Ο εικαστικός, σκηνογράφος, σκηνοθέτης και perfomer, Kreuz (Σταύρος Ζώτος), παρουσιάζει την ατομική του έκθεση, με τίτλο «Cosmos unbaptized», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Dépôt Art, τη Δευτέρα 18 Ιουλίου, από τις 8 έως τις 11 το βράδυ. Σε επιμέλεια της Γωγώς Κολυβήρα, η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 6 Αυγούστου.
«Καταβυθίζονται στην εσωτερική τους πυκνότητα»
Στο κείμενό της, με τίτλο «Τα δίπολα του Kreuz», η θεωρητικός τέχνης και αρχιτεκτονικής, Μερόπη Ζαβλάρη, σημειώνει: «Ο αστερισμός του Αιγόκερου φέρει τον πλέον παράδοξο συμβολισμό: ένα αντιφατικό πλάσμα, μισό κατσίκι και μισό ψάρι, το οποίο δεν μπορεί, υπό ουδεμία λογική, να νοηθεί. Το κατσίκι αγαπά τα ύψη και σκαρφαλώνει σε απότομες βραχώδεις πλαγιές, ενώ το ψάρι προτιμά τα βάθη και γλιστρά ομαλά μέσα στο νερό. Κι όμως, το κατσικόψαρο, ο γνωστός μας Αιγόκερος, διατυμπανίζει, εδώ και αιώνες, την αστρική και θυμική του παρουσία, δίχως ποτέ κανείς να μπορεί να την αμφισβητήσει.
Τα έργα του Kreuz βρίθουν συμβολισμών. Τα σύμβολά του, όμως, δεν μένουν ποτέ ακέραια, αλλά πολλαπλασιάζονται και τροποποιούνται και, με τον τρόπο αυτό, εντείνουν τη σημασία τους, σε σημείο να τη διανοίγουν σε μια πληθώρα νέων ερμηνειών. Αυτοεπιβεβαιώνονται, δηλαδή, με τέτοια ένταση, ώστε, στο τέλος, αναιρούνται, παύουν να λειτουργούν σαν σύμβολα άλλων πραγμάτων και δρουν ως αυτοτελείς εικόνες, ικανές να συνδέονται ελεύθερα με όλες τις πιθανές νοηματικές διαστάσεις τους.
Η ζωγραφική του Kreuz, επομένως, φαίνεται να εξασκεί τη λεγόμενη “Ιδεογραμμική Μέθοδο” του Έζρα Πάουντ, δηλαδή τη σύνθεση και αντιπαράθεση στέρεων εικόνων, διατυπωμένων με ακρίβεια, προκειμένου να εκφραστούν αφηρημένες έννοιες και ιδέες. Μια τέτοια εικονοποιία δεν είναι συμβολιστική, αλλά φέρει τις αρχές ενός εικαστικού εικονισμού (imagism) ή ενός είδους κυβισμού: συνθέτει πολλαπλές προοπτικές και διαστάσεις σε μια ενιαία εικόνα, αποφεύγει τις αοριστολογίες και ακολουθεί έναν εσωτερικό ρυθμό κι όχι μια εξωγενή μετρονομία.
Αυτό, που χαρακτηρίζει εν γένει τη ζωγραφική του Kreuz, τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και τεχνικής, είναι η νοηματική αντίθεση και η εμμονή της μορφής. Το μαύρο χρώμα, καθαρό κι απόλυτο, μορφώνεται πάνω στον λευκό καμβά, αφήνοντάς τον απείραχτο. Σε αντίθεση, όμως, με πίνακες, όπως του Ματίς, οι οποίοι δημιουργούν μια φωτεινή κι εξωστρεφή ατμόσφαιρα μέσα από τα καθαρά χρώματα και τον εκτιθέμενο καμβά τους, οι πίνακες του Kreuz κλείνονται στον εαυτό τους, καταβυθίζονται στην εσωτερική τους πυκνότητα και δημιουργούν ένα αίσθημα αρμονίας, παρά τις ενδογενείς συγκρούσεις και διασπάσεις των μορφών που τους συγκροτούν.
Επιπλέον, ο λευκός καμβάς συμμετέχει ισοδύναμα στον σχηματισμό αυτών των μορφών, με το να μετατρέπεται, ακριβώς όπως και το μαύρο χρώμα, πότε σε επιφάνεια και πότε σε γραμμή, καθαρή επιφάνεια και καθαρή γραμμή. Κι αν οι χρωματικοί τόνοι απουσιάζουν από τα έργα του, είναι οι ίδιες οι μορφές, που, μέσα από το συνθετικό και αντιθετικό εσωτερικό παιχνίδι τους, προκαλούν νοηματικές και συναισθηματικές αποχρώσεις.
Η έννοια του δίπολου, των δύο ακραίων και απόλυτα αντιθετικών δυνάμεων, λαμβάνει, στη δουλειά του Kreuz, μια ιδιάζουσα συνθετική δυναμική, η οποία αποκλείει την όποια εξασθένιση των δύο αντιμαχόμενων δυνάμεων. Το άσπρο και το μαύρο χρώμα, η φόρμα και το περιεχόμενο, το αίσθημα και η έννοια, παραμένει το καθένα τους απόλυτα και αμείωτα αυτοτελές, μα και συνάμα αδιαχώριστο από το αντίθετό του. Ακόμα και το σύμβολο, που φαίνεται να ακυρώνεται από την ενέργεια της εικόνας, βρίσκει, στη σειρά “2”, την κυριολεκτική του επιβεβαίωση: γίνεται σημείο αναγνώρισης, αντικείμενο που έχει χωριστεί σε δύο μέρη. Όταν αυτά τα μέρη - εν προκειμένω, το ψάρι και το κατσίκι - συναντηθούν, αρκεί να “συμβληθούν,” ώστε να ξαναβρούν την αρχική ενιαία τους μορφή».
«Σε λειτουργικά ένδον τοπία»
Με τη σειρά του, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ζαχαρίας Ρόχας, στο κείμενό του «Ρυθμοί Α ή Α - ρυθμοί», αναφέρει: «Η γραμματική μας, πλούσια σε πάθη φωνηέντων, συναιρέσεις, συνθλίψεις, κράσεις, ορίζει τον Άνθρωπο και τις περιπέτειές του. Ο Kreuz μάς καταθέτει τους αριθμούς, ορίζοντας το πρώτο γράμμα της δικής του αλφαβήτου. Κι ο Kreuz μάς ταξιδεύει σε λειτουργικά ένδον τοπία, οπτικά αινίγματα, σημειολογικούς προσδιορισμούς και συναισθηματικές ταυτίσεις. Ένα fresco, ζωγραφισμένο ξανά και ξανά, που προσπαθεί να ορίσει την Α - ρυθμία ενός αβάπτιστου κόσμου».
Πληροφορίες
Γκαλερί Dépôt Art: Νεοφύτου Βάμβα 5 - Αθήνα, τηλ.: 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 12:00 - 9:00, Σάββατο: 12:00 - 5:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.
naftemporiki.gr