Ως τραγική αδελφή δύο αλληλοσκοτωμένων ανδρών, η ηθοποιός Νάντια Κοντογεώργη παρακούει τις εντολές του Βασιλιά, αψηφώντας ακόμα και τον θάνατο, και μας μιλά για την παράσταση «Επτά επί Θήβας».
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Ως τραγική αδελφή δύο αλληλοσκοτωμένων ανδρών, η ηθοποιός Νάντια Κοντογεώργη παρακούει τις εντολές του Βασιλιά, αψηφώντας ακόμα και τον θάνατο, και μας μιλά για την παράσταση «Επτά επί Θήβας».
Η εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία του Αισχύλου, την οποία το κοινό δεν έχει την ευκαιρία να βλέπει συχνά, ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), σε μια νέα σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Η παράσταση παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στις 22 και 23 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ. Στη συνέχεια, θα πραγματοποιήσει μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Η Νάντια Κοντογεώργη ενσαρκώνει την Αντιγόνη, τη θαρραλέα ηρωίδα που ακολουθεί τη φωνή της συνείδησής της ενάντια σε κάθε ανθρώπινη τιμωρία, και μιλά για την παράσταση και για τον σύγχρονο κόσμο μας.
Πώς εκτυλίσσεται η ιστορία αυτής της τραγωδίας;
Οι δυο γιοι του Οιδίποδα και της Ιοκάστης, Ετεοκλής και Πολυνείκης, αρχικά κυβερνούσαν χρόνο πάρα χρόνο τη Θήβα. Όμως, ο Ετεοκλής αρνείται να παραδώσει τον θρόνο και, έτσι, ο Πολυνείκης συμμαχεί με τον βασιλιά του Άργους και ξεκινά εκστρατεία εναντίον της Θήβας. Στην έβδομη πύλη, τα αδέρφια μάχονται μεταξύ τους και σκοτώνονται ο ένας από τα χέρια του άλλου. Η εντολή των προεστών του τόπου είναι να ταφεί ο Ετεοκλής με όλες τις τιμές, αντίθετα από τον Πολυνείκη που προορίζουν το σώμα του για τροφή στα όρνεα. Η αδελφή τους, Αντιγόνη, αποφασίζει να αντιταχθεί και να θάψει τον αδελφό της, Πολυνείκη, γνωρίζοντας τις επερχόμενες συνέπειες. Η Ισμήνη υποτάσσεται στον νόμο, και ο λαός διχάζεται ξανά.
Ποια θέματα πραγματεύεται το έργο;
Εμφύλια διαμάχη, δικαιοσύνη, αλαζονεία, αγάπη, έχθρα, μίσος, πρόγονοι, απόγονοι, αέναο πένθος και φως.
Πώς το προσεγγίζει ο Τσέζαρις Γκραουζίνις;
Με τρυφερότητα και ανθρωπιά, γι’ αυτό και συγκινητικά. Όπως γράφει και ο ίδιος στο σκηνοθετικό του σημείωμα: «Χρειαζόμαστε μια τραγωδία, προκειμένου να ανακαλύψουμε ξανά ότι είμαστε άνθρωποι και ότι μας ενώνει η κοινή ανθρώπινη μοίρα. Το σίδερο και το ατσάλι θα γίνουν σκόνη, εμείς θα παραμείνουμε».
Ποια είναι η θέση της Αντιγόνης στα τεκταινόμενα του έργου;
Είναι η δύναμη της τρυφερότητας. Και αυτό, σε έναν κόσμο έχθρας και μίσους, είναι ηρωικό. Ξαναγυρίζοντας στα λόγια του σκηνοθέτη: «Όλοι οι συντελεστές της παράστασης αντιμετωπίζουμε την εξής πρόκληση: προσπαθούμε να ερευνήσουμε πώς το κοινό μας ένστικτο επιβίωσης μπορεί να συμβαδίσει με την ανάγκη, που έχουμε κληρονομήσει από τους προγόνους μας και είμαστε υποχρεωμένοι να περάσουμε στα παιδιά μας, την ανάγκη να παραμείνουμε άνθρωποι, παρά τον φόβο, την ανασφάλεια, την απελπισία».
Τί αισθάνεστε για την «τραγωδία» της σημερινής Ελλάδας;
Δεν το περιορίζω στην Ελλάδα, αλλά στην παγκόσμια συγκυρία, και κατευθύνομαι πάντα προς το φως.
Τι σας κάνει να χάνετε το χιούμορ σας;
Η αγένεια.
Και τι σας κάνει να το ξαναβρίσκετε;
Η φυσική μου τάση.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας, σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις, σκηνικά - κοστούμια: Κένυ ΜακΛέλαν, μουσική: Δημήτρης Θεοχάρης, χορογραφία - κίνηση: Έντι Λάμε, φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Σαμαρτζίδου, οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη. Διανομή: Ετεοκλής: Γιάννης Στάνκογλου (23/7) - Χρίστος Στυλιανού (22/7), Άγγελος: Γιώργος Καύκας, Κήρυκας: Αλέξανδρος Τσακίρης, Αντιγόνη: Νάντια Κοντογεώργη, Ισμήνη: Ιώβη Φραγκάτου. Χορός: Λουκία Βασιλείου, Δημήτρης Δρόσος, Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Κλειώ - Δανάη Οθωναίου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Σταυριάννα Παπαδάκη, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Αλεξία Σαπρανίδου, Εύη Σαρμή, Πολυξένη Σπυροπούλου, Γιώργος Σφυρίδης, Ευανθία Σωφρονίδου, Κωνσταντίνος Χατζησάββας.
Πρόγραμμα περιοδείας
Ιούλιος
27 και 28: Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας)
30: Ολυμπία, Θέατρο Φλόκα
Αύγουστος
2: Δελφοί, Θέατρο Φρύνιχος
4: Χαλκίδα, Θέατρο «Ορέστης Μακρής»
10: Χαλκιδική, Αμφιθέατρο Σίβηρης («24ο Φεστιβάλ Κασσάνδρας 2016»)
18: Αλεξανδρούπολη, Θέατρο Πάρκου Εγνατία
20: Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου
24: Ιωάννινα, Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ - Φρόντζου
28: Παπάγου, Κηποθέατρο Παπάγου
31: Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο (Φεστιβάλ «Aισχύλεια 2016»)
Σεπτέμβριος
2: Πετρούπολη, Θέατρο Πέτρας (Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας)
5: Βύρωνας, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων»)
7: Νίκαια, Κατράκειο Θέατρο
9: Νέα Σμύρνη, Άλσος Νέας Σμύρνης
12: Λάρισα, Κηποθέατρο «Αλκαζάρ»
16, 17 και 18: Θεσσαλονίκη, Βασιλικό Θέατρο
Πληροφορίες
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου, Επίδαυρος - Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026 και 27530 22096. Τιμές εισιτηρίων Επιδαύρου: διακεκριμένη ζώνη: 45 ευρώ, ζώνη Α: 40 ευρώ, ζώνη Β: κανονικό: 20 ευρώ, φοιτητικό: 13 ευρώ, άνω διάζωμα: κανονικό: 8 ευρώ, φοιτητικό - άνεργοι - ΑΜΕΑ: 5 ευρώ. Τιμές εισιτηρίων περιοδείας: προπώληση μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10 ευρώ, προπώληση: 12 ευρώ, κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό - άνω των 65 - ομαδικό: 10 ευρώ, σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8 ευρώ, ΑΜΕΑ και οι συνοδοί τους: 8 ευρώ. Ηλεκτρονική προπώληση για όλη την περιοδεία: viva.gr.