Κόσμος
Πέμπτη, 26 Μαΐου 2005 12:22

Ε.Ε. - Νέα αντικαπνιστική εκστρατεία «ΗΕLP»

Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Καπνίσματος (31 Μαΐου) του ΟΗΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την επόμενη φάση της αντικαπνιστικής της εκστρατείας «HELP» - μια πανευρωπαϊκή τηλεοπτική διαφημιστική εκστρατεία που έχει ως στόχο να σταματήσει να θεωρείται φυσιολογική η θανατηφόρος συνήθεια του καπνίσματος.

Οι διαφημίσεις αυτές καθιστούν εμφανές ότι το κάπνισμα δεν αποτελεί φυσιολογική πράξη και παρουσιάζουν τα προβλήματα που αυτό προκαλεί, αντικαθιστώντας τα τσιγάρα με χάρτινες σφυρίχτρες σε τρεις ιστορίες βγαλμένες από την καθημερινότητα. Στόχος της εκστρατείας είναι να δείξει ότι μπορεί να προσφερθεί βοήθεια στα άτομα εκείνα που είτε είναι εξαρτημένα από το κάπνισμα, είτε είναι επιρρεπή σε αυτό, είτε τέλος, επηρεάζονται χωρίς τη θέλησή τους στην καθημερινότητά τους από αυτό (παθητικοί καπνιστές).

Οι διαφημίσεις δεν καταδικάζουν τους καπνιστές και τους νέους αλλά, αντίθετα, επικεντρώνονται στο «γελοίον» του ίδιου του τσιγάρου. Ο κ. Μάρκος Κυπριανού, αρμόδιος Επίτροπος της ΕΕ για θέματα Υγείας και Προστασίας των Καταναλωτών, παρουσίασε σήμερα στον Τύπο τις διαφημίσεις οι οποίες συνιστούν μέρος της αντικαπνιστικής εκστρατείας της ΕΕ με τίτλο «HELP: Για μια ζωή χωρίς τσιγάρο» (βλ. IP/05/225).

Οι τρεις νέες τηλεοπτικές διαφημίσεις κατά του καπνίσματος αποτελούν το δεύτερο στάδιο της τελευταίας αντικαπνιστικής εκστρατείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - «HELP: Για μια Ζωή Χωρίς Κάπνισμα» - μετά τις επιτυχημένες εκδηλώσεις προβολής το Μάρτιο (βλ. IP/05/225). Στόχος κάθε διαφήμισης είναι να ασχοληθεί με κάθε μία από τις τρεις αιχμές της εκστρατείας «HELP»: να αποτρέψει τα άτομα (ιδιαίτερα τα νεαρά άτομα) από το να ξεκινήσουν το κάπνισμα, να βοηθήσει τους ήδη καπνίζοντες να σταματήσουν και να προωθήσει ένα περιβάλλον χωρίς καπνό προκειμένου να μειωθούν οι κίνδυνοι του παθητικού καπνίσματος. Οι διαφημίσεις, οι οποίες θα αρχίσουν να προβάλλονται στα 25 Κράτη Μέλη από τις 6 Ιουνίου, συνδυάζουν το ηχηρό αντικαπνιστικό μήνυμα με συμβουλές προς όσους αναζητούν περαιτέρω πληροφορίες ή υποστήριξη στη μάχη κατά του καπνίσματος.

Το βασικό κοινό-στόχος (target group) των διαφημίσεων είναι τα νεαρά άτομα ηλικίας 12-18 ετών και οι νεαροί ενήλικες 18-30 ετών. Η νεότερη από αυτές τις ομάδες ηλικιών έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς το 80% των καπνιστών ξεκινούν τη συνήθεια αυτή στην εφηβεία τους.

Οι διαφημίσεις θα προβάλλονται σε δύο φάσεις. Η πρώτη ξεκινά στις 7 Ιουνίου και η δεύτερη το Σεπτέμβριο. Πριν την προβολή των διαφημίσεων, η περιοδεύουσα εκστρατεία HELP θα έχει ολοκληρώσει τις επισκέψεις της σε όλα τα κράτη μέλη.

Εκτός από τις διαφημίσεις που θα προβάλλονται σε τηλεοπτικούς σταθμούς των 25 κρατών μελών της ΕΕ από τις 7 Ιουνίου, ο Επίτροπος παρουσίασε επίσης την ιστοσελίδα «HELP» και παρείχε ενημέρωση σχετικά με την εξέλιξη της εκστρατείας. Οι διαφημίσεις κλείνουν με το μήνυμα ότι μπορεί να παρασχεθεί βοήθεια σε όσους το επιθυμούν και γνωστοποιούν την ιστοσελίδα της εκστρατείας HELP www.help-eu.com. Η ιστοσελίδα αυτή περιέχει πληροφορίες σε 20 γλώσσες της ΕΕ σχετικά με τους τρόπους που υπάρχουν προκειμένου να σταματήσει κανείς το κάπνισμα, να μην υποκύψει σε πιέσεις να το ξεκινήσει καθώς και πληροφορίες σχετικά με οργανώσεις όλων των 25 χωρών της ΕΕ που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

Επιπροσθέτως, η Επιτροπή ενέκρινε διατάξεις εφαρμογής για την εμφάνιση «προειδοποιητικών εικόνων» στα πακέτα τσιγάρων, συμπεριλαμβανομένων εικόνων μαύρων πνευμόνων και χαλασμένων δοντιών (βλ. IP/04/1284). Η νομοθεσία εφαρμογής που εγκρίθηκε από την Επιτροπή δίνει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη που το επιθυμούν να προβάλλουν τις πρότυπες προειδοποιήσεις υγείας της ΕΕ σε προϊόντα καπνού χρησιμοποιώντας εικόνες από μια βάση δεδομένων που σχεδίασε η Επιτροπή. Το Βέλγιο, η Ιρλανδία, η Λεττονία και το Ηνωμένο Βασίλειο εξέφρασαν ήδη το ενδιαφέρον τους.