Την επαναφορά της «τράπεζας θεμάτων» και τη θέσπιση «εθνικού απολυτηρίου» εισηγείται το υπόμνημα για την αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης και την είσοδο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, το οποίο υπέβαλε στον υπουργό Παιδείας ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου Αντώνης Λιάκος.
Την επαναφορά της «τράπεζας θεμάτων» και τη θέσπιση «εθνικού απολυτηρίου» εισηγείται το υπόμνημα για την αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης και την είσοδο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, το οποίο υπέβαλε στον υπουργό Παιδείας ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου Αντώνης Λιάκος.
Βάσει του υπομνήματος η φοίτηση στο Γυμνάσιο θα είναι τετραετής και με αυτήν θα ολοκληρώνεται η υποχρεωτική 12ετής κοινή εκπαίδευση, ενώ τα δύο Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) θα είναι αυτοτελείς βαθμίδες και θα καταλήγουν είτε σε Εθνικό Απολυτήριο είτε σε Πιστοποιητικό Σπουδών, τίτλοι οι οποίοι θα είναι ενταγμένοι στο Εθνικό Προσοντολόγιο.
Σύμφωνα με τις προτάσεις του κ. Λιάκου, η ολοκλήρωση των σπουδών στο διετές Γενικό Λύκειο θα πιστοποιείται με το Εθνικό Απολυτήριο. Δεν θα υπάρχει ούτε βαθμός πρόσβασης, ούτε μηχανογραφικό.
Σε ό,τι αφορά τη δομή του Γενικού Λυκείου προτείνεται ο κάθε μαθητής να παρακολουθεί έξι μαθήματα συνολικά, των οποίων το πρόγραμμα θα εξελίσσεται ενιαία κατά τα τελευταία δύο χρόνια του Λυκείου.
Προϋπόθεση για να αποκτήσει ο μαθητής το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς και τα έξι μαθήματα που έχει επιλέξει, να έχει συγγράψει διπλωματική εργασία και να έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα Δημιουργικότητας, Εθελοντισμού και Κοινωνικής Προσφοράς.
Σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές, ανάλογα με το πώς θα έχει διαμορφώσει το πρόγραμμά του ο μαθητής το Απολυτήριο θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευτικών ακαδημαϊκών μονάδων στο Ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης προσόντων «διευκολύνοντας με τον τρόπο την κινητικότητα των αποφοίτων τόσο του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου και την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό».
Οι μαθητές των Λυκείων στο τέλος της Β’ Λυκείου θα συμμετέχουν σε γραπτές εξετάσεις με τις οποίες ολοκληρώνονται οι δευτεροβάθμιες σπουδές τους και αποκτούν το σχετικό καταληκτικό τίτλο.
Στο τέλος της Α’ Λυκείου οι μαθητές προτείνεται να συμμετέχουν σε γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις. Τα θέματα των εξετάσεων της Α’ Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος θα αντλούνται από τράπεζα θεμάτων, ενώ ο βαθμός θα συμμετέχει ως στοιχείο του προφορικού βαθμού, ο οποίος θα συμμετέχει στη διαμόρφωση της τελικής επίδοσης σε κάθε μάθημα.
Τα Λύκεια αυτονομούνται πλήρως από τη διαδικασία επιλογής για τα τριτοβάθμια ιδρύματα. Οι τίτλοι σπουδών που παίρνουν οι μαθητές θα πιστοποιούν την επίδοσή τους στη συγκεκριμένη βαθμίδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα μοριοδοτούνται με συγκεκριμένο τρόπο στο Εθνικό Προσοντολόγιο και θα διασφαλίζουν συγκεκριμένα δικαιώματα στους απόφοιτους, είτε ως προς τη συνέχιση της ακαδημαϊκής τους πορείας στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό είτε ως προς την αγορά εργασίας.
Τα τριτοβάθμια ιδρύματα θα προκηρύσσουν τις θέσεις για τους πρωτοετείς και για την επιλογή φοιτητών θα χρησιμοποιούν πολλά κριτήρια. Υποχρεωτικό θα είναι κατά 80% τουλάχιστον η μοριοδότηση των υποψηφίων να στηρίζεται στην πρόοδο των υποψήφιων προς την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Το υπόλοιπο 20% θα μπορεί να συναποτελείται από την πριμοδότηση της επιλογής του υποψηφίου, της γλωσσομάθειας ή άλλων στοιχείων. Όπως διευκρινίζεται πάντως, τα ποσοστά αυτά είναι ενδεικτικά και θα μπορούσαν να εξαρτώνται από τις αποφάσεις των ίδιων των πανεπιστημίων.