Πολιτική
Τρίτη, 05 Δεκεμβρίου 2006 13:59

Κυβερνητική: Αναθεώρηση του ΚΟΚ με νέα «τσουχτερά» πρόστιμα

Την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) συζήτησε και ενέκρινε κατά τη σημερινή της συνεδρίαση υπό τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, η Κυβερνητική Επιτροπή -μετά απο εισήγηση του υπουργού Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη.

Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών, στόχος του νέου ΚΟΚ είναι να είναι αποτρεπτικός και παιδευτικός. Ο κ. Λιάπης σημείωσε ότι η τελευταία αναθεώρηση έγινε το 1999 και όπως είπε, το σχέδιο εκπονήθηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων, επιστημόνων και δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση εδώ και έξι μήνες.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, κεντρική λογική του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση ενός σύγχρονου πλαισίου αντιμετώπισης των παραβάσεων, κυρίως εκείνων που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή. Στόχος -υπογραμμίζεται- είναι ο αναθεωρημένος ΚΟΚ να δράσει προληπτικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος της οδικής ασφάλειας και κυκλοφορίας γενικότερα. «Θέλουμε να αποτρέψουμε τα πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα, καθώς κατέχουμε την θλιβερή πρωτιά στην Ε.Ε., αλλά ταυτόχρονα να διαμορφώσουμε και μια νοοτροπία ασφαλούς οδήγησης», δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Θέλουμε να συνειδητοποιήσουν οι οδηγοί ότι από την δική τους οδική συμπεριφορά δεν εξαρτάται μόνο η δική τους ζωή, αλλά και η ζωή τρίτων, αθώων ανθρώπων. Θέλουμε να συνειδητοποιήσουν οι οδηγοί ότι σ’ αυτές τις παραβάσεις που σκοτώνουν η Ελληνική Πολιτεία θα είναι ιδιαίτερα αυστηρή. Τιμωρούμε λοιπόν αυστηρά την επικίνδυνη οδήγηση. Η επικίνδυνη οδήγηση είναι μία άκρως αντικοινωνική συμπεριφορά.Αντίθετα εκείνοι που οδηγούν με σύνεση δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα».

Τσουχτερά πρόστιμα

Ο κ. Λιάπης προανήγγειλε σημαντικές αυξήσεις στα πρόστιμα για επικίνδυνη οδήγηση (θα φτάνουν μέχρι και τα 700 ευρώ) αλλά και μία μικρή αύξηση των ορίων ταχύτητας σε συγκεκριμένα σημεία του οδικού δικτύου, λόγω βελτίωσης των υποδομών.

Σε ερώτηση για τα μεγάλα χρηματικά πρόστιμα, ο κ. Λιάπης σημείωσε ότι «χαράτσι είναι, όταν επιβάλλεται κάτι χωρίς τη θέλησή σου». «Δεν σε υποχρεώνει κανένας να περάσεις το κόκκινο φανάρι, να παραβιάσεις την προτεραιότητα ή να περάσεις παράνομα από φυλασσόμενη σιδηροδρομική διάβαση» παρατήρησε χαρακτηριστικά.

Ενδεικτικά διπλασιάζονται τα πρόστιμα για παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επίρεια αλκοόλ, παραβίαση ΣΤΟΠ και μη παραχώρηση προτεραιότητας, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, διενέργεια αυτοσχέδιων αγώνων, παραβίαση σιδηροδρομικής διάβασης, μη χρήση προστατευτικής ζώνης και κράνους. Επίσης πενταπλασιάζεται το πρόστιμο για κατάληψη χώρου στάθμευσης ΑμεΑ και δεκαπλασιάζεται το πρόστιμο για παράλειψη τοποθέτησης προειδοποιητικών πινακίδων από εργολάβους

Σύμφωνα με το υπουργείο, για τις περισσότερες παραβάσεις η μέση αύξηση των προστίμων είναι της τάξης 16-25% ανάλογα με την σοβαρότητά τους.

Ο υπουργός Μεταφορών τόνισε επίσης, ότι η ζώνη ασφαλείας είναι υποχρεωτική και τώρα το μέτρο επεκτείνεται και στα ταξί, όπου και οι συνεπιβάτες, στην μπροστινή θέση, θα πρέπει να φορούν ζώνη ενώ και στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ όλοι θα πρέπει να βάζουν ζώνη. Παράλληλα καθιερώνεται η ατομική ευθύνη των επιβατών για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας, ώστε να μην επιβάλλονται άδικες κυρώσεις στους οδηγούς όταν οι επιβάτες δε φορούν ζώνη.

Τέλος, προβλέπονται ειδικά επιμορφωτικά σεμινάρια από το υπουργείο για τους αστυνομικούς, σε συνεργασία με το υπουργείο Δημοσίας Τάξης καθώς και η αναδιάρθρωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών.

Σε ερώτηση αν θα μειωθεί ο ΦΠΑ για τα κράνη, ο κ. Λιάπης είπε ότι έχει θέσει το θέμα στον ευρωπαίο Επίτροπο κ. Μπαρό, αλλά δεν έχει λάβει απάντηση.

Ο κ. Λιάπης κάλεσε επίσης τους βουλευτές να παρέμβουν και να καταθέσουν τις απόψεις τους γι αυτό το μεγάλο θέμα, τονίζοντας ότι είναι ανοιχτός στο διάλογο, έκανε λόγο για νομοσχέδιο τομή και εξέφρασε την ελπίδα για συνεργασία και ευρύτερη συναίνεση της αντιπολίτευσης.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ύπαρξη μεταβατικής περιόδου από την ημερομηνία ψήφισής του από τη Βουλή μέχρι την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του. Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί η δυνατότητα επαρκούς ενημέρωσης του κοινού για τις αλλαγές και τις νέες διατάξεις.

Πιο αναλυτικά τα βασικά στοιχεία του αναθεωρημένου Κώδικα περιλαμβάνουν:

1. Την αποποινικοποίηση της πλειοψηφίας των πταισματικών παραβάσεων, καθώς και κάποιων πλημμεληματικών.

2. Την αποτελεσματική και έγκαιρη είσπραξη των προστίμων, η καταβολή των οποίων έχει συχνά αποδειχθεί ως μια ιδιαίτερα χρονοβόρα και δύσκολη διαδικασία. Η διαδικασία των διοικητικών κυρώσεων είναι σαφώς συντομότερη και αποθαρρύνει τους συστηματικά αμελείς οφειλέτες. Επιπλέον, η αμεσότητα της καταβολής αναμένεται να δράσει και προς την αποθάρρυνση των πιθανών παραβατών, προλαμβάνοντας έτσι την παραβατικότητα.

Επιπλέον, καταργείται η δυνατότητα επιστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας που αφαιρέθηκαν εάν καταβάλλονταν το τριπλάσιο του προβλεπόμενου προστίμου. Αυτή η διάταξη προφανώς ευνοούσε τους οικονομικά πιο εύρωστους, για τους οποίους ουσιαστικά η συγκεκριμένη κύρωση αναιρούνταν. Ταυτόχρονα με τη ρύθμιση αυτή επιβεβαιώνεται ο μη εισπρακτικός χαρακτήρας του αναθεωρημένου ΚΟΚ, αφού στόχος δεν είναι η είσπραξη ενός αυξημένου προστίμου αλλά η τιμωρία του παραβάτη.

3. Την αναβάθμιση του Συστήματος Ελέγχου της Συμπεριφοράς των Οδηγών (point system), για το οποίο θεσμοθετείται η παράλληλη εφαρμογή του με τις διοικητικές ποινές. Για την υποτροπή των οδηγών στην ίδια σοβαρή όπως ερυθρός σηματοδότης, παραβίαση σιδηροδρομικής διάβασης, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, θα μειώνεται το ανώτατο όριο των βαθμών που απαιτείται για την αφαίρεση διπλώματος.

4. Τον εξορθολογισμό των προστίμων με :

α) τη θέσπιση βαρύτερων ποινών για εκείνες τις παραβάσεις που αποδεδειγμένα οδηγούν στην πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών

β) τη σχετική τιμαριθμική αναπροσαρμογή προστίμων τα οποία παρέμεναν σταθερά από το 1999.

γ) τη μείωση των διοικητικών προστίμων σε παραβάσεις που δε θίγουν την οδική ασφάλεια και δεν προκαλούν σοβαρές επιπτώσεις.

δ) την κατάργηση απαρχαιωμένων παραβάσεων.