Με έναν στους δύο νέους εκτός αγοράς εργασίας και την Ελλάδα να διατηρεί το ρεκόρ ανεργίας στην Ευρώπη για τις ηλικίες κάτω των 25 (Eurostat), οι πρωτοβουλίες μεγάλων οργανισμών για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της εκπαιδευτικής κοινότητας και της αγοράς εργασίας αλλά και τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελούν πυξίδα για χιλιάδες νέους που αναζητούν ευκαιρίες σταδιοδρομίας.
Από την έντυπη έκδοση
Επιμέλεια: Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Με έναν στους δύο νέους εκτός αγοράς εργασίας και την Ελλάδα να διατηρεί το ρεκόρ ανεργίας στην Ευρώπη για τις ηλικίες κάτω των 25 (Eurostat), οι πρωτοβουλίες μεγάλων οργανισμών για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της εκπαιδευτικής κοινότητας και της αγοράς εργασίας αλλά και τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελούν πυξίδα για χιλιάδες νέους που αναζητούν ευκαιρίες σταδιοδρομίας.
Το πρόβλημα ωστόσο δεν εντοπίζεται μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, όπου 71 εκατομμύρια νέοι αναζητούν εργασία, όπως έδειξε έρευνα του Citi Foundation σε συνεργασία με την Ipsos που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2017, με τη συμμετοχή 7.000 νέων ανθρώπων ηλικίας κάτω των 25 ετών από όλο τον κόσμο.
Ειδικότερα, η έρευνα έδειξε ότι τις περισσότερες φορές υπάρχει μια αναντιστοιχία στην εργασία που θα ήθελαν να έχουν οι συμμετέχοντες και σε αυτήν που κάνουν.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 55% των νέων σήμερα εργάζεται σε έναν επαγγελματικό χώρο που δεν επιθυμούσε να εργαστεί.
Το 78% των νέων πιστεύει ότι η πρακτική άσκηση και η μαθητεία έχει βαρύτητα στην επιτυχία, ωστόσο το 60% δηλώνει ότι δεν υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες τέτοιου είδους.
Επίσης τρεις στους τέσσερις νέους είπαν ότι είναι πρόθυμοι να εργάζονται υπερωρίες και να λαμβάνουν ρίσκα για να επιτύχουν τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες ενώ παρά το γεγονός ότι διακρίνονται από επιχειρηματικό πνεύμα δεν ξεκινούν επιχειρήσεις.
Σχεδόν το 70% των νέων που συμμετείχε στην έρευνα φιλοδοξεί να γίνει επιχειρηματίας αλλά μόνο το 6% το έχουν επιτύχει.
Τα ευρήματα αυτής της μελέτης επιβεβαιώνουν επίσης τα συμπεράσματα έρευνας που είχε διενεργήσει στην Ελλάδα το Alba με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Citi πριν από μερικά χρόνια (2013), καταδεικνύοντας ότι το πρόβλημα της αναντιστοιχίας ανθρώπων με τις κατάλληλες δεξιότητες και θέσεων εργασίας είναι διαχρονικό.
Η δύναμη των συμπράξεων
Για την επίλυση του προβλήματος απαιτούνται πρωτοβουλίες από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, ενώ στο πλαίσιο αυτό σημαντικά αποτελέσματα φέρνουν οι συμπράξεις επιχειρήσεων και άλλων οργανισμών.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Pathways to Progress, μέρος της οποίας είναι και η πρόσφατη έρευνα του Citi Foundation, το ίδρυμα δεσμεύθηκε να επενδύσει 100 εκατ. δολ. τα επόμενα τρία χρόνια προκειμένου να διευκολύνει 500.000 νέους ηλικίας 16-24 ετών στην επαγγελματική κατάρτιση και απασχόληση.
Citi-Praksis
Στην Ελλάδα η δέσμευση αυτή εκφράζεται με τη συνεργασία της Citi με την PRAKSIS μέσω της αποκλειστικής χρηματοδότησης του προγράμματος Business Coaching Center από τον Ιούνιο του 2016. Φιλόδοξους στόχους ξεκλειδώνει η συνεργασία αυτή, που δημιουργήθηκε εν μέσω κρίσης (τέλη του 2014) και έχει υποστηρίξει ήδη περισσότερες από 175 νεοφυείς επιχειρήσεις και 270 επιχειρηματικά στελέχη, εκ των οποίων ένας στους 3 έχει κάνει την ιδέα του πράξη.
Όπως εξηγεί στη «N» η Μανίνα Μενιδιάτη, Public Affairs Officer, Citi Greece, εδώ και πολλά χρόνια στη Citi η εταιρική υπευθυνότητα έχει εξελιχθεί από τις παραδοσιακές φιλανθρωπικές και εθελοντικές δράσεις σε μία στρατηγική στόχευση σύγχρονων προκλήσεων της κοινωνίας μας και παράλληλων δράσεων προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
«Μολονότι όλοι οι άνθρωποι γεννιόμαστε με κάποια ταλέντα και δυνατότητες, δυστυχώς δεν έχουμε όλοι τις ίδιες ευκαιρίες να τα αναπτύξουμε στον βαθμό που μπορεί ο καθένας και να επιτύχουμε προσωπική αλλά και κοινωνική πρόοδο. Με τα προγράμματα που υποστηρίζει το Citi Foundation προσπαθούμε να βελτιώσουμε αυτήν την κατάσταση. Η επιχειρηματική εκπαίδευση, η συμβουλευτική, η πρακτική άσκηση ενισχύουν τις δυνατότητες των ατόμων και διευκολύνουν την εξέλιξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, στη χώρα μας η συνεργασία του Ιδρύματος Citi με την PRAKSIS έρχεται να συμπληρώσει την πολύχρονη δράση μας στο πεδίο της οικονομικής και επιχειρηματικής εκπαίδευσης.
Η αποκλειστική χρηματοδότηση του BCC μέσω της πρωτοβουλίας Pathways to Progress αλλά και η έμπρακτη υποστήριξη από στελέχη της Citi Ελλάδος ευελπιστούμε ότι θα δράσει ως καταλύτης για τη δημιουργία βιώσιμων επιχειρήσεων με έδρα και επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
Τελικός στόχος του είναι να αναδείξει το ελληνικό οικοσύστημα νέων επιχειρήσεων παρουσιάζοντας τον θετικό και πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο στην εργασία των νέων, των οικογενειών τους αλλά και των τοπικών κοινωνιών», σημειώνει η κα Μενιδιάτη.
Το πρόγραμμα PRAKSIS BCC υλοποιείται με τη μορφή κύκλων. Κάθε κύκλος διαρκεί 4 μήνες και σε αυτόν συμμετέχουν 30 επιχειρηματικά projects. Έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία 6 κύκλοι και βρίσκεται σε εξέλιξη ο 7ος κύκλος.
Μία από τις σημαντικές πρωτοβουλίες του προγράμματος είναι η πλατφόρμα crowdfunding OneUp.gr, η οποία δημιουργήθηκε για να δώσει λύση στην ανάγκη των νέων επιχειρηματιών για κεφάλαιο εκκίνησης. Οι επιχειρηματίες αναρτούν την καμπάνια τους και προσελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών/δωρητών δίνοντας κίνητρα, αλλά όχι μετοχικό μερίδιο.
Η Κατερίνα Παράσχου, συντονίστρια Προγράμματος PRAKSIS BCC, σημειώνει σχετικά: «Στόχος μας είναι να δώσουμε σε ταλαντούχους και αποφασισμένους ανθρώπους τις γνώσεις και τα εφόδια που χρειάζονται για να αναπτύξουν τη δική τους βιώσιμη επιχείρηση.
Το PRAKSIS Business Coaching Center ξεχωρίζει για την εξατομικευμένη προσέγγιση που ακολουθεί, καθώς ανταποκρίνεται στα όνειρα και τους στόχους του κάθε συμμετέχοντος. Ξεχωρίζει για τη σημασία που δίνει στο coaching, αλλά και γιατί το βασικό κριτήριο στην επιλογή των συμμετεχόντων είναι η βιωσιμότητα της επιχειρηματικής τους ιδέας.
Είναι σημαντικό που στο PRAKSIS Business Coaching Center έχουμε αρωγό έναν οργανισμό όπως η Citi Ελλάδος και το Citi Foundation, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης αυτού του προγράμματος και στηρίζει την προσπάθεια έμπρακτα».
ΟΠΑΠ-Εndeavor
Mια άλλη σημαντική πρωτοβουλία υλοποιεί ο ΟΠΑΠ σε συνεργασία με την Endeavor. Με «μαγιά» 20 υποσχόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις ο ΟΠΑΠ προσεγγίζει ολιστικά τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς μέσω ενός προγράμματος πολυεπίπεδης υποστήριξης, που θα βοηθήσει στην εξωστρέφεια της ελληνικής αγοράς και στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την ανάγκη διεύρυνσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος σε παραγωγικούς τομείς που μπορούν να τονώσουν την απασχόληση.
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Επιχειρηματική Ανάπτυξη από τον ΟΠΑΠ», κατόπιν αξιολόγησης επιλέχθηκαν οι εταιρείες: Alvion Pharmaceuticals, Anassa, Blauel, Cream Team, Diving Status, Doctoranytime, Evrofarma, Κουφετοποιία Χατζηγιαννάκη, KANAKAS, Madame Shoushou, Nannuka, Nanophos, ΝΗΣΟΣ, Plex.Earth, Pockee, Provertia, Radiki, Τυροκομική εταιρεία Ρούσσας, Spotawheel και Τσιλιλής.
Αυτές οι εταιρείες θα έχουν πρόσβαση σε όλη την απαραίτητη υποστήριξη αλλά και τεχνογνωσία, που θα τις βοηθήσει να αναπτυχθούν, ώστε να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, να λειτουργήσουν ως πηγή έμπνευσης για την ελληνική αγορά, αλλά και να αποτελέσουν το κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας.
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό πρόεδρο του ΟΠΑΠ, Καμίλ Ζίγκλερ, «διαχρονικά ο ΟΠΑΠ αποτελεί ζωντανό και αναπόσπαστο κύτταρο της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Προχωράμε σε σημαντικές επενδύσεις, υλοποιούμε πολλαπλά έργα και συμβάλλουμε στη δημιουργία και διατήρηση θέσεων εργασίας, μέσα από μια στρατηγική που παράγει αξία για την κοινωνία, την οικονομία και την εταιρεία μας. Το “στοίχημα” του ΟΠΑΠ είναι η ανάπτυξη - και εργαζόμαστε εντατικά για να το πετύχουμε…».
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ, Ντάμιαν Κόουπ, προσθέτει μεταξύ άλλων ότι ως μία από τις ηγετικές εταιρείες της αγοράς και υπεύθυνος εταίρος της ελληνικής κοινωνίας, ο ΟΠΑΠ αναγνωρίζει πλήρως τον θετικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει η δραστηριότητά του σε κοινωνικό επίπεδο κι αυτός είναι ο θεμέλιος λίθος της στρατηγικής του.
Σημειώνεται ότι η στρατηγική Εταιρικής Υπευθυνότητας του ομίλου ΟΠΑΠ έχει ως επίκεντρο τους νέους και βασίζεται στους πυλώνες της Υγείας, του Αθλητισμού και της Απασχόλησης.
Πέρα από τον τρίτο πυλώνα που αναλύθηκε παραπάνω με το πρόγραμμα «Επιχειρηματική Ανάπτυξη από τον ΟΠΑΠ», ο όμιλος υλοποιεί έργα ανακαίνισης στα δύο σημαντικότερα Παιδιατρικά Νοσοκομεία στην Ελλάδα, «Η Αγία Σοφία» και «Παναγιώτη & Αγλαΐας Κυριακού» και συνεισφέρει στο μέλλον του αθλητισμού με το πρόγραμμα «Αθλητικές Ακαδημίες», υποστηρίζοντας 125 ερασιτεχνικές ακαδημίες, 10.400 μικρούς αθλητές σε 48 νομούς.
Vodafone - Job-Pairs
Η Vodafone Ελλάδας με στόχο να στηρίξει τους νέους και να τους βοηθήσει να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους καριέρα, συμμετέχει στην πρωτοβουλία Job-Pairs, η οποία συνδέει νέους που αναζητούν ενεργά εργασία, με έμπειρα στελέχη της αγοράς, μέσα από μια διαδικασία mentoring.
Παράλληλα, θα συμβάλει στη δημιουργία μίας online πλατφόρμας για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του προγράμματος. Συνολικά 48 στελέχη της Vodafone θα συμμετέχουν ως μέντορες νέων που δεν έχουν ακόμη απορροφηθεί από την αγορά εργασίας και που ενδιαφέρονται για μια καριέρα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
Μέσω του Job-Pairs θα δημιουργηθούν «εργασιακά ζευγάρια» ανάμεσα σε νέους και στελέχη της Vodafone, λαμβάνοντας υπόψη τον επαγγελματικό δρόμο, τους στόχους και τον κλάδο τον οποίο οι πρώτοι θέλουν να ακολουθήσουν.
To Job-Pairs, που μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να δημιουργήσει ευκαιρίες σε 1.253+ mentees και 405+ mentors, μέσω της δημιουργίας 504+ Ολοκληρωμένων Ζευγαριών και 125+ Ζευγαριών σε Εξέλιξη, στηρίζεται επίσης με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
«Η δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης για τους νέους αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης της Vodafone για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για τους νέους προκειμένου να έρθουν πιο κοντά στις επιχειρήσεις, να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους…» σημειώνει μεταξύ άλλων η Νικόλ Ιωαννίδη, διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της Vodafone Ελλάδας.
The Coca-Cola Foundation - Τhink Young
Σε πολλά επίπεδα αναπτύσσονται οι δράσεις της Coca-Cola. Από το 2010 μέχρι σήμερα το Ίδρυμα της Coca-Cola (The Coca-Cola Foundation) έχει επενδύσει στην Ελλάδα σε προγράμματα που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών θεμάτων, όπως η προστασία του περιβάλλοντος και η στήριξη των νέων και συνεχίζει δυναμικά προς την ίδια κατεύθυνση, με μια νέα δωρεά 500.000 δολ. για το 2017-2018, φθάνοντας ένα συνολικό ύψος 6 εκατ. δολ.
H νέα δωρεά αφορά σε προγράμματα ενίσχυσης της νεανικής επιχειρηματικότητας και απασχολησιμότητας.
Μετά την επιτυχία του 2015 και 2016, οι Τhink Young «Σχολές Επιχειρηματικότητας» επέστρεψαν στην Ελλάδα σε 4 πόλεις σε συνεργασία με τη διεθνή μη κερδοσκοπική οργάνωση «Think Young» προσφέροντας σε νέους Έλληνες τα εφόδια να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε επιχειρηματική πραγματικότητα.
Στις εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος έχουν μέχρι σήμερα συμμετάσχει πάνω από 300 άτομα, ενώ το 2016 σημειώθηκε 200% αύξηση στις αιτήσεις συμμετοχών σε σχέση με το 2015.
Για το 2017 οι Σχολές Επιχειρηματικότητας θα ταξιδέψουν σε περισσότερα σημεία στην Ελλάδα με στόχο να προσεγγίσουν επιπλέον 400 νέους, οι οποίοι θα αναδείξουν το επιχειρηματικό τους ταλέντο.
Το πρόγραμμα 6μηνης αμειβόμενης απασχόλησης ReGeneration, το οποίο η Coca-Cola υποστηρίζει τα τελευταία 4 χρόνια, ενισχύεται περαιτέρω μέσω της χρηματοδότησης του προγράμματος εκπαίδευσης και ανάπτυξης, το οποίο προσφέρει σε ταλαντούχους νέους της χώρας μας τις αναγκαίες δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στους κλάδους του τουρισμού και της πληροφορικής.
Μέσω του ReGeneration, περισσότεροι από 300 νέοι έχουν ήδη απασχοληθεί σε περισσότερες από 90 εταιρείες, με το 80% των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα να έχει ανανεώσει τη σύμβασή του.
Επίσης το πρόγραμμα Counting Stars στόχο έχει να στηρίξει νέες γυναίκες ανά την Ελλάδα να ξεκινήσουν μια ιδέα και να την κάνουν πραγματικότητα ή να ενδυναμώσουν την ήδη υπάρχουσα επιχείρησή τους.
Το πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε στρατηγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή και η βιοτεχνία.
«Με την υποστήριξη του Ιδρύματος της Coca-Cola στηρίζουμε την ελληνική κοινωνία με επίκεντρο τους νέους, που αποτελούν την καρδιά και το μέλλον της χώρας μας» τονίζει η Νεκταρία Μητράκου, διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας, Coca-Cola Hellas, με ευθύνη για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα.
Από την πλευρά της Coca - Cola Τρία Έψιλον πρόσφατα ανακοινώθηκε και το πρόγραμμα Youth Emplowered για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των νέων 18-30 ετών στη χώρα μας.
Με βασικό μήνυμα «Εμπνεύσου, Διεκδίκησε, Πέτυχε», το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους που βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας, παρέχοντάς τους, δωρεάν, δεξιότητες, επαγγελματική καθοδήγηση και δυνατότητες δικτύωσης ώστε να διεκδικήσουν ευκαιρίες απασχόλησης με επιτυχία.
Νestle - Alliance for YOUth
Προς την ίδια κατεύθυνση η Nestle με το πρόγραμμα Nestle needs YOUth, από το 2013, έχει θέσει στόχο να δηµιουργήσει πάνω από 20.000 ευκαιρίες απασχόλησης για νέους έως 30 ετών για την τριετία 2014-2016.
Στην Ελλάδα αυτή η πρωτοβουλία µεταφράστηκε σε ευκαιρίες απασχόλησης για 500 νέους και νέες µέσα από ένα µεγάλο φάσµα επαγγελµάτων και τεχνικών γνώσεων, από την παραγωγή και τη διοίκηση µέχρι τις πωλήσεις, το µάρκετινγκ, την οικονοµική διαχείριση και τις επιστήµες µηχανικών.
Η πρωτοβουλία της Nestle στηρίχθηκε σε 4 πυλώνες:
1) δηµιουργία projects που έδωσαν τη δυνατότητα σε πολλούς νέους να στελεχώσουν οµάδες της εταιρείας και να εργαστούν σε ένα δυναµικό και καινοτόµο περιβάλλον εργασίας,
2) δημιουργία θέσεων για πρακτική άσκηση και µαθητεία µε στόχο την ενίσχυση των ικανοτήτων των νέων και την ενδυνάµωση της επαγγελµατικής τους κατάρτισης και ανάπτυξης,
3) συγκρότηση προγραμμάτων συµβουλευτικής για θέµατα επαγγελµατικού προσανατολισµού και καριέρας και
4) κινητοποίηση του δικτύου συνεργατών της εταιρείας ώστε να αναλάβουν παρόµοιες πρωτοβουλίες και να πολλαπλασιάσουν τις ευκαιρίες απασχόλησης για τους νέους, µέσω µιας Συµµαχίας για τους Νέους (Alliance for YOUth).
Έχουν πραγµατοποιηθεί από κοινού workshops µε σηµαντικούς συνεργάτες όπως οι Google, Puplicis, Adecco, British Council, Evalion, AIESEC κ.α.
Και σίγουρα αυτή η πρωτοβουλία δεν σταματά εδώ, καθώς η Nestle δεσμεύθηκε για το διάστηµα 2017-2020 να δημιουργήσει στην Ελλάδα 450 ευκαιρίες απασχόλησης για νέους κάτω των 30 ετών.
ΔΕΛΤΑ - Αμερικανική Γεωργική Σχολή
Η ΔΕΛΤΑ με στόχο τη στήριξη και τη βιώσιμη ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα και ιδιαίτερα της κτηνοτροφίας αλλά και την προσέλκυση νέων σε αυτή την αγορά έχει αναπτύξει συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή.
Πρόσφατα, στις 7 Ιουνίου, ολοκληρώθηκε η εκπαίδευση 14 νέων κτηνοτρόφων, η οποία υλοποιήθηκε στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή, με υποτροφίες που προσέφερε η εταιρεία.
Οι υπότροφοι, νέοι κτηνοτρόφοι, παρακολούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα διάρκειας τεσσάρων μηνών, σχετικά με τεχνικές εκπαίδευσης στη διαχείριση της κτηνοτροφικής μονάδας. Οι υποτροφίες δόθηκαν στο πλαίσιο του «Σχεδίου Δράσης Γαία» που υλοποιεί η ΔΕΛΤΑ.
Οι υποτροφίες δίνονται σε παιδιά κτηνοτρόφων και νέους που ασχολούνται με την κτηνοτροφία, για επαγγελματικά εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης.
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η παροχή εμπεριστατωμένης τεχνικής εκπαίδευσης σε θέματα ορθών κτηνοτροφικών και επιχειρηματικών πρακτικών.
Αίτηση για τις υποτροφίες υποβάλλουν παιδιά κτηνοτρόφων συνεργατών της ΔΕΛΤΑ, που εργάζονται στην κτηνοτροφική επιχείρηση και προτίθενται σταδιακά να την αναλάβουν με αξιώσεις και να βελτιώσουν τη βιωσιμότητά της, καθώς και νέοι που επιθυμούν να ασχοληθούν με την κτηνοτροφία.
Φορέας εκπαίδευσης είναι η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης, ένας ανεξάρτητος, μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός με μακρά ιστορία στην εκπαίδευση αγροτών και κτηνοτρόφων, που εξασφαλίζει τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη.