Απόψεις
Τετάρτη, 12 Απριλίου 2017 07:00

Το στοίχημα επανεκκίνησης

Πρακτικά και σημειολογικά φαίνεται να γύρισε σελίδα η χώρα, με την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, αφενός γιατί ξεπεράστηκαν πάγιες αγκυλώσεις και εσωτερικές τριβές και αφετέρου γιατί στέλνει θετικά μηνύματα εντός και εκτός συνόρων στους επενδυτές, γράφει ο Φάνης Ζώης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Πρακτικά και σημειολογικά φαίνεται να γύρισε σελίδα η χώρα, με την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, αφενός γιατί ξεπεράστηκαν πάγιες αγκυλώσεις και εσωτερικές τριβές και αφετέρου γιατί στέλνει θετικά μηνύματα εντός και εκτός συνόρων στους επενδυτές.

 Η παραχώρηση των αεροδρομίων με την ταυτόχρονη κατάθεση του 1,23 δισ. ευρώ, που επίσημα αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα, δίνει φτερά στο μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης και της επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας, σε μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους της χώρας.

Η κατάθεση προσφοράς - μαμούθ από την κοινοπραξία Fraport - Slentel στον διαγωνισμό για τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων το 2014 ήρθε να ταράξει τα νερά, αναδεικνύοντας το συγκεκριμένο project, όχι απλά σε πυλώνα των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά στη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στη χώρα, που θα φέρει στο Δημόσιο πάνω από 10 δισ. ευρώ καθαρά στη διάρκεια της παραχώρησης των 40 ετών.

Μάλιστα, παρότι μύθοι και ιδεοληψίες που συνήθως αναπτύσσονται γύρω από οτιδήποτε επιχειρεί να ανατρέψει κατεστημένες νοοτροπίες, αλλά και συμφέροντα, βρήκαν χώρο και εδώ, τελικά ξεπεράστηκαν και πλέον ανοίγει ο δρόμος για να μετεξελιχθούν τα αεροδρόμια αυτά σε αξιόπιστες πύλες εισόδου του τουριστικού ρεύματος.    

Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων μόνο θετική εξέλιξη μπορεί να είναι για τη χώρα, αρκεί κανείς να δει την κατάσταση των κρατικών αερολιμένων σε κορυφαίους προορισμούς, όπως η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, η Μύκονος κ.ά. για να αντιληφθεί τη σημασία του περάσματος σε μια νέα εποχή. Tα περισσότερα αεροδρόμια σήμερα παρουσιάζουν όχι ιδιαίτερα καλή εικόνα, δυσφημώντας την Ελλάδα.

Η εταιρεία θα υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη τετραετία, ενώ στο σύνολο των 40 ετών οι επενδύσεις θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ. Το ελληνικό Δημόσιο εκτός από το εφάπαξ τίμημα θα λαμβάνει μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ και το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει και ετήσιο μερίδιο της κερδοφορίας μέσω σταθερού, προκαθορισμένου, ποσοστού 28,5% επί των EBITDA.

Συμφέρον της κοινοπραξίας αλλά και για τη χώρα μας είναι η Fraport να φέρει νέα εποχή αναπτύσσοντας την πιο βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, τον τουρισμό. Παράλληλα, η συμφωνία στέλνει μηνύματα στους επενδυτές να παραμερίσουν τους δισταγμούς τους και να ρίξουν κεφάλαια στην Ελλάδα, ποντάροντας στην ανάκαμψη και την επόμενη μέρα.