Ως γυναίκα ενός μεγάλου αρχαίου φιλόσοφου που η Ιστορία τη στιγμάτισε ως μέγαιρα, δύστροπη και ζηλιάρα, η ηθοποιός Ματθίλδη Μαγγίρα προσπαθεί να αποκαταστήσει τη φήμη της και να δικαιωθεί, και μας μιλά για την παράσταση «Ξανθίππη».
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Ως γυναίκα ενός μεγάλου αρχαίου φιλόσοφου που η Ιστορία τη στιγμάτισε ως μέγαιρα, δύστροπη και ζηλιάρα, η ηθοποιός Ματθίλδη Μαγγίρα προσπαθεί να αποκαταστήσει τη φήμη της και να δικαιωθεί, και μας μιλά για την παράσταση «Ξανθίππη».
Με έντονα κωμικά, σατιρικά και δραματικά στοιχεία με επίκεντρο τη ζωή και τη φιλοσοφία του Σωκράτη, ιδωμένη μέσα από την σκοπιά της γυναίκας του, της Ξανθίππης, η οποία αναζητεί την ιστορική της δικαίωση, το έργο του βραβευμένου Γιώργου Α. Χριστοδούλου παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Κωστή Παπαϊωάννου, στο θέατρο Γκλόρια Μικρό, Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 το βράδυ.
Ακροβατώντας δεξιοτεχνικά μεταξύ κωμωδίας, τραγωδίας, δράματος, επιθεώρησης και stand up comedy, η Ματθίλδη Μαγγίρα φέρνει στη ζωή, μετά από χιλιάδες χρόνια, μια σημαντική γυναικεία φιγούρα, που λίγοι γνωρίζουν πραγματικά, και μιλά για την παράσταση και για τη σημερινή Ελλάδα.
Τι πραγματεύεται το έργο;
«Μέσα από την Ξανθίππη, τη γυναίκα του Σωκράτη που έρχεται σήμερα να δικαιωθεί από την Ιστορία, ουσιαστικά πραγματεύεται το δίκαιο και το άδικο. Γι’ αυτό μιλάει και για τον άδικο θάνατό του ως γυναίκα του και μάνα των παιδιών του. Μιλάει για τη θέση της γυναίκας στην τότε και τώρα κοινωνία, για την πολιτική, για τις εξουσίες πάντα, για την αθανασία της ψυχής, για τον έρωτα, για τις ανθρώπινες αδυναμίες. Επίσης, βλέπουμε τον Σωκράτη μέσα από τα μάτια της γυναίκας του».
Ποια είναι τα συστατικά της παράστασης;
«Εν αρχή ην ο λόγος. Το κείμενο του Γ. Α. Χριστοδούλου είναι η βάση, που χτίζονται όλα τα υπόλοιπα. Ένα ιδιαίτερο κείμενο με πολλά στοιχεία θεάτρου, αναμεμειγμένα με απίστευτη ταχύτητα, όπως και τα συναισθήματα που ακολουθούν. Η Ξανθίππη έρχεται ως ψυχή σήμερα, ενσαρκώνεται και αρχίζει να μας ταξιδεύει μέσα στον χωροχρόνο του τότε και του σήμερα, διανύοντας τη μεταξύ τους απόσταση σχεδόν μεταφυσικά. Το σκηνικό - κοστούμι της Πολυτίμης Μαχαίρα πλαισιώνει αισθητικά απόλυτα την άποψη του έργου, σε συνδυασμό με τους κραδασμούς της μουσικής του Νίκου Βασιλείου, την κινησιολογική υπόδειξη και διδασκαλία της Χρυσηίδας Λιατζιβίρη, τυλιγμένα με τους φωτισμούς του Θωμά Οικονομάκου. Εμένα την ίδια με φρόντισαν ο Παναγιώτης Κελαδίτης στα μαλλιά και ο Δημήτρης Γκίκας στο μακιγιάζ και τα κοσμήματα των ποδιών είναι δια χειρός Μαίρης Σταυρακάκη. Καταφέραμε να γίνουμε μια αναπνοή, για να δείχνει όλο ένα. Στην παράσταση αυτή, οι θεατές βιώνουν πολλά συναισθήματα. Έχει γέλιο, κλάμα, ανατριχίλα, προβληματισμό και πολλά άλλα. Έχει, επίσης, 14 ρόλους σύνολο, μιλάμε για μεγάλο “θίασο”».
Πόσο παρεξηγημένη είναι η Ξανθίππη και πώς διεκδικεί την ιστορική της δικαίωση;
«Είναι άκρως παρεξηγημένη προσωπικότητα η Ξανθίππη, γιατί όσα γνωρίζουμε από τις ελάχιστες αναφορές είναι αρνητικοί χαρακτηρισμοί. Στην παράστασή μας, η Ξανθίππη έρχεται να δικαιωθεί, φωτίζοντας κι άλλες πτυχές του Σωκράτη, μέσα από τα δικά της μάτια και βιώματα δίπλα στον σοφό άντρα της. Τη συμπονάς, όταν ο Σωκράτης αφήνει αυτήν και τα τρία παιδιά τους νηστικούς για μέρες, ενώ οι γυναίκες τότε δεν επιτρεπόταν να βγουν από το σπίτι. Τη συμπονάς, όταν γίνεται έξαλλη μαζί του και τον μαλώνει, την αγαπάς, την αντιπαθείς, την ερωτεύεσαι, την αγαπάς, γελάς και μοιρολογείς μαζί της. Κι όλα αυτά σε έναν μονόλογο, σε μιάμιση ώρα».
Ποιες είναι οι ιδέες της;
«Ήθελε να είναι μαθήτριά του. Ήταν ανήσυχο πνεύμα. Ήθελε, κατά βάθος, να είναι ελεύθερο νοήμων ον, απλά η θέση της τότε ήταν διαφορετική από τη θέση της γυναίκας σήμερα. Παρ’ ότι περνούσε πολύ δύσκολα με τον Σωκράτη, θα πρέπει να τον θαύμαζε, κατά βάθος, πάρα πολύ, για να μην τον χώρισε, ενώ είχε αυτό το δικαίωμα τότε».
Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα;
«Λυπάμαι πολύ για την άγνοιά μας και την αβάσταχτη ελαφρότητα που επιλέξαμε να έχει το είναι μας, ενώ, στην ουσία, είμαστε βαθείς. Απλά, πια, δεν ασχολούμαστε με τα βάθια μας. Είναι πολύ κρίμα να έχουμε τέτοιο πνευματικό πλούτο, στη γλώσσα μας, και να μη τον γνωρίζουμε».
Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;
«Αυτογνωσία, εσωτερική αλλαγή που θα φέρει και την εξωτερική».
Τι σας τονώνει το ηθικό;
«Η γνώση και η διαρκής αναζήτηση της αλήθειας, το “γνώθι σαυτόν” που κρατάει διαρκώς το πνεύμα ανήσυχο και ζωντανό».
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Κωστής Παπαϊωάννου, σκηνικά - κοστούμια: Πολυτίμη Μαχαίρα, μουσική: Νίκος Βασιλείου, κινησιολογία: Χρυσηίς Λιατζιβίρη, φωτισμοί: Θωμάς Οικονομάκος, βοηθοί σκηνοθέτη: Σοφία Στεφάνου - Βάνα Ντόβα, επιμέλεια χτενίσματος: Παναγιώτης Κελαδίτης, μακιγιάζ: Δημήτρης Γκίκας, κατασκευή γλυπτών σκηνικού: Αθανασία Βακίδου, κατασκευή σκηνικού: Γιώργος Κώνστας, κοσμήματα ποδιών: Μαίρη Σταυρακάκη, παραγωγή: Φιλοθέατον Ε. Ε.. Ερμηνεία: Ματθίλδη Μαγγίρα.
Πληροφορίες
Θέατρο Γκλόρια Μικρό: Ιπποκράτους 7 - Αθήνα (σταθμός Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ. κρατήσεων: 210 3642334. Δευτέρα 13 και Τρίτη 14 Μαρτίου. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 14 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65: 12 ευρώ, ανέργων: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Public, Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.