Λιγότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που τελικώς πληρώνουμε «παρέχουν» αρκετά πρατήρια. Η τακτική της κλοπής στην αντλία κάνει θραύση, με τις καταγγελίες των καταναλωτών στο υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού να πέφτουν σαν βροχή. Υπολογίζεται ότι το ένα στα πέντε πρατήρια κλέβει στην αντλία.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Λιγότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που τελικώς πληρώνουμε «παρέχουν» αρκετά πρατήρια. Η τακτική της κλοπής στην αντλία κάνει θραύση, με τις καταγγελίες των καταναλωτών στο υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού να πέφτουν σαν βροχή. Υπολογίζεται ότι το ένα στα πέντε πρατήρια κλέβει στην αντλία.
Το πλήθος των καταγγελιών οδήγησε την αρμόδια υφυπουργό Θεοδώρα Τζάκρη να ξαναβγάλει στους δρόμους το «μυστικό» αυτοκίνητο (σ.σ.: ήταν παροπλισμένο για καιρό), το οποίο πραγματοποιεί ελέγχους στα πρατήρια. Το αυτοκίνητο, που ανήκει στην Οικονομική Αστυνομία και παραχωρήθηκε στο υπουργείο ειδικά για να διενεργεί κρυφούς ποσοτικούς ελέγχους, έχει μετασκευαστεί ώστε να διαθέτει ειδικό ντεπόζιτο και μετρητικό εξοπλισμό ώστε να καταγράφει τις αποκλίσεις της παροχής καυσίμου ανάμεσα στην ποσότητα που γράφει η αντλία και σε αυτή που καταλήγει στο κάθε αυτοκίνητο.
Ήδη οι πρώτοι έλεγχοι των υπαλλήλων του υπουργείου με το μυστικό αυτοκίνητο αποδίδουν καρπούς, καθότι έχει ξεκινήσει η επιβολή προστίμων και η αφαίρεση αδειών από πρατήρια που κλέβουν στην αντλία. Στην τελευταία «εξόρμηση» το όχημα κινήθηκε τέσσερις φορές, πρωινές και απογευματινές ώρες, πραγματοποιώντας συνολικά 15 ελέγχους.
Τα πρατήρια επιλέχθηκαν με βάση καταγγελίες που έχει δεχθεί το υπουργείο ή η Οικονομική Αστυνομία.
Στον πρώτο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια - πρωί) εντοπίστηκε ένα πρατήριο στον Κορυδαλλό με απόκλιση -5%.
Στον δεύτερο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια - απόγευμα) εντοπίστηκε ένα πρατήριο στον Ταύρο με απόκλιση -7%.
Στον τρίτο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια - απόγευμα) εντοπίστηκαν ένα πρατήριο στο Κερατσίνι με απόκλιση -8,4% και ένα πρατήριο στη Νίκαια με απόκλιση -7,9%.
Στον τέταρτο έλεγχο (έξι πρατήρια - πρωί) δεν υπήρξαν ευρήματα από τον έλεγχο.
Τι ακολούθησε μετά από αυτούς τους ελέγχους:
Κορυδαλλός: Οι υπάλληλοι του υπουργείου ξαναπήγαν, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, στο πρώτο πρατήριο στον Κορυδαλλό, όπου αφού προηγήθηκε η είσοδος και οι κατάλληλες ενέργειες των αστυνομικών, εισήλθαν οι ελεγκτές οι οποίοι και εντόπισαν, με τον συνήθη, φανερό έλεγχο με χρήση λιτρομέτρου, αποκλίσεις σε έξι αντλίες από -4,9% έως -5,2%. Εντοπίστηκαν επίσης διαφορές στους αθροιστές μίας αντλίας αμόλυβδης περίπου 500.000 λίτρων. Ελήφθησαν στοιχεία για περαιτέρω επεξεργασία και απεστάλη έγγραφο στην Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών για να δρομολογήσει την αφαίρεση αδείας, ενώ οι αντλίες δεσμεύθηκαν και αποκλείστηκε η πρόσβαση σε αυτές, με σκοπό να κληθεί ο εισαγωγέας, ο κοινοποιημένος οργανισμός που εξέδωσε το Πιστοποιητικό Εξέτασης Τύπου ΕΚ και ο κατασκευαστής προκειμένου να εξηγήσουν τους λόγους που οδήγησαν στη μεγάλη αυτή απόκλιση και να στοιχειοθετηθεί τυχόν δόλια παρέμβαση στις αντλίες. Ο υπεύθυνος του πρατηρίου προσήχθη με την αυτόφωρη διαδικασία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες σημειώθηκε κλοπή και βανδαλισμός στο πρατήριο και οι αντλίες που τελούσαν υπό δέσμευση είχαν παραβιαστεί και είχαν αφαιρεθεί όλα τα κρίσιμα από μετρολογικής απόψεως εξαρτήματα. Το συγκεκριμένο πρατήριο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης άδειας και σφράγισης από την Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών λόγω των μεγάλων αποκλίσεων στην παραδιδόμενη ποσότητα, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 50.000 ευρώ για διακίνηση καυσίμων εκτός συστήματος εισροών εκροών.
Ταύρος: Οι ελεγκτές του υπουργείου μετέβησαν σε πρατήριο, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, όπου διενεργήθηκε έλεγχος στις αντλίες, ο οποίος δεν έδειξε απόκλιση εκείνη τη στιγμή στις ποσότητες, αλλά δεσμεύθηκε η αντλία που βρέθηκε να εκτρέπεται με τον κρυφό έλεγχο που είχε προηγηθεί. Έχει εκδοθεί απόφαση οριστικής ανάκλησης αδείας και σφράγισης του πρατηρίου από την Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών.
Κερατσίνι: Οι ελεγκτές πήγαν στο συγκεκριμένο πρατήριο, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, διενεργήθηκε έλεγχος στις αντλίες, που δεν έδειξε ούτε σ’ αυτό τη συγκεκριμένη ημέρα απόκλιση στις ποσότητες, αλλά δεσμεύθηκε η αντλία που είχε βρεθεί να εκτρέπεται με τον κρυφό έλεγχο. Το πρατήριο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης άδειας και σφράγισης από την Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών, λόγω της μεγάλης απόκλισης στην παραδιδόμενη ποσότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στους δεύτερους ελέγχους δεν διαπιστώθηκαν παραβάσεις διότι οι ελεγκτές έγιναν αντιληπτοί από τους πρατηριούχους, οι οποίοι μπορούν με τηλεχειρισμό να επαναφέρουν σε κατάσταση ορθής λειτουργίας την αντλία...
Νίκαια: Οι ελεγκτές επισκέφθηκαν ξανά, με την Οικονομική Αστυνομία, το πρατήριο, διενεργήθηκε έλεγχος στις αντλίες, που όμως δεν έδειξε απόκλιση στις ποσότητες, ωστόσο η αντλία που είχε διαπιστωθεί με τον έλεγχο με το ειδικό όχημα ότι παρέδιδε ελλιπή ποσότητα διαπιστώθηκε ότι έφερε διαφορετικό λογισμικό από του κατασκευαστή. Η υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ για αλλοίωση λογισμικού και το πρατήριο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης άδειας και σφράγισης από την Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών λόγω της μεγάλης απόκλισης στην παραδιδόμενη ποσότητα που είχε βρεθεί με τον κρυφό έλεγχο και της αλλοίωσης του λογισμικού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι επιπλέον των ελέγχων με το ειδικό όχημα, έγινε από την υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, συνήθης έλεγχος σε έτερο πρατήριο στον Ταύρο, προκειμένου να διενεργηθεί έλεγχος, όπου εντοπίστηκαν αποκλίσεις σε έξι αντλίες σε ποσοστό περίπου -11%. Διαπιστώθηκε ότι οι αντλίες έφεραν διαφορετικό λογισμικό από του κατασκευαστή και η υπηρεσία επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 235.000 ευρώ για αλλοίωση λογισμικού, για ελλιπή σφράγιση μίας αντλίας και για παραβίαση των σφραγίδων της υπηρεσίας με τις οποίες οι σφραγίδες τέθηκαν εκτός χρήσης. Έχει εκδοθεί απόφαση οριστικής ανάκλησης αδείας και σφράγισης του πρατηρίου από την Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών λόγω της μεγάλης απόκλισης στην παραδιδόμενη ποσότητα και της αλλοίωσης του λογισμικού.
Πώς εντοπίζονται οι αποκλίσεις
Η πρακτική που ακολουθείται για τον εντοπισμό των αποκλίσεων στα πρατήρια καυσίμων είναι η εξής: το μυστικό αυτοκίνητο προσέρχεται σε κάθε ελεγχόμενο πρατήριο όπως οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο και ζητεί μια ποσότητα καυσίμου. Με τον ειδικό μετρητικό εξοπλισμό που φέρει η ποσότητα που καταλήγει στο ντεπόζιτο καταγράφεται και παράλληλα καταγράφεται η ποσότητα που αναφέρεται στην αντλία. Η μέγιστη επιτρεπόμενη απόκλιση είναι 0,5% και από τον ν. 4177 προβλέπεται για αποκλίσεις έως 1,5% η επιβολή διοικητικών προστίμων, ενώ για αποκλίσεις μεγαλύτερες από 1,5% προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών της κάθε Περιφέρειας. Η πρακτική του υπουργείου είναι αν διαπιστωθεί απόκλιση να δίνεται αμέσως σήμα ώστε να πηγαίνει στο ίδιο πρατήριο κανονικό κλιμάκιο ελέγχου που έχει αρτιότερο εξοπλισμό και μπορεί να πιστοποιήσει περισσότερες παραβάσεις.
Εντατικοποίηση των μέτρων επίβλεψης
Η ενεργοποίηση και εντατικοποίηση των ελέγχων από το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού έχει θορυβήσει ήδη τα κυκλώματα, τα οποία ψάχνουν τρόπους για να αποφύγουν τις επιπτώσεις των ελέγχων, να αναγνωρίσουν το μυστικό αυτοκίνητο και να εκφοβίσουν τους υπαλλήλους.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εφαρμογή του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και ειδικότερα του μέτρου της αφαίρεσης της άδειας οδηγεί άμεσα σε ενέργειες του πρατηριούχου για λειτουργία της επιχείρησής του υπό νέα επωνυμία, οι δε προθεσμίες που παρέχονται από το υπουργείο Μεταφορών για τη σφράγιση των εγκαταστάσεων εξασφαλίζουν πολλές φορές τη λειτουργία των πρατηρίων για ένα διάστημα και μετά τη διαπίστωση της παράβασης.
Οι κινήσεις και τα «κόλπα» των παρανομούντων είναι σε γνώση του υπουργείου και γι’ αυτό η Θεοδώρα Τζάκρη ετοιμάζει μέτρα και ρυθμίσεις που θα επιτείνουν αφενός τους ελέγχους και αφετέρου θα επιλύουν τα όποια προβλήματα υπάρχουν και θα κλείνουν τυχόν «παραθυράκια».