Κοινωνία
Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2016 10:29

Εκτίμηση βάσεων 2016

Όπως κάθε χρόνο πιστοί στο ραντεβού μας δημοσιεύουμε τις εκτιμήσεις μας για τη διαμόρφωση των βάσεων του 2016 με τη λήξη της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων. Σκοπός μας είναι να μην επηρεαστεί κανείς υποψήφιος από τις εκτιμήσεις μας για τη διαμόρφωση των βάσεων, αλλά, κυρίως, γιατί πιστεύουμε ότι το σωστό μηχανογραφικό δελτίο συμπληρώνεται χωρίς να κοιτάζουμε τις πιθανές βάσεις.

Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
[email protected]

Όπως κάθε χρόνο πιστοί στο ραντεβού μας δημοσιεύουμε τις εκτιμήσεις μας για τη διαμόρφωση των βάσεων του 2016 με τη λήξη της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων. Σκοπός μας είναι να μην επηρεαστεί κανείς υποψήφιος από τις εκτιμήσεις μας για τη διαμόρφωση των βάσεων, αλλά, κυρίως, γιατί πιστεύουμε ότι το σωστό μηχανογραφικό δελτίο συμπληρώνεται χωρίς να κοιτάζουμε τις πιθανές βάσεις.

Φέτος η μελέτη διαμόρφωσης των βάσεων είναι μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, λόγω της ασυμβατότητας του παλαιού συστήματος εισαγωγής με το νέο. Περισσότερο είναι απεικόνιση της τάσης και λιγότερο ακριβής εκτίμηση των βάσεων. Ας δούμε τις αλλαγές που κάνουν την εκτίμηση πολύ δύσκολη.

1. Δεν μετράει ο προφορικός βαθμός που έδινε στους περισσότερους υποψηφίους μέχρι 600 μόρια.

2. Τα 6 ή 7 μαθήματα έγιναν 4 ή 5. Αν ένας υποψήφιος έγραφε 6 17άρια, τότε θα δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα αν αφαιρούσαμε δύο μαθήματα. Όμως κανείς δεν γράφει 6 ίδιους βαθμούς. Συνεπώς δεν γνωρίζουμε ποιες ακριβώς επιπτώσεις έχει η αφαίρεση δύο μαθημάτων.

3. Διαφορετική κατανομή σχολών στα επιστημονικά πεδία. Τα τμήματα Γεωπονίας, για παράδειγμα, εντάχθηκαν και στο 3ο επιστημονικό πεδίο, γεγονός που αναμένεται να ανεβάσει τη βάση τους. Τα Παιδαγωγικά ανήκουν σε διαφορετικό δικό τους πεδίο.

4. Διαφορετικές δυνατότητες των υποψηφίων να δηλώσουν σχολές. Μέχρι πέρυσι όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση από την οποία προέρχονταν και το 6ο μάθημα που επέλεγαν να εξεταστούν στις πανελλήνιες εξετάσεις, μπορούσαν να δηλώσουν τα παιδαγωγικά, αφού ήταν ενταγμένα και στο 1ο και στο 2ο επιστημονικό πεδίο. Με το νέο σύστημα μπορούν να τα δηλώσουν μόνο όσοι εξετάστηκαν σε επιπλέον μάθημα, δηλαδή μόνο 8044 υποψήφιοι, αντί θεωρητικά 80.000.

5. Διαφορετικές επιλογές των υποψηφίων. Μέχρι πέρυσι όσοι υποψήφιοι επέλεγαν τις ιατρικές σχολές και έβλεπαν ότι δεν μπορούσαν να τις "πιάσουν" μετά δήλωναν τις πολυτεχνικές σχολές, αφού είχαν εξεταστεί υποχρεωτικά και στα μαθηματικά. Φέτος αυτό δεν ίσχυσε με αποτέλεσμα 8875 υποψήφιοι να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα, γιατί δεν εξετάστηκαν στα μαθηματικά και να μένουν εγκλωβισμένοι στις σχολές του 3ου πεδίου.

6. "Στένεψαν" οι διέξοδοι σε άλλα πεδία, πέρα από το βασικό. Μέχρι πέρυσι ένα μικρό αλλά σημαντικό ποσοστό υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης επέλεγε να εξεταστεί στα Μαθηματικά για να διεκδικήσει θέση στις στρατιωτικές σχολές. Πέρυσι ήταν 4024 αυτοί οι υποψήφιοι, που φέτος έχασαν αυτή τη δυνατότητα.

7. Μέχρι πέρυσι μια σημαντική διέξοδος των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν τα παραϊατρικά ΤΕΙ του 3ου επιστημονικού πεδίου. Η πλειοψηφία των υποψηφίων της θεωρητικής εξεταζόταν στη Βιολογία Γενικής Παιδείας και έτσι είχε το δικαίωμα να τις δηλώσει. Πέρυσι εξετάστηκαν στη Βιολογία 27.575 υποψήφιοι, αλλά δεν γνωρίζουμε πόσοι από αυτούς τελικά πέτυχαν σε σχολές του 3ου πεδίου. Φέτος εξετάστηκαν στη Βιολογία μόνο 6858 υποψήφιοι.

8. Τελικά ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας τα μόρια που συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι φέτος, αλλά, δυστυχώς λόγω της αλλαγής του εξεταστικού συστήματος, οι αριθμοί είναι ασύμβατοι με τους περυσινούς. Αυτό συμβαίνει γιατί πέρυσι ανακοινωνόταν η κατανομή των υποψηφίων σύμφωνα με το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης, χωρίς να μετράνε δηλαδή τα βασικά μαθήματα. Φέτος ανακοινώθηκε η αναλογία των υποψηφίων σύμφωνα με τα μόρια, που περιέχουν και τον υπολογισμό των συντελεστών των βασικών μαθημάτων. Έτσι η μελέτη για τη διαμόρφωση των βάσεων στηρίζεται σε σύγκριση ανόμοιων αριθμών, με αποτέλεσμα να αναμένουμε μεγάλες αποκλίσεις από τις πραγματικές βάσεις που θα ανακοινωθούν στα τέλη Αυγούστου.

Όλες αυτές οι αλλαγές, που έχουμε με το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, μας αναγκάζουν να κάνουμε πολλές παραδοχές και γενικεύσεις, που προφανώς δεν ισχύουν όλες, ούτε είναι ποσοτικά προσδιορίσιμες όλες οι αλλαγές, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολη η προσέγγιση της διαμόρφωσης των βάσεων. Παρόλη τη δυσκολία του εγχειρήματος και τον κίνδυνο πολύ μεγάλων αποκλίσεων κάναμε και φέτος τη μελέτη προσπαθώντας να μειώσουμε την αγωνία των υποψηφίων, χωρίς να επηρεάσουμε κανέναν, αφού το Υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να συνεννοηθεί με τα υπόλοιπα συναρμόδια Υπουργεία και να ανακοινώσει τις βάσεις στις 15 Ιουλίου, όπως θα μπορούσε αν συντονίζονταν όλες τα συναρμόδια Υπουργεία.

Οι εκτιμήσεις που θα διαβάσετε μπορεί να έχουν αποκλίσεις από τις πραγματικές βάσεις πολλών εκατοντάδων ή και χιλιάδων μορίων, αφού ήταν αδύνατο να μετρηθούν και να μετατραπούν σε μόρια οι επιπτώσεις και των οκτώ αλλαγών που αναφέραμε. Γι' αυτό σας συστήνουμε να μη χαρείτε ούτε να στεναχωρηθείτε με αυτά που θα δείτε. Να θυμάστε ότι δεν είναι οι βάσεις.

Οι σχολές που ανήκουν σε παραπάνω από ένα πεδία έχουν την εκτιμώμενη βάση στο πρώτο από τα κοινά πεδία. Για παράδειγμα τα τμήματα Βιολογίας που ανήκουν στο 2ο και το 3ο πεδία, θα τα βρείτε στις εκτιμώμενες βάσεις του 2ου πεδίου.

Καλές διακοπές και καλά αποτελέσματα.