Πολιτική
Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου 2005 12:51

Επιφυλακτική η αντιπολίτευση στο διάλογο για την Παιδεία

Η Νέα Δημοκρατία υπονόμευσε τον εθνικό διάλογο για την Παιδεία, πριν καν αρχίσει, ανέφερε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου, κατά την ομιλία του στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας στο Ζάππειο Μέγαρο.

Ο κ. Παπανδρέου κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι κινήθηκε με έντονο κομματισμό και χωρίς αξιοκρατία στη στελέχωση των υπηρεσιών της εκπαίδευσης, μια πρακτική που δίχασε την εκπαιδευτική κοινότητα, χάνοντας ένα χρόνο για τον διάλογο.

Παρά τη βούληση για συναίνεση υπάρχουν αμφιβολίες, τόνισε ο κ. Παπανδρέου, υπενθυμίζοντας ότι στο παρελθόν δυο φορές είχε κληθεί η ΝΔ να λάβει μέρος στο διάλογο και αρνήθηκε.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ωστόσο, εξέφρασε την ευχή να είναι ειλικρινής η πρόθεση της κυβέρνησης, τονίζοντας ότι το ΠΑΣΟΚ θα στηρίξει κάθε ειλικρινή προσπάθεια, έτοιμο για έναν ανοιχτό διάλογο και ουσιαστική κατάθεση θέσεων για την Παιδεία.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνασπισμού, Αλέκος Αλαβάνος, υπογράμμισε ότι το κόμμα του δεν είναι διατεθειμένο σε καμιά περίπτωση να συμμετάσχει σε ένα διάλογο, που θα μπορούσε να εξυπηρετεί «επικοινωνιακές σκοπιμότητες, προθέσεις συγκάλυψης των πραγματικών προβλημάτων ή διαθέσεις επιβολής προειλημμένων αποφάσεων».

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεξαγωγή ενός ουσιαστικού διαλόγου, τόνισε ο κ. Αλαβάνος, αποτελεί η ειλικρινής και έμπρακτη διάθεση από την πλευρά της κυβέρνησης να συζητήσει σε ισότιμη βάση τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης, και να καταλήξει σε συγκεκριμένες αποφάσεις, σε τακτό χρόνο και με σαφείς δεσμεύσεις για εφαρμογή των κοινώς αποδεκτών σημείων.

Όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΥΝ, η τριτοβάθμια εκπαίδευση μετατρέπεται βαθμιαία «σε μηχανισμό ρηχής επαγγελματικής κατάρτισης με νέα τμήματα αμφίβολης επιστημονικής επάρκειας ως προς το γνωστικό αντικείμενο να φυτρώνουν ανεξέλεγκτα στην περιφέρεια, υπακούοντας στις ψηφοθηρικές σκοπιμότητες της εξουσίας». Η περιβόητη διασύνδεση των ανώτατων ιδρυμάτων με την «παραγωγική διαδικασία» και τις «ανάγκες της αγοράς», παρατήρησε ο κ. Αλαβάνος, συρρικνώνει ασφυκτικά τον αυτόνομο ακαδημαϊκό ρόλο τους και τον περιορίζει στην παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών και εξειδικευμένης γνώσης, χαμηλής ποιότητας και όχι ολοκληρωμένης μόρφωσης.

Ο κ. Αλαβάνος παρέθεσε τέλος, τις προτάσεις του κόμματός του για το χώρο της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων: σωστά οργανωμένο ολοήμερο σχολείο, αναβάθμιση των προγραμμάτων της υποχρεωτικής και της λυκειακής εκπαίδευσης, θεσμοθέτηση ενός πραγματικά Ενιαίου Λυκείου, αποδεσμευμένου από τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων, που θα συνδυάζει αρμονικά τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα και τη σύγχρονη τεχνολογία, ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, μορφωτική και οικονομική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προσωπικού και ενίσχυση του δημόσιου-δωρεάν χαρακτήρα των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων, με ουσιαστική κατοχύρωση της αυτοτέλειας των ΑΕΙ και ΤΕΙ.