Ξεκίνησαν στην Αθήνα τα γυρίσματα της ταινίας «Τα Λάφυρα» (Booty), ενός ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία των Θόρκελ Χάρνταρσον και Ερν Μαρίνο Άρναρσον, για τους πολιτιστικούς θησαυρούς και τις αρχαιότητες που έχουν κλαπεί από τη χώρα καταγωγής τους, και τη συζήτηση γύρω από το θέμα του επαναπατρισμού τους.
Ξεκίνησαν στην Αθήνα τα γυρίσματα της ταινίας «Τα Λάφυρα» (Booty), ενός ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία των Θόρκελ Χάρνταρσον και Ερν Μαρίνο Άρναρσον, για τους πολιτιστικούς θησαυρούς και τις αρχαιότητες που έχουν κλαπεί από τη χώρα καταγωγής τους, και τη συζήτηση γύρω από το θέμα του επαναπατρισμού τους, σε μια εποχή που οι διεθνείς εξελίξεις καθιστούν τη συζήτηση αυτή ολοένα πιο σύνθετη.
Τα γυρίσματα στην Αθήνα, που θα θίξουν το μείζον ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, θα γίνουν στο Μουσείο της Ακρόπολης και σε διάφορους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της πρωτεύουσας, ενώ θα περιλαμβάνουν συνεντεύξεις με σημαίνοντες ειδικούς, όπως η Έλενα Κόρκα, προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ο Δημήτριος Παντερμαλής, πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, και ο Χριστόφορος Αργυρόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη».
Μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων στη χώρα μας και μέσα στους επόμενους μήνες, το συνεργείο θα ταξιδέψει στην Ισλανδία, τη Δανία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία, το Ιράκ και την Αίγυπτο. Το πρότζεκτ αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2018.
Η ταινία
Από τη μία πλευρά του αντίλογου σχετικά με την επιστροφή αρχαιοτήτων και άλλων πολιτιστικών θησαυρών, βρίσκονται οι διευθυντές των Μουσείων, οι οποίοι μιλούν για τους λόγους για τους οποίους τα ιδρύματά τους είναι ο άξιος ιδιοκτήτης και προστάτης ορισμένων αντικειμένων. Από την άλλη, βρίσκονται όσοι απαιτούν τον επαναπατρισμό τους, εξηγώντας την αναγκαιότητα να διαφυλάξουν την πολιτιστική τους κληρονομιά σε ένα προσβάσιμο μέρος στην πατρίδα τους.
Με αφορμή την περίπτωση της Ισλανδίας, της μόνης χώρας που κατάφερε να επαναπατρίσει το σύνολο των αρχαιοτήτων της από τα Μουσεία της Δανίας, οι αδελφοί Μαρκέλ ανοίγουν την κουβέντα σε άλλες χώρες και άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως, φυσικά, την Ελλάδα με τις αμέτρητες αρχαιότητες διάσπαρτες στα μεγαλύτερα Μουσεία του κόσμου και τον διαρκή της αγώνα για τον επαναπατρισμό τους από το Βρετανικό Μουσείο.
Η ταινία επιχειρεί να προεκτείνει τον αντίλογο αυτό, παρακολουθώντας την τρέχουσα κατάσταση στη Μέση Ανατολή και το πώς αυτή επηρεάζει την πολιτιστική κληρονομιά ορισμένων περιοχών. Η αναταραχή στο Ιράκ, τη Λιβύη και τη Συρία έχει φέρει χάος στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς - λεηλατημένα Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι και το ισλαμικό κράτος που πουλάει άδειες πλιάτσικου σε επιχειρηματίες και επαγγελματίες ληστές έργων τέχνης για να χρηματοδοτεί τις επιχειρήσεις του και έχει αναγάγει τη λεηλασία σε επίπεδο βιομηχανίας.
Υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση στο θέμα αυτό; Και πώς μπορεί το παράδειγμα της Ελλάδας να συμβάλει στη διαρκή αυτή αντιπαράθεση; Τα «Λάφυρα» είναι ένα ντοκιμαντέρ για το θέμα της ιδιοκτησίας, σε μια εποχή που καθιστά την έννοια αυτή όλο και πιο περίπλοκη.
Η παραγωγή είναι της Markell Productions και της Heretic, σε συμπαραγωγή με τους με τους Icelandic Film Centre, RUV, COSMOTE TV, ΕΡΤ.
naftemporiki.gr