Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής από το Υπουργείο Παιδείας και το απαραίτητο χρονικό διάστημα για τη συνειδητοποίηση των αποτελεσμάτων, διάφορες σκέψεις κάνουν οι υποψήφιοι που δεν πέτυχαν τους στόχους τους. Άλλοι γιατί δεν πέρασαν σε καμία σχολή και άλλοι γιατί η σχολή που πέρασαν δεν τους ικανοποιεί, γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
[email protected]
Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής από το υπουργείο Παιδείας και το απαραίτητο χρονικό διάστημα για τη συνειδητοποίηση των αποτελεσμάτων, διάφορες σκέψεις κάνουν οι υποψήφιοι που δεν πέτυχαν τους στόχους τους. Άλλοι γιατί δεν πέρασαν σε καμία σχολή και άλλοι γιατί η σχολή που πέρασαν δεν τους ικανοποιεί.
Οι επιλογές που έχουν είναι πέντε, γιατί ευτυχώ στη ζωή δεν υπάρχουν μονόδρομοι.
Πρώτη επιλογή είναι να δώσουν ξανά πανελλήνιες εξετάσεις. Πλεονέκτημα ότι γνωρίζουν σε σημαντικό βαθμό την ύλη, δεν θα έχουν κάτι καινούριο να μάθουν, αλλά θα πρέπει να διαβάσουν σκληρά εμβαθύνοντας στην εξεταστέα ύλη γιατί προφανώς το διάβασμά τους αποδείχθηκε ανεπαρκές για την επίτευξη του στόχου που έθεσαν.
Δεύτερη επιλογή να δώσουν ξανά μόνο μηχανογραφικό, χωρίς να υποβληθούν στη βάσανο των εξετάσεων. Πλεονέκτημα ότι δε χρειάζεται να αφιερώσουν χρόνο, μπορούν να κάνουν κάτι άλλο, τελειοποιώντας τις ξένες γλώσσες, για παράδειγμα, όλη τη χρονιά περιμένοντας τον Αύγουστο του 2017 να εισαχθούν στη σχολή που στοχεύουν. Να τονίσουμε ότι η εισαγωγή χωρίς εξετάσεις, μόνο με την κατάθεση του μηχανογραφικού, υπάρχει ως δυνατότητα μόνο για όσους εξετάστηκαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις με το νέο σύστημα, είτε από το Γενικό Λύκειο είτε από το ΕΠΑ.Λ., μόνο, όμως, για το 10% των θέσεων των εισακτέων. Ο μικρός αριθμός των προσφερόμενων θέσεων, καθορίζει και τη μικρή μείωση των βάσεων, που στις περιζήτητες σχολές είναι λίγες δεκάδες μόρια. Για να μπορέσετε να κάνετε τις συγκρίσεις σας κοιτάξτε τις βάσεις της κατηγορίας 10% για αποφοίτους του 2015 και συγκρίνετε με τις βάσεις της κατηγορίας 90% του 2015. Αυτή η σύγκριση είναι η σωστή γιατί οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 10% φέτος διαγωνίστηκαν με τα μόρια του 2015. Η κατηγορία του 10% έχει τη λογική της οριζόντιας μετακίνησης ανάμεσα στις σχολές, γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος ένας φοιτητής που έκανε λάθος επιλογή να αλλάξει σχολή.
Τρίτη επιλογή είναι οι σπουδές στο εξωτερικό. Η φυγή στο εξωτερικό έχει γίνει μόδα, αλλά και ανάγκη, τα τελευταία χρόνια, με τη "διαρροή" εγκεφάλων να είναι πολύ μεγάλη. Πολλά παιδιά ονειρεύονται να σπουδάσουν και να φύγουν κατευθείαν. Πιστεύω ότι μεγάλο μέρος της ζήτησης για σπουδές ιατρικής, ζήτηση που αυξήθηκε φέτος, έχει να κάνει με την αντιμετώπιση του πτυχίου της ιατρικής ως διαβατήριο για το εξωτερικό. Στα πλαίσια αυτής της λογικής πολλοί υποψήφιοι σκέφτονται ας φύγω από την αρχή, να σπουδάσω και να εργαστώ άμεσα στο εξωτερικό. Προσέξτε, ψάξτε το καλά, γιατί οι διαφορές από χώρα σε χώρα είναι πολύ μεγάλες. Οι αγγλοσαξονικές χώρες έχουν πολλές φορές πολύ υψηλά δίδακτρα, ενώ άλλες χώρες δεν έχουν καθόλου δίδακτρα. Ακόμη όταν οι σπουδές γίνονται σε άλλη γλώσσα από τη γλώσσα της χώρας μπορεί να υπάρχει θέμα αναγνώρισης του πτυχίου. Πριν αποφασίσετε για τις σπουδές σας ρωτήστε το ΔΟΑΤΑΠ (τον αρμόδιο φορέα για την αναγνώριση των πτυχίων του εξωτερικού) αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών στο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο αναγνωρίζεται, ώστε να μη βρεθείτε προ εκπλήξεων μετά.
Τέταρτη επιλογή είναι η φοίτηση σε κολέγιο της Ελλάδας που χορηγεί πτυχίο ξένου πανεπιστημίου. Τα πτυχία αυτά αναγνωρίζονται μόνο ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνουν, αν δίνουν. Η διαδικασία δεν έχει ακόμη ξεκινήσει (εκκρεμούν περίπου 3.000 αιτήσεις). Αρμόδιο όργανο το ΣΑΕΠ. Πρέπει να γνωρίζετε ότι κάποια από αυτά τα πτυχία έχουν αναγνωρισιμότητα στην αγορά εργασίας και κάποια άλλα δεν έχουν ακόμη "μετρηθεί" αφού δεν έχουν δοκιμαστεί. Ψάξτε την ποιότητα του μητρικού Πανεπιστημίου, του οποίου θα πάρετε το πτυχίο. Αν αυτό είναι πολύ χαμηλά στις διεθνείς αξιολογήσεις, θα έχετε ένα πτυχίο με χαμηλή αξία, είτε αναγνωριστεί είτε όχι.
Πέμπτη επιλογή είναι η φοίτηση σε ένα ΙΕΚ δημόσιο ή ιδιωτικό. Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης δεν παρέχουν εκπαίδευση, ούτε επιτρέπεται η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά την αποφοίτηση. Σκοπός τους είναι να διδάξουν στο σπουδαστή τους ένα επάγγελμα, που θα ασκήσει για να βιοποριστεί. Μπορεί, για παράδειγμα, να γίνει ηχολήπτης ή δάσκαλος οδήγησης. Ρωτήστε αποφοίτους ΙΕΚ για την ποιότητα των σπουδών, αφού δεν είναι όλα ίδια, ούτε η πολλή διαφήμιση εγγυάται την ποιότητα των σπουδών.
Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει η βέλτιστη λύση, αλλά κάθε άνθρωπος πρέπει να επιλέξει ανάλογα με τις ανάγκες του και τις δυνατότητές του.