Οι αγορές πετρελαίου μοιάζουν σαν μια τεράστια παρτίδα σκάκι, σχολιάζει αναλυτής του Reuters. Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του, με τις κινήσεις μείωσης της παραγωγής, πέτυχαν τον στόχο τους, οδηγώντας τις τιμές του αργού στα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιούλιο του 2015, γράφει η Αγγελική Κοτσοβού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Οι αγορές πετρελαίου μοιάζουν σαν μια τεράστια παρτίδα σκάκι, σχολιάζει αναλυτής του Reuters. Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του, με τις κινήσεις μείωσης της παραγωγής, πέτυχαν τον στόχο τους, οδηγώντας τις τιμές του αργού στα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιούλιο του 2015.
Μέχρι τώρα, οι χώρες του καρτέλ προηγούνται σε αυτή την παρτίδα. Η απόφαση μεταξύ των μεγαλύτερων πετρελαιοπαραγωγών χωρών εκτός ΟΠΕΚ να συμμετάσχουν στη μείωση της παραγωγής έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς η συνολική παγκόσμια παραγωγή θα μειωθεί σχεδόν κατά 1,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Η συμφωνία, που αποτελεί την πρώτη συντονισμένη παρέμβαση από το 2001, έδωσε ώθηση στις τιμές, που οδεύουν ολοταχώς προς τα 60 δολάρια το βαρέλι.
Στη «σκακιέρα» των πετρελαϊκών αγορών ξεχωρίζει η αποφασιστικότητα του υπουργού Πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, Χαλίντ αλ-Φαλίχ, καθώς και του Ρώσου εταίρου του, Αλεξάντερ Νόβακ, να βάλουν τέλος στη διετή κατρακύλα που οδήγησε τον Φεβρουάριο τις τιμές σε ναδίρ 13 ετών, στα 26 δολάρια. Οι αμοιβαίες υποχωρήσεις και οι μυστικές διπλωματικές επαφές επί σειρά μηνών εξελίχθηκαν σε συναινετικές προσπάθειες για την αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Σε αυτές τις προσπάθειες ξεχωρίζει η προθυμία του Ριάντ να μειώσει την παραγωγή του βασιλείου ακόμη περισσότερο από ό,τι είχε αρχικά δεσμευτεί.
Ξεχωρίζει όμως και το γεγονός ότι Ριάντ και Μόσχα, άλλοτε άσπονδοι εχθροί, παραμέρισαν διαφορές που κάποτε φάνταζαν αγεφύρωτες, για να αποκτήσουν και πάλι τα ηνία του σημαντικότερου εμπορεύματος στον κόσμο. Η συμμαχία μεταξύ των δύο μεγαλύτερων παραγωγών στον κόσμο αποδίδει, έως τώρα, καρπούς: οι τιμές έχουν διπλασιαστεί από τα χαμηλά του Φεβρουαρίου. Το παιχνίδι όμως δεν έχει ακόμη τελειώσει. Και η συμφωνία παραμένει για την ώρα στα λόγια. Όταν τα λόγια γίνουν πράξη από όλες τις πλευρές, τότε θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για κίνηση ματ.