Απόψεις
Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017 14:00

Οι «ρύποι» του Dieselgate

Δίχως τέλος φαίνεται να είναι η ιστορία που έχει αρχίσει με τα ντιζελοκίνητα οχήματα, αρχής γενομένης με τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Το σκάνδαλο Dieselgate με την παραβίαση περιβαλλοντικών ρύπων από τη Volkswagen δεν συνιστά το τελευταίο κεφάλαιο σε αυτή τη δίνη που έχει συμπαρασύρει πολλά γνωστά ονόματα της γερμανικής και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίας, γράφει η Έφη Τριήρη. 

Από την έντυπη έκδοση 

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Δίχως τέλος φαίνεται να είναι η ιστορία που έχει αρχίσει με τα ντιζελοκίνητα οχήματα, αρχής γενομένης με τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Το σκάνδαλο Dieselgate με την παραβίαση περιβαλλοντικών ρύπων από τη Volkswagen δεν συνιστά το τελευταίο κεφάλαιο σε αυτή τη δίνη που έχει συμπαρασύρει πολλά γνωστά ονόματα της γερμανικής και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κορυφή του παγόβουνου είναι η νέα αποκάλυψη από το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel που θέλει τις κορυφαίες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν συστήσει καρτέλ από τη δεκαετία του 1990, με σκοπό τη διαμόρφωση τιμών όχι μόνο για ανταλλακτικά μέρη αλλά και για συσκευές ελέγχου ρύπων για ντιζελοκίνητα οχήματα. Και οι έρευνες καλά κρατούν από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές Ευρώπης και ΗΠΑ, καθώς και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το θέμα είναι ότι για τους καταναλωτές υπάρχουν αναπάντητα πολλά ερωτήματα. Η αγορά ντιζελοκίνητων στην Ευρώπη μοιάζει με ένα παζλ που δεν μπορεί ακόμη να συμπληρωθεί, αφού πολλά κομμάτια του παραμένουν κρυμμένα. Το θέμα με τη νέα αποκάλυψη είναι μήπως πρόκειται για ένα πολύ πιο εκτεταμένο δίκτυο που λειτουργούσε εδώ και πολλά χρόνια και το οποίο ήλεγχε με άκρως αποτελεσματικό τρόπο όλη την τεχνολογία αντιμετώπισης ρύπων.

Η Κομισιόν κρατά επιμελώς κλειστά τα χαρτιά της, ενώ ερωτηματικά προκαλεί και αυτό το είδος αυτοκαταγγελίας των VW, Audi, Daimler και Porsche σε γερμανικές αρχές ανταγωνισμού, σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό. Μέχρι στιγμής, πάντως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες επιχειρούν να διασκεδάσουν τις ανησυχίες για συμμετοχή σε καρτέλ, με την BMW να ισχυρίζεται κατηγορηματικά ότι οι προσπάθειές της είχαν να κάνουν με την προώθηση τεχνολογίας συστήματος επεξεργασίας καυσαερίων.

Ως γνωστόν, το ήμισυ του στόλου οχημάτων της Ευρώπης είναι ντιζελοκίνητα. Μετά το Dieselgate η ζήτηση έχει υποχωρήσει σημαντικά, με προβλέψεις να κάνουν λόγο ότι τα ντιζελοκίνητα θα εκπροσωπήσουν μόλις το 40% των νέων πωλήσεων στη Γερμανία έως τα τέλη του 2018. Και η UBS προβλέπει ότι οι πωλήσεις τους θα βουλιάξουν από το 50% μόλις στο 10% στην Ευρώπη την προσεχή 10ετία.