Πολιτιστικά
Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2016 09:05

Νίκος Νίκας: «…ζητώ μια νέα ετυμηγορία από τους θεατές του 21ου αιώνα…»

Στη σύγχρονη εποχή μας που κανείς δεν φυλακίζεται για τις ερωτικές του επιλογές, ο ηθοποιός Νίκος Νίκας αναλαμβάνει τον ρόλο ενός δικηγόρου που επανεξετάζει την υπόθεση του Όσκαρ Ουάιλντ και μας μιλά για την παράσταση «De profundis - Η αγάπη που δεν τολμά να πει τ’ όνομά της».

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Στη σύγχρονη εποχή μας που κανείς δεν φυλακίζεται για τις ερωτικές του επιλογές, ο ηθοποιός Νίκος Νίκας αναλαμβάνει τον ρόλο ενός δικηγόρου που επανεξετάζει την υπόθεση του Όσκαρ Ουάιλντ και μας μιλά για την παράσταση «De profundis - Η αγάπη που δεν τολμά να πει τ’ όνομά της».

Βασισμένη στο συγκλονιστικό κείμενο του Όσκαρ Ουάιλντ, «De profundis» («Εκ βαθέων»), που έγραψε ο Ιρλανδός μυθιστοριογράφος, ποιητής, δραματουργός και κριτικός ως επιστολή προς τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας, μέσα από τη φυλακή του Ρέντινγκ, το 1897, η παράσταση παρουσιάζεται σε καινούρια μετάφραση και διασκευή της Αθανασίας Καραγιαννοπουλου, στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, κάθε Τετάρτη, στις 9 το βράδυ.

Διαβάζοντας την επιστολή που αποτελεί το μοναδικό υπερασπιστικό του στοιχείο προς το κοινό, ο Νίκος Νίκας στέκεται ενώπιον των θεατών, ζητώντας τη δική τους ετυμηγορία, και μιλά για το έργο και για τις καταπιεστικές δομές της οικογένειας και της κοινωνίας.

Μιλήστε μας για το συγκλονιστικό έργο του Όσκαρ Ουάιλντ, πάνω στο οποίο βασίστηκε η παράσταση.

Το «De profundis» (Εκ βαθέων) είναι η πνευματική παρακαταθήκη, που άφησε ο Όσκαρ Ουάιλντ στην ανθρωπότητα. Εκτός από σημαντικό έργο, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι «συμπαντικό», με την έννοια ότι μιλάει για τα βαθιά θέματα του ανθρώπου, αρχίζοντας από τον έρωτα, περνώντας από τη φιλοσοφία, τη θρησκεία, την τιμωρία, το έλεος, την τέχνη και καταλήγοντας στον θάνατο. Είναι πραγματικά έργο ζωής, όχι μόνο για τον συγγραφέα του, αλλά και για όλη την ανθρωπότητα. Κλείνοντας, θα τολμούσα να πω ότι το «De profundis» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η «Ιερά Σύνοψις» της τέχνης.

Κάτω από ποιες συνθήκες, έγραψε ο συγγραφέας αυτήν την επιστολή;

Η επιστολή αυτή γράφτηκε στις πολύ σκληρές και πραγματικά απάνθρωπες φυλακές του Ρέντινγκ, όπου ο Ουάιλντ εξέτιε το τελευταίο κομμάτι της ποινής του, αφού είχε καταδικαστεί σε δύο χρόνια φυλάκισης και καταναγκαστικών έργων, με την κατηγορία της ομοφυλοφιλίας. Στη βάση της, είναι μια ερωτική επιστολή, που ο Ουάιλντ την απευθύνει στον νεαρό εραστή του και υπαίτιο της καταδίκης του και της καταστροφής του, Άλφρεντ Ντάγκλας. Όταν γράφει τη συγκεκριμένη επιστολή, είναι πάμφτωχος και άστεγος, αφού, εκτός των άλλων, έχει δημευθεί και η περιουσία του».

Πώς προσεγγίζει το έργο η Αθανασία Καραγιαννοπούλου, μέσα από τη διασκευή της;

Η Αθανασία έχει ένα ιδιαίτερο δέσιμο με το έργο, γιατί το είχε διαβάσει σχεδόν προέφηβη και είχε μαγευτεί και το είχε ονειρευτεί σχεδόν από τότε. Η υπέροχη ελληνική της απόδοση και διασκευή  επικεντρώνεται πάνω στον άνθρωπο Ουάιλντ και πάνω στον Άνθρωπο. Αποδίδει με μοναδικά εύστοχο τρόπο το μεγαλείο της πτώσης, της αγάπης, της οδύνης, αλλά και της συγχώρεσης.

Στη σκηνή, στέκεστε μόνος ενώπιον των θεατών. Τι ζητάτε από αυτούς και πώς τους ταξιδεύετε στην εποχή και τον κόσμο του Όσκαρ Ουάιλντ;

Καταρχάς, ζητώ μια νέα ετυμηγορία από τους θεατές του 21ου αιώνα για - τον καταδικασμένο, τον 19ο αιώνα -  Όσκαρ Ουάιλντ. Αυτό, που θα θέλαμε, μαζί με την Αθανασία, και αυτό που προσπαθούμε και ευχόμαστε, είναι να δημιουργηθούν τα τοπία αυτής της μαγικής και συναρπαστικής ζωής, με όσο το δυνατόν πιο λιτά και πιο βαθιά εκφραστικά μέσα. Το βασικό μας «μέσο μεταφοράς» ελπίζουμε να είναι η αλήθεια αυτού του ανθρώπου.

Πέραν του ότι, πλέον, οι άνθρωποι δεν διώκονται ποινικά για τις ερωτικές τους επιλογές, στη σύγχρονη εποχή μας υπάρχει ουσιαστική πρόοδος στο θέμα της απελευθέρωσης από τις καταπιεστικές δομές της οικογένειας και της κοινωνίας;

Και βέβαια, όχι. Τόσο η οικογένεια, όσο και η κοινωνία πάντα θα βρίσκουν «παραθυράκια», για να καταπιέζουν και να καταδυναστεύουν την ανθρώπινη φύση και, κυρίως, τη διαφορετικότητα. Μια απαισιόδοξη άποψη είναι ότι ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία είναι στη φύση μας.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση - διασκευή - σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Αθανασία Καραγιαννοπούλου, φωτισμοί - εικαστικός σχεδιασμός: Λευτέρης Παυλόπουλος, φωτογραφίες: Γιάννης Πρίφτης. Ερμηνεία: Νίκος Νίκας.

Πληροφορίες

Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας -  Β΄ Σκηνή: Κεφαλληνίας 16 - 18, Κυψέλη, τηλ. πληροφοριών και κρατήσεων: 210 8838727. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 12 ευρώ, φοιτητικό: 8 ευρώ, άνεργοι και ατέλειες: 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Media Markt, Public, Seven Spots, Βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης», τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.