Τεχνολογία-Επιστήμη
Τρίτη, 08 Νοεμβρίου 2016 16:36

Voco: Προβληματισμός για το «Phοtoshop για φωνή» της Adobe

Προβληματισμό γύρω από σειρά θεμάτων εγείρει το Adobe Voco, το οποίο αποκαλύφθηκε από την εταιρεία Adobe την προηγούμενη εβδομάδα και ήδη χαρακτηρίζεται ως «Photoshop για φωνή», καθώς επιτρέπει την επεξεργασία ενός ηχητικού προκειμένου να περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις που ο ομιλητής ποτέ δεν είπε, αλλά ακούγονται παρόλα αυτά με τη φωνή του.

Προβληματισμό γύρω από σειρά θεμάτων εγείρει το Adobe Voco, το οποίο αποκαλύφθηκε από την εταιρεία Adobe την προηγούμενη εβδομάδα και ήδη χαρακτηρίζεται ως «Photoshop για φωνή», καθώς επιτρέπει την επεξεργασία ενός ηχητικού προκειμένου να περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις που ο ομιλητής ποτέ δεν είπε, αλλά ακούγονται παρόλα αυτά με τη φωνή του.

Όπως αναφέρει το BBC, ένας ειδικός προειδοποιεί πως θα μειωθεί η εμπιστοσύνη στη δημοσιογραφία, ενώ άλλος επισημαίνει πως θα μπορούσε να αποτελέσει πρόβλημα ασφαλείας. Ωστόσο, η εταιρεία υποστηρίζει πως μεριμνά για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων.

Σε επίδειξη στο Σαν Ντιέγκο την Πέμπτη, η Adobe πήρε μια ψηφιακή καταγραφή της φωνής ενός άνδρα που έλεγε «και φίλησα τους σκύλους και τη γυναίκα μου» και την άλλαξε ώστε να λέει «και φίλησα την Τζόρνταν τρεις φορές». Η όλη διαδικασία της επεξεργασίας διήρκεσε μόλις δευτερόλεπτα, με τον χειριστή να πληκτρολογεί τη φράση και να πατά ένα κουμπί για τη σύνθεση του νέου ηχητικού.

«Έχουμε ήδη φέρει επανάσταση στην επεξεργασία φωτογραφιών. Τώρα είναι ώρα να κάνουμε το ίδιο στον ήχο» είπε ο Ζέγιου Τζιν της Adobe, προκαλώντας τα χειροκροτήματα του κοινού. Επίσης, πρόσθεσε πως για να είναι δυνατή η διαδικασία, το λογισμικό χρειάζεται να έχει ηχητικό διαρκείας περίπου 20 λεπτών με τη φωνή κάποιου.

Ο Dr. Έντι Μπόργκες Ρέι, ειδικός σε θέματα τεχνολογίας και media στο University of Stirling εκτιμά, μιλώντας στο BBC, πως στην Adobe οι προγραμματιστές παρασύρθηκαν από την καινοτομία και αγνόησαν τα ηθικά διλήμματα. «Αναπόφευκτα, στην κούρσα της για τη δημιουργία λογισμικού για την επεξεργασία ψηφιακών μέσων, η Adobe άλλαξε δραστικά τον τρόπο που χειριζόμαστε υλικό όπως οι φωτογραφίες. Αυτό δημιουργεί δυσκολίες για δικηγόρους, δημοσιογράφους και άλλους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα ως στοιχεία. Με τον ίδιο τρόπο που το Photoshop της Adobe έχει προκαλέσει νομικές αντιδράσεις μετά τη συνεχιζόμενη κατάχρηση από διαφημιστές, το Voco, αν κυκλοφορήσει στο εμπόριο, θα ακολουθήσει τον προκάτοχό του, με παρόμοιες συνέπειες».

Όσον αφορά σε θέματα ασφαλείας (χρήση τεχνικών ελέγχου φωνής για την ταυτοποίηση ατόμων, πχ σε τράπεζες και αλλού), ο Dr. Στίβεν Μέρντοχ, του University College London, ειδικός κυβερνοασφαλείας, αναφέρει πως η τεχνολογία μπορεί να είναι καινούρια, αλλά οι αρχές της ήταν γνωστές εδώ και καιρό. «Οι εταιρείες βιομετρικής υποστηρίζουν πως τα προϊόντα τους δεν μπορούν να ξεγελαστούν, επειδή αυτά που εξετάζουν δεν είναι αυτά που εξετάζουν οι άνθρωποι όταν ταυτοποιούν κάποιον. Αλλά ο μόνος τρόπος να το δούμε αυτό είναι να το δοκιμάσουμε, και θα περάσει λίγος καιρός πριν μάθουμε την απάντηση».

Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στο BBC ότι δεν υπάρχει κάτι σίγουρο όσον αφορά στην κυκλοφορία του Voco. «Μπορεί να κυκλοφορήσει ή όχι ως προϊόν, ή λειτουργία προϊόντος. Δεν έχει ανακοινωθεί ημερομηνία διάθεσης». Ακόμη, η Adobe ανέφερε πως διερευνά τρόπους εντοπισμού χρήσης του λογισμικού της, με τον κ. Τζιν να κάνει λόγο για εντοπισμό «watermarking» (υδατογράφημα- τεχνική που χρησιμοποιείται σε φωτογραφίες) προκειμένου να γίνεται αντιληπτό πότε έχει χρησιμοποιηθεί το Voco.