Απόψεις
Πέμπτη, 31 Αυγούστου 2017 07:00

Οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά

Κεντρική φιλοσοφία του νέου λυκείου είναι ότι η Γ’ τάξη θα είναι προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Το σχολείο, επιτέλους, βλέπει την πραγματικότητα πολλών ετών και προσπαθεί να προσαρμοστεί σ’ αυτήν. Έτσι ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται δραστικά στη Γ’ τάξη, γιατί οι μαθητές αδιαφορούν για οτιδήποτε δεν αφορά τις εισαγωγικές εξετάσεις, γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης. 

Από την έντυπη έκδοση 

Του Στράτου Στρατηγάκη
[email protected]

Κεντρική φιλοσοφία του νέου λυκείου είναι ότι η Γ’ τάξη θα είναι προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Το σχολείο, επιτέλους, βλέπει την πραγματικότητα πολλών ετών και προσπαθεί να προσαρμοστεί σ’ αυτήν. Έτσι ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται δραστικά στη Γ’ τάξη, γιατί οι μαθητές αδιαφορούν για οτιδήποτε δεν αφορά τις εισαγωγικές εξετάσεις.

Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για να συνυπολογίζεται η σχολική διαδικασία στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Όλες στέφθηκαν με παταγώδη αποτυχία, αφού όλοι οι μαθητές έγιναν αριστούχοι. Έτσι το 1988 καταργήθηκε ο συνυπολογισμός του απολυτηρίου στον υπολογισμό των μορίων και το 2013 καταργήθηκε η συμμετοχή του προφορικού βαθμού. Τώρα επιχειρείται κάτι διαφορετικό. Η σχολική διαδικασία (τα διαγωνίσματα του πρώτου τετραμήνου και κάποιες εργασίες) θα αξιολογούνται εξωτερικά. Δηλαδή, τα διαγωνίσματα θα γράφονται σε όλη την Ελλάδα την ίδια μέρα και θα βαθμολογούνται από υπολογιστή. 

Προφανώς θα αποτελούνται από ερωτήσεις κλειστού τύπου, που παρέχουν αυτή τη δυνατότητα. Έτσι και η σχολική διαδικασία θα μετράει και οι υποψήφιοι θα έχουν λιγότερο άγχος αφού δεν θα είναι «μια κι έξω» οι εξετάσεις. 

Όσο περισσότερες είναι οι εξετάσεις τόσο λιγότερο μετράει ο παράγων τύχη. Έτσι οι υποψήφιοι θα δίνουν δύο φορές πανελλήνιες εξετάσεις, που τώρα λέγονται κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις. Το υπουργείο Παιδείας προσγειώθηκε στην πραγματικότητα και κατάλαβε ότι δεν γίνεται να εισάγονται όλοι στις Ανώτατες Σχολές, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για τις σπουδές όλων και γιατί δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα και την επιθυμία να σπουδάσουν.

Ακούγεται καλό αυτό το σχέδιο και προσπαθεί να δώσει ζωή και αξία στο σχολείο, όμως οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την αποδοχή και την επιτυχία του. Η ιστορία δείχνει ότι όσο πιο γρήγορα γίνεται μια αλλαγή τόσο λιγότερες πιθανότητες επιτυχίας έχει. Όταν ολοκληρωθεί το σχέδιο θα μπορέσουμε να έχουμε ασφαλέστερη άποψη γιατί αυτά που γνωρίζουμε για το νέο λύκειο παραμένουν λιγότερα από αυτά που δεν γνωρίζουμε.