Άνδρας - γυναίκα, αγάπη - μίσος, γονιμότητα - στειρότητα, θύμα - θύτης, ιστορία - βιολογία, Εκκλησία - παγανισμός. Όλα αυτά τα δίπολα θίγονται σε ένα άγριο παιχνίδι, που εξελίσσεται κάτω από την επήρεια του αλκοόλ, το οποίο ρέει άφθονο μέχρι το τέλος, για να αποκαλύψει τα βαθύτερα ένστικτα και τα πιο βαθειά μυστικά.
Άνδρας - γυναίκα, αγάπη - μίσος, γονιμότητα - στειρότητα, θύμα - θύτης, ιστορία - βιολογία, Εκκλησία - παγανισμός. Όλα αυτά τα δίπολα θίγονται σε ένα άγριο παιχνίδι, που εξελίσσεται κάτω από την επήρεια του αλκοόλ, το οποίο ρέει άφθονο μέχρι το τέλος, για να αποκαλύψει τα βαθύτερα ένστικτα και τα πιο βαθειά μυστικά.
Η κοινωνική πραγματικότητα μπαίνει στο στόχαστρο, καταρρίπτοντας την ψευδαίσθηση του αμερικάνικου ονείρου, μέσα από τον μικρόκοσμο ενός ζευγαριού, εγκλωβισμένου σε έναν δυστυχισμένο γάμο, στην τραγική κωμωδία του Έντουαρντ Άλμπι, «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη στο Από Μηχανής Θέατρο, από τις 17 Μαρτίου.
Άγριος, ίσως αγοραίος, σχεδόν χυδαίος
Σε αυτό το κλειστοφοβικό έργο που ακροβατεί ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου τα πρόσωπα γκρεμίζουν τους κοινωνικούς φραγμούς και ο λόγος τους γίνεται άγριος, ίσως αγοραίος, σχεδόν χυδαίος. Και αυτός αρθρώνεται από σοβαρούς, ευυπόληπτους και ευκατάστατους πολίτες, διανοούμενους ακαδημαϊκούς, χρησιμοποιώντας, όμως, τη συνθήκη του παιχνιδιού.
Γνωστός για τη δεξιοτεχνική και ψυχρή θεώρηση της σύγχρονης ζωής, ο πολυβραβευμένος αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Έντουαρντ Άλμπι (1928 - 2016) κατέκτησε το βραβείο Tony για αυτό το κλασικό πια αριστούργημα, που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Broadway της Νέας Υόρκης, το 1962, έγινε τεράστια επιτυχία και, έκτοτε, παρουσιάζεται συνέχεια στα θέατρα όλου του κόσμου. Έτσι, ο Άλμπι πέρασε στο πάνθεον των αμερικανών συγγραφέων, μαζί με τον Ευγένιο Ο’Νηλ, τον Άρθουρ Μίλερ και τον Τένεσι Ουίλιαμς.
Με απρόβλεπτη κατάληξη για όλους
Γραμμένο κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, το έργο επιχειρούσε να φωτίσει τις πτυχές τής φαινομενικά ευτυχισμένης αμερικανικής κοινωνίας, αμφισβητώντας την «πατριωτική» νοοτροπία της δεκαετίας του ’50. Μάλιστα, τα ονόματα του συμβολικού πρωταγωνιστικού ζευγαριού, Τζορτζ και Μάρθα, παραπέμπουν στον πρώτο πρόεδρο της Αμερικής, Τζορτζ Ουάσινγκτον και στη γυναίκα του, Μάρθα.
Τόπος δράσης είναι το διαμέρισμα ενός ανδρόγυνου, του οποίου η σχέση χαρακτηρίζεται από την απόλυτη εξάρτηση. Ο Τζορτζ είναι Καθηγητής σε Πανεπιστήμιο, στο οποίο Πρύτανης είναι ο πατέρας της Μάρθας, γεγονός που ενισχύει τις εντάσεις της σχέσης τους. Ένα βράδυ, ενώ περιμένουν ένα ζευγάρι που έχουν προσκαλέσει στο σπίτι τους, αρχίζουν μία δαιδαλώδη συζήτηση, ένα σκληρό παιχνίδι εξομολογήσεων. Η σκηνή μετατρέπεται σε αρένα, όταν βάζουν στο παθιασμένο τους παιχνίδι και τους επισκέπτες. Η ταπείνωση και ο εξευτελισμός αποκτούν σχεδόν τελετουργικό χαρακτήρα και η βραδιά εξελίσσεται ανεξέλεγκτα, με απρόβλεπτη κατάληξη για όλους.
Εκρήγνυται μπροστά στους θεατές
Ο Άλμπι, με έναν μαγικό τρόπο και διατηρώντας πάντα, επί σκηνής, σε θαυμαστή ισορροπία το χιούμορ, ενώ απλώνεται σε μια τεραστία θεματολόγια, ταυτόχρονα τοποθετεί τους ήρωές του στον κεντρικό πυρήνα, την οικογένεια, και ανιχνεύει τις αναπηρίες της. Αυτός ο πυρήνας εκρήγνυται μπροστά στους θεατές, διαλύει κάθε ψευδαίσθηση, και ο ίδιος ο Άλμπι διερωτάται πια μήπως είμαστε εμείς οι ίδιοι μάρτυρες - πιόνια σε ένα παιχνίδι, που οδηγεί στο τέλος της Δύσης και στη γέννηση μια νέας πραγματικότητας, στην οποία, όμως, ο άνθρωπος χάνει την ατομικότητά του και νεκρώνεται η φαντασία του μπρος στην αποκαλυπτικότητα της επιστήμης.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη, σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης, σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Αναγνωστόπουλος, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Άκις Βλουτής, Νίκη Παλληκαράκη, Σαράντος Γεωγλερής, Τζωρτζίνα Λιώση.
Πληροφορίες
Από Μηχανής Θέατρο: Ακαδήμου 13 - Μεταξουργείο, τηλ.: 210 5231131.
naftemporiki.gr