσοβία, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Λισαβόνα, Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη, Στοκχόλμη).
Σύμφωνα με την ORB, η πλειονότητα των Ευρωπαίων σε αυτές τις πόλεις αναζητά περισσότερο τις εφαρμογές παρά τα κλειδιά του αυτοκινήτου. Το 84% του πληθυσμού τους θα ήθελε λιγότερα αυτοκίνητα στις πόλεις και επίσης το 83% ανησυχεί για τη μόλυνση του περιβάλλοντος στις πόλεις του.
Η δημοφιλία των εφαρμογών μετακίνησης αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς σε ολόκληρη την Ευρώπη και η Uber διαθέτει σήμερα 11 εκατ. χρήστες στην περιοχή, μη συμπεριλαμβανομένης της αγοράς της Ρωσίας. Ο αριθμός των Ευρωπαίων επιβατών της έχει σχεδόν υπερδιπλασιαστεί το 2017 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2016 και η εταιρεία γυρίζει σελίδα, σύμφωνα κα με τις πρόσφατες εξελίξεις στη διοικητική της δομή.
Η χρήση των εφαρμογών
Αναλυτικά, με βάση την έρευνα της ORB, στις δέκα ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, περισσότεροι από έναν στους τέσσερις κατοίκους (26%) ηλικίας 18-54 ετών έχουν κάνει χρήση εφαρμογής για να καλέσουν ένα αυτοκίνητο εντός του προηγούμενου έτους. Στο Παρίσι και στο Λονδίνο εμφανίζεται η μεγαλύτερη χρήση, καθώς σχεδόν οι μισοί κάτοικοι (48% και 46% αντίστοιχα) έχουν κλείσει μία μετακίνηση με αυτόν τον τρόπο τους τελευταίους 12 μήνες. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν επίσης ότι όσοι έχουν χρησιμοποιήσει σχετικές εφαρμογές είναι δύο φορές πιθανότερο να έχουν χρησιμοποιήσει εφαρμογές για ενοικίαση ή διαμοιρασμό αυτοκινήτου τον τελευταίο χρόνο, σε σχέση με το γενικό πληθυσμό.
Ωστόσο, παρατηρούνται σημαντικές διαφορές μεταξύ Βορρά - Νότου. Έτσι λοιπόν, η ιδιοκτησία αυτοκινήτου κυριαρχεί στη Ρώμη με το 86% των κατοίκων να κατέχουν ιδιόκτητο όχημα. Ακολουθούν οι πολίτες της Βαρκελώνης και της Λισαβόνας όπου τρεις στους τέσσερις (74%) είναι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου. Από την άλλη πλευρά μόνο ο μισός πληθυσμός (51%) ηλικίας 18-54 ετών στη Στοκχόλμη κατέχει αυτοκίνητο. Είναι η πόλη με το χαμηλότερο ποσοστό ιδιοκτησίας ανάμεσα στις δέκα πρωτεύουσες που διεξήχθη η έρευνα. Σύμφωνα με την έρευνα, το 42% των ιδιοκτητών αυτοκινήτων κατέχουν περισσότερα από ένα αυτοκίνητα στην οικογένειά τους. Το υψηλότερο αντίστοιχο ποσοστό καταγράφεται στη Ρώμη, με το 60% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι κατέχει δύο ή περισσότερα οχήματα και το χαμηλότερο στις Βρυξέλλες (29%).
Νέες λύσεις για λιγότερα αυτοκίνητα
Στις δέκα ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, περισσότεροι από τα 2/3 (67%) των κατοίκων πιστεύουν ότι οι εφαρμογές αυτές μπορούν να αποτελέσουν καλή εναλλακτική στην ιδιοκτησία αυτοκινήτου. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 80% ανάμεσα σε αυτούς του έχουν κλείσει ένα αυτοκίνητο μέσω μίας εφαρμογής την προηγούμενη χρονιά. Από αυτούς που κατέχουν δύο ή περισσότερα αυτοκίνητα, το 63% θεωρεί ότι θα σκεφτόταν να έχει μόνο ένα αν μπορούσαν να μετακινηθούν ευκολότερα με έναν συνδυασμό χρήσης εφαρμογών και αξιόπιστης δημόσιας συγκοινωνίας.
Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 77% ανάμεσα σε αυτούς που έχουν χρησιμοποιήσει εφαρμογή όπως της Uber την τελευταία χρονιά.