Απόψεις
Τετάρτη, 22 Ιουνίου 2016 10:22

Τα θέματα των εξετάσεων και οι μετεγγραφές

Τώρα που καταλάγιασε η αγωνία και το άγχος των βαθμών, μπορούμε να δούμε ένα άλλο θέμα που προξένησε μεγάλο θόρυβο και ανησυχία στους υποψηφίους. Ο θόρυβος προέκυψε από την αλλαγή των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ).

του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή

Τώρα που καταλάγιασε η αγωνία και το άγχος των βαθμών, μπορούμε να δούμε ένα άλλο θέμα που προξένησε μεγάλο θόρυβο και ανησυχία στους υποψηφίους. Ο θόρυβος προέκυψε από την αλλαγή των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ).

Δημοσιεύματα ανέφεραν πολύ μεγάλες αλλαγές στα πρόσωπα που έθεσαν τα θέματα. Το υπουργείο Παιδείας απαντούσε ότι πρόκειται για τη συνηθισμένη μερική ανανέωση που γίνεται κάθε χρόνο. Η αλήθεια παραμένει άγνωστη γιατί τα ονόματα της επιτροπής παραμένουν μυστικά και πολύ σωστά. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την αλήθεια, αλλά μπορούμε να κρίνουμε το έργο της φετινής επιτροπής σε σχέση με την περυσινή. Το έργο της μπορούμε να το κρίνουμε εκ του αποτελέσματος και μόνο. Στον πίνακα βλέπουμε το ποσοστό των αριστούχων, των μαθητών δηλαδή που έγραψαν πάνω από 18, σε κάθε μάθημα πέρυσι και φέτος. Τα κριτήριά μας είναι ότι πρέπει να έχουμε στη βαθμολογική κλίμακα 18-20 περίπου το 10% των υποψηφίων. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλέψουν οι θεματοδότες την απόδοση των μαθητών, πόσοι, δηλαδή, θα αριστεύσουν. Κινούνται, συνεπώς, βάσει της εμπειρίας τους.

Ανά μάθημα έχουμε φέτος σωστότερα θέματα (σε σχέση με το κριτήριο που θέσαμε) στα Αρχαία, την Ιστορία και τα Μαθηματικά Θετικής.

Πολύ χειρότερα θέματα στη Φυσική, όπου η αστοχία ήταν πολύ μεγάλη και δημιούργησε παράπονα των πολύ καλών μαθητών, αλλά θα δημιουργήσει πρόβλημα και στις βάσεις της Ιατρικής. Αλλά και πέρυσι τα θέματα ήταν εντελώς ακατάλληλα, αφού κρίθηκαν ως τα δυσκολότερα όλων των ετών, τσακίζοντας το ηθικό των υποψηφίων.

Στο ίδιο επίπεδο αριστούχων, σε σχέση με πέρυσι,  κινήθηκαν το ΑΕΠΠ, το ΑΟΘ, η Βιολογία προσ. και η Χημεία. Ακόμη έχουμε μικρότερα ποσοστά υποψηφίων που έγραψαν βαθμούς μικρότερους του 10, πράγμα θετικό, αφού ποσοστά κάτω από τη βάση της τάξης του 70 και 80% δεν έχουν νόημα. Συνεπώς οι αλλαγές στην ΚΕΕ, όποιες και αν ήταν, κρίνονται πετυχημένες. Ήταν επιβεβλημένες; Ναι ήταν, αφού πέρυσι τα θέματα ήταν τα δυσκολότερα όλων των ετών και είχαμε τους λιγότερους αριστούχους από κάθε άλλη χρονιά, πράγμα παράλογο. Ας κρατήσουμε, όμως, την αστοχία των θεμάτων στη φυσική για να μελετήσουμε, μετά την ανακοίνωση των βάσεων, τις επιπτώσεις τους.

Οι μετεγγραφές

Η διαδικασία των μετεγγραφών αλλάζει σχεδόν κάθε χρόνο, με αμφίβολα αποτελέσματα, αφού η εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προσπαθεί να εξισορροπήσει δύο διαφορετικές ανάγκες. Από τη μία να εξυπηρετήσει τις οικονομικά χειμαζόμενες οικογένειες, που αδυνατούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους σε άλλη πόλη και να προστατεύσει τα ΑΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από την υπερφόρτωση με φοιτητές που πέτυχαν σε άλλη πόλη. Μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων των μετεγγραφών του προηγούμενου έτους ακολούθησαν δηλώσεις ότι θα αλλάξει ξανά το σύστημα μετεγγραφών. Κάτι τέτοιο δεν έγινε μέχρι την έναρξη υποβολής των μηχανογραφικών, γεγονός που μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι το ίδιο σύστημα θα ισχύσει και φέτος, αφού ο νόμος είναι ακόμη σε ισχύ. Καλό θα ήταν, όμως, να υπάρξει μία ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας που να επιβεβαιώνει αυτό που ισχύει αυτή τη στιγμή, έτσι ώστε να ξέρουν οι υποψήφιοι ότι δεν θα βρεθούν προ εκπλήξεων μετά το πέρας της διαδικασίας κατάθεσης των μηχανογραφικών, κάτι που έγινε το 2010 και να ξέρουν πριν καταθέσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο ότι αυτοί είναι οι κανόνες για να πάρουν τις αποφάσεις τους. Γιατί με το σημερινό σύστημα μετεγγραφών μόνο το 50% των αιτήσεων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη ικανοποιήθηκε, ενώ σε πολλά περιφερειακά τμήματα έμειναν και κενές θέσεις.

Οι φήμες

Κυκλοφορεί μια φήμη μεταξύ των υποψηφίων ότι όσοι δηλώσουν μία μόνο σχολή θα πάρουν «προίκα» 1.000 μόρια. Πρόκειται για την πρόταση της επιτροπής υπό τον κ. Λιάκο. Προσοχή: δεν ισχύει. Μη παρασυρθεί κανείς υποψήφιος και κάνει το λάθος. Θα μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.