Πολιτιστικά
Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου 2016 09:35

Προσκύνημα στους αιώνιους «μεταΘεούς» της Ινδίας

Αφιερώνοντας ουσιαστικό χρόνο στα ταξίδια του, έτσι ώστε το έργο του να είναι αποτέλεσμα αποκόμισης εμπειριών, ο εικαστικός Αλέξανδρος Γεωργίου παρουσιάζει την ατομική του έκθεση με τίτλο «μεταΘεοί», η οποία εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ.

Αφιερώνοντας ουσιαστικό χρόνο στα ταξίδια του, έτσι ώστε το έργο του να είναι αποτέλεσμα αποκόμισης εμπειριών, ο εικαστικός Αλέξανδρος Γεωργίου παρουσιάζει την ατομική του έκθεση με τίτλο «μεταΘεοί», η οποία εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης σήμερα, Πέμπτη 10 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ.

Τα τελευταία χρόνια, το καλλιτεχνικό έργο του Αλέξανδρου Γεωργίου είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το ταξίδι, την περιήγηση, την περιπλάνηση και την παρατήρηση, αποτελώντας για τον ίδιο αστείρευτη πηγή έμπνευσης για ένα έργο, τόσο εικαστικό, όσο και λογοτεχνικό, καθώς συνίσταται στη δημιουργία εικόνων και στη συγγραφή κειμένων.

Σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελίζας Γερολυμάτου, στην έκθεση «μεταΘεοί» παρουσιάζεται το έργο του καλλιτέχνη από τα δύο τελευταία προσκυνηματικά ταξίδια του στην Ινδία - το Chardham που ξεκίνησε τον Απρίλιο και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2014 και το Maha Shakti Peetha που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2015 και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2016.

Επίπονο για το σώμα, μοναδικό για το πνεύμα

Το Chardham ήταν ένα μακρύ ταξίδι, στο οποίο ο καλλιτέχνης ταξίδεψε με την τοπική συγκοινωνία, με λεωφορεία και τρένα. Ταξίδι δύσκολο και επίπονο για το σώμα, αλλά με μοναδικές στιγμές για το πνεύμα. Ήταν ένα προσκύνημα στις τέσσερις γωνιές της Ινδίας - στους τέσσερις ναούς που αντιπροσωπεύουν τα σημεία του ορίζοντα και είναι αφιερωμένοι στον Lord Vishnu. Κάθε ένας από αυτούς αντιπροσωπεύει μια διαφορετική εποχή της ανθρωπότητας, μια διαφορετική «Yuga». Οι τέσσερις ναοί συνδέονται σε ένα ενιαίο προσκύνημα ζωής που ξεκίνησε τον 8ο αιώνα μ.Χ. και συνεχίζει μέχρι σήμερα.

Τα αγάλματα των θεών απορροφούν τις δονήσεις από τις mantra, που τους απευθύνουν στα σανσκριτικά οι Βραχμάνοι του ναού αρκετές φορές την ημέρα και, μέσα από τον ήχο, μετατρέπονται σε θεία έργα τέχνης. Μέσα από αιώνες συνεχούς λατρείας, οι δονήσεις συσσωρεύονται στο εσωτερικό της πέτρας, μετατρέποντας το κάθε άγαλμα σε μια ζωντανή οντότητα.

Αν και το προσκύνημα είχε σαν στόχο να εξετάσει τα αγάλματα των Θεών, ο Γεωργίου πέρασε περισσότερο χρόνο, μιλώντας για το πώς οι ανέσεις της Δύσης μουδιάζουν τις αισθήσεις μας, και ψάχνοντας για νοήματα εκεί που, φαινομενικά, δεν υπάρχουν.

Το σώμα της έσπασε σε 51 κομμάτια, που έπεσαν στη γη

Το Maha Shakti Peetha (Προσκύνημα στη Μεγάλη Θεά), είναι ένα προσκύνημα στους 18 σημαντικότερους από τους 51 ναούς, που είναι αφιερωμένοι στη θεά Sati. Η ιστορία λέει ότι Sati, η πρώτη σύζυγος του Lord Siva, ήταν κόρη του βασιλιά Daksha, ο οποίος αποδοκίμασε τον Siva και, θέλοντας να τον προσβάλει δημόσια, κάλεσε όλους τους θεούς για μια σημαντική θυσία, αφήνοντας έξω μόνο εκείνον και τη Sati.

Εκείνη, εξοργισμένη, πήγε μόνη της, αν και o Siva προσπάθησε να τη μεταπείσει. Ανίκανη να ελέγξει τον θυμό της, είπε στον πατέρα της ότι δεν ήθελε να είναι κόρη του, κάλεσε τη φωτιά και έκαψε τον εαυτό της. Τότε, ο Siva πέταξε έως εκεί και, αφού τιμώρησε τον Daksha, πήρε το σώμα της που καιγόταν, για να επιστρέψει στα Ιμαλάια. Όμως, όπως πετούσε πάνω από την Ινδία, το σώμα της έσπασε σε 51 κομμάτια, που έπεσαν στη γη. Όπου έπεσε το κάθε κομμάτι, χτίστηκε ναός αφιερωμένος σε εκείνη.

Υπήρχαν πάντα και θα υπάρχουν για πάντα

Ο τίτλος της έκθεσης, «μεταΘεοί», επιλέχτηκε, γιατί οι θεοί, που ο Αλέξανδρος Γεωργίου προσκύνησε στην Ινδία, παραμένουν ζωντανοί και σύγχρονοι. Κινούνται στο τώρα και, ταυτόχρονα, στέκονται αιώνιοι. Παρόλη την άγνοια του δυτικού κόσμου που δεν τους γνωρίζει καθόλου και παρόλο που ακόμα και οι ίδιοι οι δυτικότροπα μορφωμένοι Ινδοί δεν τους γνωρίζουν πλέον, οι θεοί αυτοί υπήρχαν πάντα και θα υπάρχουν για πάντα.

Το έργο του καλλιτέχνη είναι σε έναν συνεχόμενο ανοιχτό διάλογο με τον θεατή. Τον καλεί να κοιτάξει όχι μόνο με τα μάτια, αλλά με την καρδιά, να σκεφτεί και να παρατηρήσει, να αισθανθεί και να επικοινωνήσει. Η έκθεση έχει σαν εφαλτήριο αυτόν ακριβώς τον διάλογο, αφού τα έργα θα τοποθετηθούν σε όλους τους χώρους του Μουσείου, ακόμα και ανάμεσα σε μόνιμα εκθέματα, καλώντας τον επισκέπτη σε μία περιπέτεια ανακάλυψης «του εύθραυστου και απόκρυφου κόσμου που βρίσκεται ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία του καλλιτέχνη».

Ο Αλέξανδρος Γεωργίου μάς καλεί να παρατηρήσουμε αυτό που παρατηρεί και εμπνέει τον ίδιο: το παραπεταμένο, το εφήμερο, το μοναχικό - μικρές στιγμιαίες λεπτομέρειες ανάμεσα στην καθημερινότητα και τη ζωή, που αφήνουμε να προσπεράσουν. 

Πληροφορίες

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης: Ασωμάτων 22 & Διπύλου, Κεραμεικός - Αθήνα, τηλ: 210 3251311. Διάρκεια έκθεσης: 11 Νοεμβρίου 2016 - 12 Μαρτίου 2017. Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη - Κυριακή: 11:00 - 19:00.

naftemporiki.gr