Πολιτιστικά
Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017 10:45

Παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη

Με τον τίτλο «10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη + 10 ορθολογικά σχόλια του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη», η γκαλερί Dépôt παρουσιάζει έκθεση με ζωγραφικά έργα της εικαστικού Όπυς Ζούνη, η οποία ήταν εκπρόσωπος της γεωμετρικής τέχνης στην Ελλάδα. Οι δημιουργίες της ήταν επηρεασμένες από τον αραβικό πολιτισμό, αλλά ενσωμάτωναν και ελληνικά στοιχεία.

Με τον τίτλο «10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη + 10 ορθολογικά σχόλια του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη», η γκαλερί Dépôt (Νεοφύτου Βάμβα 5 - Κολωνάκι) παρουσιάζει έκθεση με ζωγραφικά έργα της εικαστικού Όπυς Ζούνη (1941 - 2008), η οποία ήταν εκπρόσωπος της γεωμετρικής τέχνης στην Ελλάδα. Οι δημιουργίες της ήταν επηρεασμένες από τον αραβικό πολιτισμό, αλλά ενσωμάτωναν και ελληνικά στοιχεία.

Η έκθεση, την οποία επιμελείται η Γωγώ Κολυβήρα, εγκαινιάζεται σήμερα, Δευτέρα 20 Μαρτίου, από τις 8 έως τις 11 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 21 Απριλίου.

Μέσω γεωμετρικών και χρωματικών οργανώσεων

Την έκθεση παρουσιάζει ο Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας Τέχνης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, με δέκα αναρτημένα αντίστοιχα συνοπτικά σχόλια για κάθε ένα από τα δέκα ζωγραφικά που παρουσιάζονται. Προλογίζοντας την έκθεση, σημειώνει: «Η εργασία της Όπυς Ζούνη ακολούθησε, από τα τέλη της δεκαετίας 1960, την ανάπτυξη ενός συστήματος, που περιέγραφε, µέσω γεωμετρικών και χρωματικών οργανώσεων, τις διαδοχικές φάσεις των τρόπων, µε τους οποίους σχηματίζεται οπτικά και ψευδαισθητικά το βάθος σε µια επίπεδη επιφάνεια.

Η έννοια αυτής της εκπαιδευτικής ανάλυσης ήταν η προετοιμασία του βλέμματος και η εξοικείωση του βλέμματος µε το προοπτικό σύστημα, ως την κατάλληλη τεχνική µέθοδο διατύπωσης των σταδίων της δημιουργίας της εικόνας. Η γυμνή αντιπαράθεση µε εικόνες που δεν διηγούνται περιστατικά διευκολύνει να αναγνωριστεί το καθεαυτό σύστημα της οργάνωσης ως ένα σχήμα ανεξάρτητο από εξωτερικές παραπομπές. 

Μια επόμενη περίοδος του έργου της περιέλαβε εργασίες, που δεν αρκέστηκαν να αναπτύσσονται στην επίπεδη επιφάνεια, αλλά περιελάμβαναν προεξοχές, οι οποίες διαμέλιζαν το ενιαίο προοπτικό σύστημα των σχέσεων ενός μοναδικού βλέμματος µε ένα μοναδικό αντικείμενο, χάρη στην πολλαπλότητα των διαδοχικών, αντιθετικών μεταξύ τους ή περιστρεφόμενων ή υπέργειων ή αναδυόμενων, αλληλοπαρεμβαλλόμενων ή παράλληλων οπτικών προσεγγίσεων: αυτές υποχρέωναν τη μετακίνηση του βλέμματος και τη διάσπαση της ενιαίας πρόσληψης του έργου.

Τα περίοπτα γλυπτά που κατασκεύασε συνιστούσαν σταθερά σημεία ενός βλέμματος μετακινούμενου ανάμεσα σε αντιθετικές προοπτικές, ως προς τις οποίες, όμως, η εργασία συντηρούσε τη δική της σύσταση. Ανάμεσα στη σταθερότητα και στην αυτάρκεια του αντικειμένου, ως ζωγραφική διευθέτηση χώρων κατασκευασμένων προοπτικά, και την ασταθή, μετακινούμενη πρόσληψη του βλέμματος, περιγράφεται στην εργασία το πώς το βλέμμα αναδιοργανώνει, εμπλουτίζει και ανακατασκευάζει σε συνεχώς νέες σχέσεις, τις εμπειρίες του». 

Πληροφορίες

Γκαλερί Dépôt: Νεοφύτου Βάμβα 5 - Κολωνάκι, τηλ.: 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή: 12:00 - 20:30, Σάββατο: 12:00 - 16:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

naftemporiki.gr