Στα πλαίσια του θεσμού «Σύρος - Πολιτισμός 2016», η ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ηρώς Καραχάλιου, με τίτλο «Πανοράματα», παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροΐδης», στη Σύρο, από την 1η έως τις 10 Ιουλίου. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 2 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Στα πλαίσια του θεσμού «Σύρος - Πολιτισμός 2016», η ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ηρώς Καραχάλιου, με τίτλο «Πανοράματα», παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροΐδης», στη Σύρο, από την 1η έως τις 10 Ιουλίου. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 2 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Ο κριτικός τέχνης - μέλος της AICA και επιμελητής της έκθεσης, Γιάννης Κ. Παπαφίγκος, σημειώνει: «Το κίνημα του σουρεαλισμού, από τα πρώτα κιόλας βήματα της ιστορικής του εξέλιξης, έθεσε κάποια βασικά ερωτήματα, τα οποία καθόρισαν και, εν τέλει, διαμόρφωσαν, τα θεμέλια μιας νέας και, συνάμα, ενδιαφέρουσας φάσης στην ιστορία της τέχνης. Τι σημαίνει αυτόματη γραφή; Καθορίζεται η πορεία του ανθρώπου από το τυχαίο; Μπορούν τα όνειρα να παίξουν σημαντικό ρόλο σε μια διαδικασία μετεξέλιξης και απελευθέρωσής του;
Οι σουρεαλιστές χρησιμοποιούν συμβατικές τεχνικές, για να αποδώσουν φανταστικές εικόνες. Ισοδυναμεί περίπου με αυτό, που ο Νταλί ονόμαζε “ονειρικά αντικείμενα, ζωγραφισμένα με το χέρι”. Κυρίαρχο μέλημά τους να αναμείξουν το λογικό με το παράλογο, ενώ, παράλληλα, με τη βοήθεια του ονείρου, τη συνδρομή του τυχαίου και την παρουσία ενός άκρατου και συχνά ανατρεπτικού αυτοματισμού, να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα. Αμφισβητώντας την ανθρώπινη λογική ως κυρίαρχο μέσον κατανόησης και θεώρησης του κόσμου, επεδίωκαν να προχωρήσουν πέρα από τα αντικειμενικά φαινόμενα και να φτάσουν σε έναν διαφορετικό βαθμό αλήθειας, πιο ουσιαστικής, την υπερπραγματικότητα (surrealite), η οποία αγγίζει τα όρια του υποσυνείδητου.
Η Ηρώ Καραχάλιου άξια συνεχίστρια των πρωτοπόρων του είδους, τείνει στη δημιουργία μιας αξιόλογης εικαστικής γλώσσας και ενός ιδιαίτερου προσωπικού ύφους. Η ζωγραφική της - ούσα ανθρωποκεντρική, με μούσα κυρίως τη γυναικεία μορφή - επικεντρώνεται στην απεικόνιση του γυναικείου γυμνού, το οποίο αποδίδεται με τη δέουσα ηδυπάθεια, ενώ η σχεδιαστική του ανάπτυξη υπακούει στους κανόνες του καλλιτεχνικού ρεύματος του μανιερισμού (manierismo), το οποίο, σύμφωνα με την ίδια, επιτείνει την εκφραστικότητα και τονίζει τη δραματικότητα των συνθέσεων.
Το σχέδιο, βασικό δομικό στοιχείο στο έργο της, βρίσκεται σε στενή σχέση και αλληλεπίδραση με το χρώμα. Η περιορισμένη σχετικά χρωματική παλέτα, η αντιπαραθετική αξιοποίηση θερμών - ψυχρών χρωμάτων και των διαβαθμίσεών τους, η φροντισμένη χρήση λαζούρας που προσδίδει διαφάνεια στο υλικό παρέχουν στις συνθέσεις ρυθμό και κίνηση. Η αίσθηση του ανάγλυφου στη ζωγραφική επιφάνεια είναι εμφανής και προέρχεται τόσο από την σχεδιαστική ανάπτυξη των οργανικών μορφών, όσο και από την πύκνωση των γραμμών και των υλικών που εναποτίθενται.
Η ζωγραφική της Ηρώς Καραχάλιου μάς προσφέρει απλόχερα έργα, γεμάτα αποχρώσεις και μουσικότητα, επιδιώκοντας να εκφράσει ό,τι βαθύτερο και εσωτερικότερο υπάρχει στην ανθρώπινη ψυχή. Η ζωγραφική της συμβολιστική διεκδικεί την ικανότητα να αποδίδει με το σύμβολο την ιδέα και να φέρει τον άνθρωπο σε επαφή με το μυστήριο των πραγμάτων. Όπως αναφέρει και η ίδια: “μου αρέσει το σύμβολο να είναι αινιγματικό”. Το καταφέρνει και με το παραπάνω».
Πληροφορίες
Αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροίδης»: πλατεία Μιαούλη, Ερμούπολη - Σύρος. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά: 11:00 - 14:00 και 19:00 - 22:30.
naftemporiki.gr