Έλλειμμα πιλότων αντιμετωπίζει η τουρκική πολεμική αεροπορία, λόγω των εκκαθαρίσεων Ερντογάν στις ένοπλες δυνάμεις μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Συγκεκριμένα, από τους 1350 συνολικά πιλότους έχουν απολυθεί οι 380, σύμφωνα με την φιλοκυβερνητική εφημερίδα Yeni Safak, την οποία επικαλείται η γερμανική Ηandelsblatt.
Έλλειμμα πιλότων αντιμετωπίζει η τουρκική πολεμική αεροπορία, λόγω των εκκαθαρίσεων Ερντογάν στις ένοπλες δυνάμεις μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Συγκεκριμένα, από τους 1.350 συνολικά πιλότους έχουν απολυθεί οι 380, σύμφωνα με τη φιλοκυβερνητική εφημερίδα Yeni Safak, την οποία επικαλείται η γερμανική Ηandelsblatt.
Το αποτέλεσμα είναι ότι η πολεμική αεροπορία δεν έχει αρκετούς πιλότους για τα 240 μαχητικά αεροπλάνα τύπου F-16 και τα 49 παλαιότερα τύπου F-4 φάντομ.
Η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει χάσει εξ αιτίας της απόπειρας πραξικοπήματος «ένα μεγάλο μέρος της εμπειρίας και του know-how της» δήλωσε ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας Αρντά Μεβλέτογλου, στο πρακτορείο Reuters.
Οι ένοπλες δυνάμεις προσπαθούν βέβαια να βρουν νέους πιλότους, σκοντάφτουν όμως σε δυσκολίες διότι μετά τις εκκαθαρίσεις δεν υπάρχουν πλέον αρκετοί έμπειροι εκπαιδευτές. Γι' αυτό και το υπουργείο Άμυνας τούς αναζήτησε στο εξωτερικό.
Το Πακιστάν δήλωσε διατεθειμένο να στείλει εκπαιδευτές για τα F-16, αλλά το σχέδιο σκόνταψε αυτή τη φορά στις αντιρρήσεις των ΗΠΑ, αφού σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς τους από την General Dynamics απαιτείται η σχετική άδεια της αμερικανικής κυβέρνησης.
Η Άγκυρα απέρριψε την προσφορά της Ουάσινγκτον να εκπαιδευτούν Τούρκοι πιλότοι στις ΗΠΑ, με την αιτιολογία ότι πρέπει να εξοικειώνονται με την τοπογραφία της Τουρκίας. Ο πραγματικός λόγος είναι όμως ότι οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι μπορεί να επηρεασθούν πολιτικά, δεδομένου ότι ο εχθρός του Ερντογάν, Γκιουλέν, ζει εξόριστος στην Πενσιλβάνια, γράφει η Handelsblatt.
Υπό την επιρροή Γκιουλέν
Ο Φετουλάχ Γκιουλέν φέρεται να είχε μεγάλη επιρροή στην τουρκική πολεμική αεροπορία, ο αρχηγός της μάλιστα Ακιν Εζτούρκ δικάζεται στη μαζική δίκη 486 στρατιωτικών για υποκίνηση του πραξικοπήματος. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και αρκετοί πιλότοι, οι οποίοι κατηγορούνται ότι ξεκίνησαν από την αεροπορική βάση Ακιντσί για να βομβαρδίσουν με F-16 το προεδρικό μέγαρο στην Αγκυρα.
Κατά τον Γενικό Εισαγγελέα της Άγκυρας, το κίνημα Γκιουλέν προσπαθούσε εδώ και χρόνια να ελέγξει την τουρκική πολεμική αεροπορία. Οι γιατροί του στρατιωτικού νοσοκομείου Γκιούλχανε διαπίστωναν προβλήματα υγείας σε υποψήφιους πιλότους, όρασης ή καρδιακά, αποκλείοντάς τους και ενέκριναν άλλους του δικτύου Γκιουλέν. Τώρα, σύμφωνα με τη Yeni Safak, οι πρώτοι θα ξεναεξεταστούν για να αντικαταστήσουν μερικούς από τους απολυθέντες.
Η τουρκική κυβέρνηση προσπαθεί επίσης να προσελκύσει πιλότους της πολιτικής αεροπορίας. Μόνο στην Turkish Airlines εργάζονται 800 πρώην πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας. Μόνο 50 όμως έκαναν τη σχετική αίτηση. Η εξήγηση είναι ότι η αμοιβή τους στην πολεμική αεροπορία είναι 3.000 δολάρια, ενώ στην πολιτική πολύ περισσότερα.
Έτσι, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παρατείνει νομοθετικά την υποχρεωτική παραμονή των πιλότων της πολεμικής αεροπορίας από 10 σε 18 χρόνια.
Πηγές: ΑΜΠΕ, Handelsblatt