Οι τεκτονικές αλλαγές τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος αυτοκινήτων -με τα ηλεκτρικά και αυτοκινούμενα οχήματα να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος και να αποτελούν την τάση του μέλλοντος-, αλλά και οι προκλήσεις που συνεπάγονται οι κινήσεις προστατευτισμού των ΗΠΑ μονοπωλούν το ενδιαφέρον των στελεχών του κλάδου στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, επισκιάζοντας κινήσεις μεγα-συγχωνεύσεων, όπως η πρόσφατη εξαγορά της Opel από τον γαλλικό όμιλο PSA.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Οι τεκτονικές αλλαγές τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος αυτοκινήτων -με τα ηλεκτρικά και αυτοκινούμενα οχήματα να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος και να αποτελούν την τάση του μέλλοντος-, αλλά και οι προκλήσεις που συνεπάγονται οι κινήσεις προστατευτισμού των ΗΠΑ μονοπωλούν το ενδιαφέρον των στελεχών του κλάδου στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, επισκιάζοντας κινήσεις μεγα-συγχωνεύσεων, όπως η πρόσφατη εξαγορά της Opel από τον γαλλικό όμιλο PSA.
Παρότι το deal PSA-Opel φουντώνει τα σενάρια για ενίσχυση των τάσεων συγκέντρωσης μεταξύ των εταιρειών του κλάδου, ορισμένα στελέχη εκτιμούν ότι η συμφωνία από μόνη της δεν πρόκειται να αλλάξει το τοπίο στην αγορά αυτοκινήτων. Οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό από τις εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ και την Κίνα, αναμένεται να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπως εκτιμούν στελέχη του κλάδου στο πλαίσιο της έκθεσης στη Γενεύη, που ανοίγει αύριο τις πύλες της για το κοινό και διαρκεί έως τις 19 Μαρτίου. «Η δική μου εντύπωση είναι ότι η αυτοκινητοβιομηχανία ως σύνολο θα αλλάξει μέσα στα επόμενα 10 με 15 χρόνια και οι αλλαγές έρχονται να προστεθούν στις παραδοσιακές τάσεις συγκέντρωσης» υπογράμμισε ο Χέρμπερτ Ντις, επικεφαλής του τμήματος επιβατικών αυτοκινήτων της Volkswagen.
«Βρισκόμαστε σε μεταβατική φάση για τη βιομηχανία αυτοκινήτων. Υπάρχουν νέοι ανταγωνιστές στον ορίζοντα, όπως η Tesla ή κινεζικές επιχειρήσεις» ανέφερε ο κ. Ντις, προσθέτοντας ότι δεν αναμένει κύμα συγχωνεύσεων. Η VW, καθώς και άλλες παραδοσιακές εταιρείες αυτοκινήτων επενδύουν αρκετά δισ. ευρώ σε ηλεκτρικά οχήματα, αυτοματοποιημένη (χωρίς οδηγό) οδήγηση και νέες υπηρεσίες κίνησης. Η VW παρουσίασε ένα νέο, άνευ οδηγού αυτοκίνητο στο Σαλόνι της Γενεύης.
Φιλικά στο περιβάλλον
Αλλά και ο Καρλ Σλιχτ, επικεφαλής στο τμήμα ευρωπαϊκών πωλήσεων της Toyota, υποβάθμισε τον αντίκτυπο της συμφωνίας PSA-Opel για τον κλάδο. Η Τοyota προβλέπει ότι οι πωλήσεις της στην Ευρώπη θα σημειώσουν 5% άνοδο φέτος, ενώ για την ευρωπαϊκή αγορά αναμένονται ρυθμοί ανάπτυξης μόλις 1%, εν μέσω της αβεβαιότητας λόγω των εκλογών σε Γαλλία και Γερμανία, σε συνδυασμό με τον αντίκτυπο του Brexit. Ορισμένοι αναλυτές, από την άλλη, προβλέπουν την άσκηση εντονότερων ανταγωνιστικών πιέσεων για τους υπόλοιπους παίκτες, όπως η Fiat Chrysler Automobiles, που ελέγχει ποσοστό μικρότερο του 7% της ευρωπαϊκής αγοράς, έναντι μεριδίου 16% για την PSA-Opel. Ο επικεφαλής της FCA Σέρτζιο Μαρκιόνε θεωρείται από τους υπερμάχους των συγχωνεύσεων για τον διαμοιρασμό του κόστους κατασκευής περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον και τεχνολογικά προηγμένων αυτοκινήτων.
Φόβοι από το Brexit
Για τις εταιρείες αυτοκινήτων, οι τάσεις προστατευτισμού, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που εγείρει το Brexit, αποτελούν ακόμη έναν παράγοντα ανησυχίας. Ο Τζιμ Φάρλεϊ, διευθυντής Ευρώπης της Ford, υπογράμμισε το πόσο σημαντικό είναι για το μέλλον των περισσότερων από 14.000 εργαζομένων της εταιρείας στη Βρετανία να υπάρξει μια εμπορική συμφωνία άνευ δασμών μετά την αποχώρηση της χώρας από την Ε.Ε.
Οι πιθανές αλλαγές στις συνθήκες ελευθέρου εμπορίου -με τον Τραμπ να σχεδιάζει την επιβολή συνοριακού φόρου και την επαναδιαπραγμάτευση εμπορικών συμφωνιών όπως η Nafta- ανησυχούν και τον πρόεδρο της Daimler Ντίτερ Τσέτσε.