Επιχειρώντας να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από τη σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του αείμνηστου καλλιτέχνη Γιώργου Λάππα, η ατομική post mortem έκθεση «Γιώργος Λάππας - Φιγούρες και Σακίδιο με αυτιά» ανοίγει τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο της γκαλερί Citronne στον Πόρο.
Επιχειρώντας να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από τη σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του αείμνηστου καλλιτέχνη Γιώργου Λάππα, η ατομική post mortem έκθεση «Γιώργος Λάππας - Φιγούρες και Σακίδιο με αυτιά» ανοίγει τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο της γκαλερί Citronne στον Πόρο.
Με 31 έργα, γλυπτά, μελέτες και σχέδια, τα οποία καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1978 - 2015, δηλαδή από τα φοιτητικά χρόνια του Γιώργου Λάππα έως τον πρόωρο θάνατό του, το 2016, η έκθεση εγκαινιάζεται το Σάββατο 20 Μαΐου, στις 8 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 11 Ιουλίου.
Την επιμέλεια έχει η Δρ της Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, η οποία γράφει και τα κείμενα του καταλόγου της έκθεσης, με την Πολύνα Κοσμαδάκη.
Αναπάντεχα υλικά δημιουργούν μια αίσθηση παράδοξου
Φιγούρες σε μεγάλο και μικρό μέγεθος, από μπρούντζο, αλουμίνιο, ύφασμα, πλαστικό και ηλεκτρικές λυχνίες απαρτίζουν τον γλυπτικό κόσμο του Γιώργου Λάππα. Οι φιγούρες αυτές «κινούνται» ή στέκουν στα άκρα της πραγματικότητας, αγνοώντας τους νόμους της φυσικής και της ισορροπίας. Το φυσικό σώμα καταργείται, η σκέψη, η μνήμη και η αφήγηση λειτουργούν με εσωτερική λογική, χωρίς αντιληπτή συνέπεια. Αναπάντεχα υλικά δημιουργούν μια αίσθηση παράδοξου, η οποία ανακαλεί υποσυνείδητες ονειρικές συνδέσεις, δυσανάγνωστους συνειρμούς.
Ο μόνος τρόπος να γεφυρώσει τις αντιθέσεις
Οι αφετηρίες της έμπνευσης του Γιώργου Λάππα δεν γνωρίζουν όρια γεωγραφικά, χρονικά, πολιτισμικά ή εθνικά. Τα γλυπτά του παραπέμπουν υπαινικτικά στην Αίγυπτο και στα ιερογλυφικά, στην Ινδία και στους ναούς των Βραχμάνων, προβάλλουν το παράδοξο και υπαινίσσονται τη μαγεία - ως ενδείξεις, ίσως, μιας νοσταλγίας για ένα «μεταφυσικό» παρελθόν της Ανατολής που έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογισμό της Δύσης. Μοναδικό αντίδοτο σε αυτό είναι το έργο τέχνης, ο μόνος τρόπος να γεφυρώσει τις αντιθέσεις, να οικειοποιηθεί το μη γνώριμο - δηλαδή, να περατωθεί «ο ξένος κόσμος».
Οι σαμάνοι και οι ταχυδακτυλουργοί, οι ισορροπιστές - ακροβάτες στα έργα του Γ. Λάππα, αφηγούνται παραστατικά την αέναη επιθυμία του ανθρώπου να υπερβεί τα εκάστοτε όρια - είτε πρόκειται για τον φυσικό κόσμο που τον περιβάλλει, είτε για την πεπερασμένη νόηση και γνώση.
Με εστίαση στα «Όρια»
Η γκαλερί Citronne, όπως κάθε χρόνο, έτσι και αυτό το καλοκαίρι, με τις εκθέσεις της, αποσκοπεί να εισάγει έναν διάλογο, εντάσσοντας τις δημιουργίες των καλλιτεχνών στους ευρύτερους προβληματισμούς του σύγχρονου κόσμου. Η θεματική του φετινού καλοκαιριού εστιάζεται στα «Όρια».
Τρεις σύγχρονοι καλλιτέχνες, οι Γιώργος Λάππας, Γιάννης Αδαμάκος και Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, από άλλη αφετηρία και διαδρομή ο καθένας, αναζητούν, νοηματοδοτούν και προτείνουν. Με κυρίαρχο στοιχείο τη Μνήμη, προσωπική ή συλλογική, οι καλλιτέχνες εντοπίζουν καταβολές και συγκροτούν ταυτότητες. Τα «Όρια» περιορίζουν, επεκτείνονται, αναστέλλουν, λειτουργούν, απαγορεύουν ή ξεπερνιούνται.
Ο Γιώργος Λάππας (20 Μαΐου - 11 Ιουλίου) ανατρέπει τα Όρια, απωθεί τον περιορισμό, αδιαφορεί για τον «ορθολογισμό». Ο Γιάννης Αδαμάκος (15 Ιουλίου - 4 Σεπτεμβρίου) κινείται πάνω στο Όριο, σε μια νοητή ιδέα, τη μεθόριο, εξαντλεί τα όρια ανάμεσα στον αισθητό κόσμο και την υποκειμενική - υποσυνείδητη πρόσληψη της πραγματικότητας. Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (9 Σεπτεμβρίου - 31 Οκτωβρίου), επιχειρεί να μετατοπίσει τα Όρια. Αντιπαλεύει τη φθορά, συνθέτει τα θραύσματα, συνενώνει τα αποτυπώματα, δημιουργεί στρώσεις και επιστρώσεις, όπως οι φάσεις και οι αναμνήσεις του ανθρώπινου βίου.
Πληροφορίες
Γκαλερί Citronne: Παραλία - Πόρος, τηλ.: 22980 22401 και 6979 989684.
naftemporiki.gr