Κοινωνία
Τετάρτη, 14 Δεκεμβρίου 2016 15:21

Οι στόχοι του υπ. Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Όραμα του υπουργείου Παιδείας είναι τα ΕΠΑΛ από μια επιλογή ανάγκης να μετατραπούν σε μια συνειδητή επιλογή, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης, παρουσιάζοντας τους σχεδιασμούς του υπουργείου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Όραμα του υπουργείου Παιδείας είναι τα ΕΠΑΛ από μια επιλογή ανάγκης να μετατραπούν σε μια συνειδητή επιλογή, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης, παρουσιάζοντας τους σχεδιασμούς του υπουργείου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Όπως είπε, για να συνεχίσει να είναι βιώσιμη η επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός όσων την επιλέγουν και για αυτό υποχρέωση του υπουργείου είναι η ουσιαστική αναβάθμιση των ΕΠΑΛ.

Οι στόχοι για τα ΕΠΑΛ

Ο κ. Μπαξεβανάκης ανέφερε πως με τη νέα δομή των ΕΠΑΛ εξασφαλίζεται η παροχή αφενός στέρεων γενικών γνώσεων, αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές, αποφεύγοντας την πρόωρη ειδίκευση, την ενιαία δηλαδή βάση, όπου ο μαθητής χτίζει την επιλογή του ως προς την ειδικότητα που ακολουθεί, βάσει των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ικανοτήτων του.

Ειδικότερα, επισήμανε πως σχεδιάζονται δράσεις υποστήριξης των μαθητών μέσω συμβουλευτικής και ενισχυτικής διδασκαλίας (προσαρμοσμένης στις μαθησιακές ανάγκες τους), αλλά και υποστήριξη των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ κυρίως μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Στο αμέσως επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός των μεταβατικών προγραμμάτων για τη Γ΄ τάξη ΕΠΑΛ που θα λειτουργήσει το σχολικό έτος 2017-18 με τη νέα δομή.

Για την αξιολόγηση των μαθητών η επεξεργασία που γίνεται από το ΙΕΠ, για το θέμα, θα καταλήξει σε νέο Π.Δ. 

Σύμφωνα με τον κ. Μπαξεβανάκη, με το μεταλυκειακό έτος, την τάξη μαθητείας, παρέχεται η δυνατότητα στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ για μια πιο άρτια και ενταγμένη στο εκπαιδευτικό σύστημα είσοδό τους στο χώρο εργασίας με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

Τους επόμενους μήνες προγραμματίζεται η λειτουργία τμημάτων του μεταλυκειακού έτους μαθητείας σε ορισμένες ειδικότητες, με προγράμματα σπουδών που επεξεργάστηκε επίσης το ΙΕΠ. Για την επόμενη σχολική χρονιά προετοιμάζεται η γενικευμένη εφαρμογή των τμημάτων μαθητείας.

Ο υφυπουργός επισήμανε πως η στρατηγική του υπουργείου για τη μαθητεία διαφοροποιείται σε σχέση με το παρελθόν καθώς αναφέρεται αποκλειστικά σε αποφοίτους ΕΠΑΛ (άνω των 18), θα διεξάγεται βάσει Προγραμμάτων Σπουδών ώστε να εξασφαλίζεται η ποιοτική εφαρμογή της, εξασφαλίζεται πληρωμή και ασφάλιση των μαθητευομένων.

Για τη λειτουργία των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.), γίνονται επεξεργασίες του Κανονισμού λειτουργίας τους με βάση τα νέα δεδομένα και την εμπειρία που έχει συγκεντρωθεί, ώστε να γίνουν αλλαγές που θα βελτιώνουν αποφασιστικά τη λειτουργία του.

Επιπλέον δόθηκε ήδη τη δυνατότητα, εκτός από τα ΤΕΙ, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ να εισάγονται και στα Πανεπιστήμια και διευρεύνεται άμεσα η πρόσβαση των αποφοίτων ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε άλλες σχολές, πέραν των συναφών που θα είναι κοινές για όλους τους τομείς και επανέρχεται το 1% των επιπλέον θέσεων για τα εσπερινά ΕΠΑΛ που είχε καταργηθεί με το ν.4186/13, με δυνατότητα επιλογής στους απόφοιτους των εσπερινών.

Θα γίνει προσπάθεια να επιλυθούν όλα τα λειτουργικά και διαδικαστικά προβλήματα με στόχο να ξεκινήσουν έγκαιρα όλα τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Τα σχέδια για τα ΙΕΚ

Δεύτερο μεγάλο πυλώνα της στρατηγικής του υπουργείου αποτελούν τα  Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), τα οποία ως θεσμός σχετικός με τη δια βίου μάθηση, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση της ΕΕΚ. 

Η οργάνωση και λειτουργία ειδικοτήτων στα ΙΕΚ θα γίνεται σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ειδικότητες που λειτουργούν στα ΕΠΑΛ καθώς και τη χωροταξική κατανομή τους, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η συμπληρωματικότητα στη λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών  δομών και η παροχή περισσοτέρων δυνατοτήτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε τοπικό επίπεδο.

Άμεση προτεραιότητα του υπουργείου είναι η διαμόρφωση Οδηγών Σπουδών με πλήρες και επικαιροποιημένο περιεχόμενο για όλες τις ειδικότητες, σύμφωνα και με το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Ποιότητας Προγραμμάτων Σπουδών, διαδικασία απολύτως απαραίτητη για την αναβάθμιση της ποιότητας στην επαγγελματική κατάρτιση. Ήδη  αυτή τη στιγμή έχουν ετοιμαστεί 26 μεταβατικοί οδηγοί σπουδών και πολύ σύντομα αναμένεται η πιστοποίησή τους από τον ΕΟΠΠΕΠ. 

Στις προθέσεις του υπουργείου είναι ο επανασχεδιασμός του εξαμήνου της πρακτικής άσκησης ενώ προγραμματίζεται η σταδιακή εφαρμογή της μαθητείας σε τμήματα ΙΕΚ από το εαρινό εξάμηνο.

Ο κ. Μπαξεβανάκης τόνισε ακόμη πως η ηγεσία του υπουργείου δίνει μεγάλο βάρος στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, θεσμό, που, όπως είπεμ ενισχύεται τόσο σε δομές (ιδιαίτερα στα καταστήματα κράτησης) όσο και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των διδασκόντων. 

Στο ίδιο μήκος κύματος γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια με το υπουργείο Εργασίας για τη θεσμοθέτηση ενός πλαισίου ορθής λειτουργίας των Κέντρων δια Βίου Μάθησης.

Επίσης έκανε γνωστό ότι υλοποιώντας τον νόμο 3577/2007 με τη τροποποίηση-διεύρυνση που ψηφίστηκε πρόσφατα (ν. 4415/16), προγραμματίζεται η πραγματοποίηση εξετάσεων για τα ιδιωτικά ΤΕΕ στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις.