Το σπουδαιότερο καλλιτεχνικό επίτευγμα του Broadway, σύμφωνα με τους κριτικούς, το μουσικό θρίλερ «Sweeney Todd», σε μουσική και στίχους του μεγαλύτερου ζωντανού θρύλου του αμερικανικού μουσικού θεάτρου, Στίβεν Σοντχάιμ, παρουσιάζεται για μία ακόμα φορά, στο Ηρώδειο (Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Ακρόπολη), στις 31 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ.
Το σπουδαιότερο καλλιτεχνικό επίτευγμα του Broadway, σύμφωνα με τους κριτικούς, το μουσικό θρίλερ «Sweeney Todd», σε μουσική και στίχους του μεγαλύτερου ζωντανού θρύλου του αμερικανικού μουσικού θεάτρου, Στίβεν Σοντχάιμ, και κείμενο του Χιου Γουίλερ, μετά την επιτυχία της πρώτης παράστασης, παρουσιάζεται (μεταφρασμένο στα ελληνικά) για μία ακόμα φορά, στο Ηρώδειο (Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Ακρόπολη), στις 31 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ.
Ο Γιώργος Πέτρου και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, αναγνωρισμένοι διεθνώς για την αρτιότητα και την ποιότητα των σκηνικών τους παραγωγών, παρουσιάζουν το μουσικό αυτό θρίλερ, που επαναπροσδιόρισε το μουσικό θέατρο του 20ού αιώνα.
Το αριστουργηματικό μιούζικαλ, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1979, σαρώνοντας τα βραβεία Tony, συνδυάζει την κωμική όπερα με τη ρομαντική κομεντί και τη μαύρη μουσική κωμωδία με το λυρικό θρίλερ και ανεβαίνει σε μια εντυπωσιακή παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση και σκηνοθεσία του Γιώργου Πέτρου, με έναν 26μελή θίασο που αποτελείται από δημοφιλείς ηθοποιούς και λυρικούς τραγουδιστές, καθώς και ένα 35μελές συμφωνικό σύνολο.
Η μόνη λύση είναι η εκδίκηση
Η δράση του έργου τοποθετείται στο ζοφερό βικτωριανό Λονδίνο του 19ου αιώνα, όπου διαδραματίζεται μια τραγική ιστορία με ισχυρές δόσεις μαύρου χιούμορ, η οποία αποτελεί μια παραβολή γύρω από τις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης και της κοινωνίας. Ο Todd, κουρέας στο επάγγελμα, πέφτει θύμα ενός άθλιου δικαστή που του καταστρέφει τη ζωή -βιάζει τη γυναίκα του, τον στέλνει στην εξορία και κρατάει τη μονάκριβη κόρη του. Έτσι, η μόνη λύση είναι η εκδίκηση. Σε αυτό το σημείο, ξεκινάει μια εντελώς τρελή ιστορία με φόνους, που, στα χέρια ενός επιδέξιου κουρέα με μια απίστευτη συλλογή από λάμες, γίνονται σχεδόν τελετουργικοί.
Ο τρόμος μιας καλοακονισμένης ξυριστικής λάμας
Ο Στίβεν Σοντχάιμ βάσισε αυτό του το μιούζικαλ στο ομώνυμο θεατρικό έργο του συγγραφέα Κρίστοφερ Μποντ, το οποίο, με τη σειρά του, είναι βασισμένο σε ιστορίες της βικτωριανής εποχής, που εκδίδονταν σε συνέχειες για λαϊκή χρήση -κατ’ αντιστοιχία με τα δικά μας κόμικς ή κλασικά εικονογραφημένα. Κάπως έτσι, από τον 19ο αιώνα, ξεπηδάει η ψυχοπαθητική προσωπικότητα του κουρέα Sweeney Todd, που διατηρεί μια διαχρονική δημοτικότητα έως τις μέρες μας. Ο τρόμος μιας καλοακονισμένης ατσάλινης ξυριστικής λάμας που χαϊδεύει τα γένια λίγο πιο πάνω από τον λάρυγγα είναι ένα από τα αξεπέραστα κλισέ της θριλερικής λογοτεχνίας.
Από την πρώτη στιγμή, το «Sweeney Todd» σάρωσε κυριολεκτικά τα βραβεία Tony, ενώ έγινε και κινηματογραφική ταινία από τον Τιμ Μπάρτον, με πρωταγωνιστή τον Τζόνι Ντεπ.
«Ένα έργο σκοτεινό και φωτεινό μαζί»
Ο Γιώργος Πέτρου σημειώνει: «Το “Sweeney Todd” είναι ένα έργο σκοτεινό και φωτεινό μαζί. Ένα έργο, στο οποίο η συνύπαρξη του τραγικού και του κωμικού γίνεται με τον πιο ευφυή τρόπο, ενώ οι έννοιες του μίσους και της εκδίκησης παίζουν κρυφτό με την πατρική αγάπη, τον έρωτα και το τυφλό πάθος. Για πολλούς, ένα έργο που μιλάει για την εμμονή. Για άλλους, μια πολιτική αλληγορία για την αιώνια πάλη των τάξεων.
Πάνω από όλα όμως, ένα μουσικοδραματικό έργο με αριστοτεχνική σύλληψη, με χαρακτήρες ειλικρινείς και ολοκληρωμένους. Με μια μουσική μεγαλειώδη και μια παρτιτούρα επικών διαστάσεων και απαιτήσεων. Όπως ο ίδιος ο συνθέτης είπε: το “Sweeney Todd” είναι μια “ταινία για το θέατρο”. Ο στίχος στη λεπτομέρειά του έχει απόλυτη σημασία για την κατανόηση και την εξέλιξη της δραματουργίας. Έπρεπε, λοιπόν, να μεταφραστεί όλο το έργο στα ελληνικά. Κάτι, το οποίο αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση και παρουσίασε μεγάλες δυσκολίες, εφόσον έπρεπε όχι μόνο να μείνουμε πιστοί στο νόημα και το πνεύμα των στίχων του Σοντχάιμ, αλλά να διατηρηθεί ακόμα και ο ήχος των φθόγγων, που είναι κι αυτός μέρος της μουσικής, αποφεύγοντας, παράλληλα, την εύκολη λύση της παράφρασης».
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση - απόδοση - σκηνοθεσία: Γιώργος Πέτρου, σκηνικά: Πάρις Μέξης, κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού, φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος - Στέλλα Κάλτσου, κινησιολογία - χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου - Κώστας Τσιούκας, μουσική προετοιμασία - διδασκαλία ensemble: Δημήτρης Γιάκας, βοηθός σκηνοθέτης: Δημήτρης Δημόπουλος. Ερμηνεύουν: Χάρης Ανδριανός, Νάντια Κοντογεώργη, Άρης Πλασκασοβίτης, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Μάριος Σαραντίδης, Γιάννης Καλύβας, Γιάννης Χριστόπουλος, Άννα Κουτσαφτίκη, Χρήστος Κεχρής, Δήμητρα Κώνστα, Λητώ Μεσσήνη, Χριστίνα Μιχαλάκη, Μαριλένα Χρυσοχοΐδη, Μαρία Μουρκούση, Αναστασία Κότσαλη, Μιράντα Μακρυνιώτη, Αθηνά Καστρινάκη, Βαγγέλης Αγγελάκης, Σταύρος Ζουλιάτης, Χρήστος Χριστοδούλου, Γιάννης Μανιατόπουλος, Αποστόλης Ψυχράμης, Νικόλας Μπογιατζής, Σωτήρης Τριάντης, Αντώνης Δήμου, Άγγελος Χονδρογιάννης.
Πληροφορίες
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Ακρόπολη - Αθήνα, τηλ.: 210 3241807. Διάρκεια παράστασης: 150 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: από 15 έως 50 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, άνεργοι - ΑΜΕΑ: 5 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου (εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξή της), κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 16:00, Σάββατο: 10:00 - 15:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 - 21:00).