Μετά από την αργία του Αγίου Πνεύματος (5 Ιουνίου) και αφού ολοκληρωθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις, θα ξεκινήσουν οι πανελλαδικές εξετάσεις του 2017, όπως αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας.
Μετά από την αργία του Αγίου Πνεύματος (5 Ιουνίου) και αφού ολοκληρωθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις, θα ξεκινήσουν οι πανελλαδικές εξετάσεις του 2017, όπως αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας.
Η σχετική απόφαση έχει ληφθεί, ωστόσο μένει η επίσημη δημοσίευση της σε σχετική εγκύκλιο, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ.
Σχέδια για κατάργηση Πανελλαδικών σε βάθος τριετίας
Η υλοποίηση σε βάθος τριετίας του τετράπτυχου: αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, ουσιαστικό και έγκυρο Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων και αναμόρφωση του πρώτου πανεπιστημιακού έτους είναι ένας από τους στόχους του υπουργείου Παιδείας, όπως έκανε γνωστό νωρίτερα ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου.
Διευκρίνισε πως μέχρι τότε οι Πανελλήνιες εξετάσεις θα ισχύουν όπως σήμερα, ενώ τόνισε πως ο προγραμματισμός για όλα αυτά προϋποθέτει τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων.
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του υπουργείου, ο κ. Γαβρόγλου, ειδικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανέφερε πως επιτροπή του ΙΕΠ μελετά, λαμβάνοντας υπόψη τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία, τις απόψεις που έχουν γενικά διατυπωθεί στον δημόσιο διάλογο για τα θέματα αυτά τα τελευταία 20 χρόνια αλλά και τις απόψεις των εμπειρογνωμόνων και εκπαιδευτικών φορέων για
Αυτοαξιολόγηση στις σχολικές μονάδες
Ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ακόμη πως το υπουργείο προχωρά στη θέσπιση διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την αποτίμηση των σχολικών μονάδων. Για το σύνολο της εκπαίδευσης επιδιώκεται να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας, ώστε να απεμπλακεί η λειτουργία της από την καθηλωτική γραφειοκρατία, όπως είπε. Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου (αυτοαξιολόγηση) που σταδιακά θα εισαχθούν θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και σε καμία περίπτωση δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις.
Αντίθετα, όπως είπε, στόχος είναι να δημιουργηθεί μια κουλτούρα συνεργατικού σχεδιασμού με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της παιδαγωγικής πράξης, μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας, χωρίς να κινδυνέψει καμία θέση εργασίας. Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας. Στις αυτοαξιολογήσεις των σχολικών μονάδων θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται.
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση:
Σχεδιάζεται:
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε πως βασικός στόχος είναι ο Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας.
Ο κ. Γαβρόγλου επισήμανε την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης της αυτονομίας των ΑΕΙ, σημειώνοντας πως σε συνεργασία με τον υπουργό Οικονομικών Ε. Τσακαλώτο αποφασίστηκε να διερευνηθούν τρόποι ώστε να απεμπλακούν οι ΕΛΚΕ από το δημόσιο λογιστικό.
Ανέφερε ακόμη ότι είμαστε και σε πολύ καλό δρόμο για να κατατεθεί το ν/σ για τα μεταπτυχιακά που είχε διαμορφωθεί από την κ.Αναγνωστοπούλου, αφού ληφθούν υπόψη πολλές από τις ρυθμίσεις που έχουν προταθεί από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Εξέφρασε επίσης την ελπίδα να υπάρξουν και συγκεκριμένες προτάσεις για το εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα, όπως είπε, της σίτισης.
Ανανέωση μεθόδων αξιολόγησης των μαθητών
Ως προς το περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ο κ. Γαβρόγλου μίλησε για ανανέωση των μεθόδων αξιολόγησης μαθητών/τριών.
Όπως είπε, πέρα από την εισαγωγή της συνθετικής εργασίας ως εναλλακτικής μεθόδου αντί του ωριαίου διαγωνίσματος στο γυμνάσιο, σχεδιάστηκε πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης και σχετικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το οποίο ξεκινά άμεσα. Στόχος είναι η περιγραφική αξιολόγηση να επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης το 2018-2019. Επίσης, έχει μελετηθεί μια νέα διαδικασία για τη σύνταξη των συνθετικών εργασιών στο λύκειο, για την οποία θα υπάρξει άμεσα επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών, όπως έγινε και για τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης.
Προγράμματα σπουδών
Για τα προγράμματα σπουδών ανέφερε πως το επόμενο χρονικό διάστημα το ΙΕΠ
Σχολικά βιβλία
Πρόσθεσε πως η αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών θα συνοδευτεί με αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων. Θα δοθεί προτεραιότητα στα βιβλία των οποίων η αλλαγή κρίνεται επιβεβλημένη και επείγουσα.
Υποστήριξη των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου
Ειδική Αγωγή
Για την Ειδική Αγωγή ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε πως το υπουργείο θα προχωρήσει:
Άμεσες προτεραιότητες είναι:
Μαθητικές Κοινότητες
Ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε επίσης πως θα ανανεωθεί το πλαίσιο λειτουργίας των Μαθητικών Κοινοτήτων, ώστε ο θεσμός να ζωντανέψει και να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη σχολική ζωή. Στόχος είναι η θεσμοθέτηση διαδικασιών όπου θα συμμετέχουν οι μαθητές/τριες ακόμα και του δημοτικού, στο μέτρο που αναλογεί σε κάθε ηλικία, ώστε οι κανόνες συνύπαρξης στο σχολείο να μην έρχονται ως αποφάσεις που επιβάλλονται άνωθεν αλλά ως ένα «κοινωνικό συμβόλαιο» που συζητείται, αναγνωρίζεται ως απαραίτητο για την ομαλή συμβίωση και λειτουργία του σχολείου και καταλήγει ως συμφωνία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Σύλλογος Διδασκόντων
Επίσης, στόχος είναι η ενδυνάμωση του συλλόγου διδασκόντων. Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο σε περισσότερα θέματα, να έχει περισσότερες αρμοδιότητες. Στόχος είναι οι σχολικές μονάδες να γίνουν πραγματικές κοινότητες, σύνολα ανθρώπων που εργάζονται με ομαδικό πνεύμα για την επίτευξη κοινών στόχων.
Επιθυμία του υπουργείου είναι να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, γονιών και τοπικής κοινωνίας και να καθιερωθεί ο ετήσιος σχεδιασμός δράσεων σε κάθε σχολική μονάδα που θα στοχεύουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η αποτίμηση των δράσεών της στο τέλος της χρονιάς θα συμβάλλει στη βελτίωση των δράσεων της επόμενης και η όλη διαδικασία θα δημιουργήσει μια κουλτούρα συλλογικότητας. Αυτή η διαδικασία σχεδιασμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας θα διαμορφωθεί μετά από διάλογο με τις ομοσπονδίες και θα είναι πλήρως απαλλαγμένη από τιμωρητικές συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς ή κατηγοριοποιήσεις των σχολείων ανάλογα με τις επιδόσεις των μαθητών.
Παιδιά προσφύγων
Θα ιδρυθούν οι απαραίτητες δομές υποδοχής για την εκπαίδευση παιδιών προσφύγων, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες πανελλαδικά. Στόχος πρωταρχικός τα παιδιά αυτά να κατακτήσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο γλωσσομάθειας της ελληνικής γλώσσας, ώστε να γίνει ομαλά η ένταξή τους στο ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα την επόμενη σχολική χρονιά, τόνισε ο υπουργός.