Απόψεις
Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2017 18:26

Οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι αναγκαίες

Αναταραχή επικρατεί στα Λύκεια της χώρας μετά τη δημοσίευση του χρονοδιαγράμματος των εξετάσεων ενδοσχολικών και πανελληνίων. Αιτία η από καιρό φημολογούμενη κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων, που τώρα επιβεβαιώνεται.

του Στράτου Στρατηγάκη

Αναταραχή επικρατεί στα Λύκεια της χώρας μετά τη δημοσίευση του χρονοδιαγράμματος των εξετάσεων ενδοσχολικών και πανελληνίων. Αιτία η από καιρό φημολογούμενη κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων, που τώρα επιβεβαιώνεται.

Το πρώτο ερώτημα είναι αν είναι απαραίτητες, ώστε να δικαιολογείται τέτοια αναταραχή, που έφθασε μέχρι σε καταλήψεις σε κάποια σχολεία. Οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι εξετάσεις που γίνονται για όσους έχασαν τις κανονικές εξετάσεις λόγω ξαφνικής αδιαθεσίας ή τραυματισμού. Αν ήμασταν μια κανονική χώρα η εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές δεν θα κρινόταν από εξετάσεις σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα, αλλά θα ήταν αποτέλεσμα συνεχούς αξιολόγησης του μαθητή σε όλη την πορεία του Λυκείου. Τότε θα ήταν παντελώς άχρηστες οι επαναληπτικές εξετάσεις.

Με το ισχύον εξεταστικό σύστημα η εισαγωγή του υποψηφίου κρίνεται από τέσσερα ή πέντε γραπτά και μόνο. Αν ο υποψήφιος χάσει μία εξέταση, τότε χάνει μία ολόκληρη χρονιά, αφού θα χρειαστεί να ξαναδώσει εξετάσεις το επόμενο σχολικό έτος. Δεν είναι αστεία υπόθεση δηλαδή.

Ο Υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι αυξάνουν κατά πολύ οι ξαφνικές αδιαθεσίες των υποψηφίων τις ημέρες των εξετάσεων, υπονοώντας ότι πολλοί υποψήφιοι προκειμένου να κερδίσουν λίγο χρόνο διαβάσματος παριστάνουν τους άρρωστους, ώστε να παραπεμφθούν στις επαναληπτικές εξετάσεις. Σίγουρα συμβαίνει σε κάποιο βαθμό αυτό, αλλά έχει γίνει συνείδηση ότι τα θέματα των επαναληπτικών εξετάσεων είναι σε γενικές γραμμές πιο δύσκολα, ώστε να αποφεύγεται αυτό το φαινόμενο. Η πραγματικότητα είναι ότι τα παιδιά στην διάρκεια των εξετάσεων βιώνουν υπερβολικό άγχος, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι αδιαθεσίες και όχι μόνο, αφού, δυστυχώς, έχουν συμβεί και αυτοκτονίες.

Ένα από τα μεγάλα μειονεκτήματα του συστήματος εισαγωγής είναι αυτό ακριβώς: Η επιτυχία εξαρτάται από τέσσερα μόνο γραπτά και αυτό αγχώνει υπερβολικά τους υποψηφίους. Να τους γεμίσουμε με επιπλέον άγχος; Είναι φρόνιμο;

Ο Υπουργός Παιδείας έχει επικαλεστεί πρόβλημα χρόνου αφού οι πανελλήνιες εξετάσεις τελειώνουν στις 19 και 21 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και τα ΕΠΑ.Λ αντίστοιχα. Αν το Υπουργείο ήθελε να βοηθήσει τους υποψηφίους και να μειώσει το άγχος τους θα μπορούσε στη διάρκεια εξέτασης των ειδικών μαθημάτων να διεξαγάγει και τις επαναληπτικές που απαιτούν εξεταστικά κέντρα μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Θα μου πείτε ότι αν ένας υποψήφιος θέλει να εξεταστεί και σε ειδικό μάθημα και στις επαναληπτικές τι γίνεται; Ο υποψήφιος δεν εξετάζεται ούτε σε όλα τα ειδικά μαθήματα, ούτε σε όλα τα μαθήματα των επαναληπτικών εξετάσεων. Λίγοι θα συμπέσουν να πρέπει να βρίσκονται σε δύο διαφορετικές αίθουσες την ίδια στιγμή, αλλά και αυτοί θα προτιμούσαν να βρεθούν μπροστά στο δίλημμα παρά να χάσουν τη χρονιά, γιατί χωρίς την παρουσία τους στις βασικές εξετάσεις δεν έχει νόημα η εξέταση σε ειδικό μάθημα.

Χρόνος υπάρχει ακόμη και τον Ιούνιο, λοιπόν, αν δεν θέλουμε να μπούμε στον Ιούλιο, που έχει να κάνει με την αύξηση του κόστους των εξετάσεων γιατί τον Ιούλιο οι καθηγητές αμείβονται με έξτρα χρήματα, αφού στερούνται μέρος της καλοκαιρινής τους άδειας.

Μένει να αντιληφθεί το Υπουργείο Παιδείας το λάθος του και να αναθεωρήσει την απόφασή του για κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων, πριν βρεθεί σε αδιέξοδο, γιατί τα παιδιά, αυτή το φορά, έχουν δίκιο και φυσικά το δίκιο τους δεν πρέπει να το διεκδικούν μέσα από καταλήψεις, που έχει αποδειχθεί ότι πολλές φορές συνοδεύονται από μεγάλες καταστροφές. Είναι προφανές ότι δεν έχουμε περιθώρια να καταστρέφουμε σχολεία.