Πολιτική
Πέμπτη, 13 Ιανουαρίου 2005 19:07

Νομοσχέδιο για την δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση

Τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου για την δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση ανακοίνωσε σήμερα η υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε, δίδεται το δικαίωμα σε ΑΕΙ, ΤΕΙ να δημιουργήσουν εάν επιθυμούν Ινστιτούτα δια βίου μάθησης.

Οι τίτλοι που θα δίδονται δεν θα είναι πτυχία αλλά πιστοποιητικά παρακολούθησης. Θα λειτουργήσουν με δίδακτρα τα οποία θα καθορίσουν τα ίδια τα Ιδρύματα, που θα λάβουν επιπλέον πιστώσεις για τα Ινστιτούτα που θα λειτουργήσουν. Παράλληλα όμως δίδεται το ίδιο δικαίωμα και στους φορείς όπως για παράδειγμα στα Επιμελητήρια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους κοινωνικούς εταίρους. Για παράδειγμα η ΓΣΕΕ μπορεί να δημιουργήσει Ινστιτούτο δια βίου κατάρτισης.

Τα προγράμματα φοίτησης θα είναι ευέλικτα. Μπορούν να πραγματοποιούνται και κατά τις νυκτερινές ώρες, τις αργίες και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών. Ωστόσο, δεν μπορούν να υπερβαίνουν συνολικά τις 250 ώρες διδασκαλίας. Εξαίρεση τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.

Σε περίπτωση που ο αριθμός των ενδιαφερομένων είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των διαθεσίμων θέσεων, η επιλογή γίνεται κατόπιν αξιολόγησης των αιτήσεων, που διενεργείται με ευθύνη του επικεφαλής του φορέα παροχής υπηρεσιών δια βίου εκπαίδευσης.

Kενά και ελλείψεις «βλέπει» η Δαμανάκη

«Το νομοσχέδιο βρίσκεται πίσω από τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής μας. Πίσω από τα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα. Χαρακτηρίζεται από μεγάλα κενά, καθοριστικές ελλείψεις και συγκεντρωτισμό», δήλωσε η Συντονίστρια Μορφωτικών Υποθέσεων του ΠΑΣΟΚ, Μαρία Δαμανάκη.

«Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο:

Δεν αντιμετωπίζει καθόλου την αναγκαιότητα συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας με στόχο μια κοινή πολιτική για τη δια-βίου εκπαίδευση, ικανή να απαντήσει στο μείζον πρόβλημα της σύνδεσης εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για δια-βίου εκπαίδευση (σε ανώτατο επίπεδο) για τους αποφοίτους της Β' βάθμιας εκπαίδευσης

Αντί για ένα Πανεπιστήμιο Δεύτερης Ευκαιρίας εγκαθιδρύεται ένα ανατροφοδοτικό μοντέλο, όπου τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης παρέχουν δυνατότητες Δια-βίου μάθησης μόνο στους αποφοίτους τους.

Σε αντίθεση με τη διεθνή εμπειρία, το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει ούτε κατ' ελάχιστο την μεγάλη υπόθεση της πιστοποίησης των ιδιωτικών αλλά και δημοσίων κέντρων κατάρτισης, στα οποία μέχρι σήμερα καταρτίζονται πολλές χιλιάδες νέοι άνθρωποι ετησίως».

ΣΥΝ: Αντιδραστικές ρυθμίσεις

«Μια μόλις εβδομάδα πριν από την σύσταση του ΕΣΥΠ, που υποτίθεται ότι θα διεξάγει εθνικό διάλογο για τα φλέγοντα ζητήματα της εκπαίδευσης -μεταξύ των οποίων και αυτό της δια βίου εκπαίδευσης- η Υπουργός Παιδείας σπεύδει με την σημερινή της συνέντευξη να αναδείξει ότι η σύσταση του ΕΣΥΠ δεν αποτελεί τίποτε άλλο παρά προκάλυμμα διαλόγου στις ήδη ειλημμένες αποφάσεις της κυβέρνησης.

Για άλλη μια φορά η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ χρησιμοποιεί έννοιες θετικές και πάγια αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος, όπως αυτό της δια βίου εκπαίδευσης, για να προωθήσει επί της ουσίας το πιο αρνητικό περιεχόμενο, τις πιο αντιδραστικές και αντικοινωνικές ρυθμίσεις: την άνευ όρων διασύνδεση-εξάρτηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και της αγοράς», σχολιάζει ο ΣΥΝ.

Πηγή: AΠΕ