Μετά την αλλαγή του κλίματος που υπάρχει πλέον για την Ελλάδα στην Ευρώπη, είναι καιρός να προχωρήσουμε στη δημιουργία σταθερού εκλογικού συστήματος «που θα προβλέπει αναλογικότερη εκλογή» και σε αποφάσεις που ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ έχουν πάρει πριν γίνουν κυβερνητικοί εταίροι, ανέφερε ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Κάμμενος, σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, με αντικείμενο τον εκλογικό νόμο και τη συνταγματική αναθεώρηση.
Μετά την αλλαγή του κλίματος που υπάρχει πλέον για την Ελλάδα στην Ευρώπη, είναι καιρός να προχωρήσουμε στη δημιουργία σταθερού εκλογικού συστήματος «που θα προβλέπει αναλογικότερη εκλογή» και σε αποφάσεις που ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ έχουν πάρει πριν γίνουν κυβερνητικοί εταίροι, ανέφερε ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Κάμμενος, σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, με αντικείμενο τον εκλογικό νόμο και τη συνταγματική αναθεώρηση.
Επ' αυτού ανέφερε συγκεκριμένα το δικαίωμα ψήφου στα 17, την εκλογή βουλευτών εκ μέρους της ομογένειας, την απευθείας εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, την κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, την αλλαγή της βουλευτικής ασυλίας, τη διασφάλιση σταθερού φορολογικού συστήματος, την παραμονή του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο χώρο της δικαιοσύνης, τη θέσπιση προστασίας της εθνικής ταυτότητας και την αλλαγή του άρθρου 28 παρ. 2 του Συντάγματος για την προστασία της εθνικής κυριαρχίας.
«Οι ΑΝΕΛ θα καταλήξουμε με τον ΣΥΡΙΖΑ σε κοινή κυβερνητική πρόταση», συνέχισε και εξέφρασε την ελπίδα να βρεθεί κοινή συνισταμένη και με άλλες πολιτικές δυνάμεις, με εξαίρεση τη Ν.Δ., όπως είπε, που ο πρόεδρος της έχει κάνει συγκεκριμένες σχετικές δηλώσεις.
Για τον εκλογικό νόμο ειδικότερα, ζήτησε να παραμείνει το όριο του 3% για την είσοδο των κομμάτων στη Βουλή, ενώ για το μπόνους που παίρνει το πρώτο κόμμα, σημείωσε ότι δεν μπορεί να παραμείνει με κανέναν τρόπο στους 50 βουλευτές.
«Πιστεύω ότι το μπόνους πρέπει να μειωθεί αρκετά, δηλαδή να μην προσβάλει την αναλογικότητα της ψήφου, αλλά να δίνει τη δυνατότητα συνεργασιών» υπογράμμισε.
Παράλληλα, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες έδωσαν στη δημοσιότητα τις προτάσεις τους για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας της. Τις τελευταίες δεκαετίες κυριάρχησαν, σε όλα τα επίπεδα, δυναστείες που βασίζονται σε πελατειακές σχέσεις και πάνω σε αυτές είναι δομημένο το Ελληνικό Κράτος και η κοινωνία μας, με αποτέλεσμα να καθίσταται λειτουργικά αδύνατη η λειτουργία των θεσμών.
Το πελατειακό αυτό σύστημα εξουσίας που είναι από τη φύση του αναξιοκρατικό, έχει ήδη καταρρεύσει και πρέπει να αναδομηθεί εκ βάθρων, γιατί μόνο έτσι μπορεί να επιτευχθεί ο πραγματικός εκδημοκρατισμός της χώρας μας.
Προς αυτήν την κατεύθυνση μπορεί να συμβάλει ένα Νέο Σύνταγμα, το οποίο θα αποτελέσει την αρχή της Τέταρτης Ελληνικής Δημοκρατίας και θα γίνει ο καταλύτης για έναν ελπιδοφόρο κοινωνικό μετασχηματισμό. Στην περίπτωση αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται απευθείας από τον λαό.
Στην περίπτωση που η Βουλή όμως είναι Αναθεωρητική, προτείνονται οι πιο κάτω τροποποιήσεις, στο πλαίσιο της Αναθεώρησης του Συντάγματος.
Β. Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Η Συνταγματική Αναθεώρηση που προτείνεται πρέπει να βασιστεί στις ακόλουθες, ενδεικτικά, βασικές αρχές και αλλαγές, όπως:
1. Καθιέρωση ανωτάτου ορίου για τη συνολική θητεία όλων των αιρετών αξιωμάτων και ιδίως:
2. Κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος, περί ποινικής ευθύνης Υπουργών και Υφυπουργών για ποινικά αδικήματα που έχουν τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, ώστε να λογοδοτούν όπως όλοι οι πολίτες στα κοινά δικαστήρια, χωρίς καμία ανάμιξη της Βουλής. Επίσης, θέσπιση νόμου για τη δέσμευση εξ αρχής των καταθέσεων και όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στην κατοχή τους όσων Υπουργών ή Υφυπουργών διωχθούν ποινικά και εφόσον καταδικαστούν να δημεύονται, κατά το μέρος που δεν δικαιολογείται η απόκτηση τους.
3. Τροποποίηση του νόμου 3126/2003, όπως ισχύει σήμερα, «Περί ποινικής ευθύνης Υπουργών».
Ενδεικτικά, το άρθρο 3, παρ. 1 του νόμου τροποποιείται ως εξής: «Οι αξιόποινες πράξεις του άρθρου 1, παρ. 1 του παρόντος νόμου που αφορούν πλημμελήματα και κακουργήματα, οι οποίες τελέσθηκαν μεν κατά τη διάρκεια άσκησης των καθηκόντων του Υπουργού, αλλά δεν σχετίζονται άμεσα με αυτά και αφορούν αδικήματα του κοινού ποινικού δικαίου, παραγράφονται σύμφωνα με όσα ορίζονται στην διάταξη του άρθρου 111 ΠΚ. Η έναρξη του χρόνου της παραγραφής υπολογίζεται από την επομένη της λήξης της Υπουργικής θητείας. Το διάστημα που ο διαπράξας το αδίκημα Υπουργός ασκεί υπουργικά καθήκοντα, τόσον κατά την βουλευτική περίοδο που τέλεσε την πράξη, όσον και σε οποιαδήποτε επόμενη, είτε συνεχώς, είτε κατά διαστήματα, δεν προσμετράται στο χρόνο παραγραφής η οποία και αναστέλλεται αντίστοιχα».
4. Τροποποίηση των άρθρων 35, παρ. 3 και 44, παρ. 2 του Συντάγματος, όσον αφορά στις διαδικαστικές προϋποθέσεις για την προκήρυξη δημοψηφίσματος, ώστε ο θεσμός αυτός να αποτελέσει όργανο ελέγχου της κρατικής εξουσίας από το εκλογικό σώμα. Ειδικότερα εξειδικεύονται οι τροποποιήσεις αυτές ως εξής:
5. Η διασφάλιση της λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών με παράλληλη τροποποίηση του άρθρου 90, παρ. 5 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο οι προαγωγές στις θέσεις της ηγεσίας της Δικαιοσύνης αποφασίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο και να καθιερωθεί ότι οι προαγωγές αυτές θα γίνονται από τις Ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων με μυστική ψηφοφορία μεταξύ των μελών τους.
6. Η τροποποίηση του άρθρου 89, παρ. 1 του Συντάγματος, ώστε να απαγορευθεί στους δικαστικούς λειτουργούς η παροχή αμειβόμενης υπηρεσίας στο δημόσιο τομέα, για τρία τουλάχιστον έτη μετά την αποχώρησή τους από την Υπηρεσία. Συναφώς πρέπει να τροποποιηθούν και τα άρθρα 56, παρ. 1 και 89, παρ. 4 του Συντάγματος και να απαγορευθεί να ανακηρύσσονται υποψήφιοι ή να εκλέγονται βουλευτές ή να γίνονται μέλη Κυβέρνησης οι δικαστικοί λειτουργοί επί τρία τουλάχιστον έτη μετά την έξοδο τους από την Υπηρεσία. Ενισχύεται ο ρόλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
7. Η τροποποίηση των άρθρων 27 και 28 παρ. 3 τα οποία αναφέρονται στην μεταβολή των ορίων της Επικράτειας και σε περιορισμούς ως προς την άσκηση της Εθνικής κυριαρχίας, αντίστοιχα, για τα οποία προβλέπεται έκδοση νόμου με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των Βουλευτών. Τόσο σοβαρά θέματα απαιτούν την αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 ή και των 2/3 του όλου αριθμού των Βουλευτών, όπως άλλωστε απαιτείται στην περίπτωση της παρ. 2 του άρθρου 28. Ειδικότερα εξειδικεύοντας την τροποποίηση αυτή αναφέρονται στα εξής:
8. Η Αναθεώρηση του άρθρου 44 παρ. 1 του Συντάγματος που ρυθμίζει την έκδοση των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου. Ειδικότερα οι τροποποιήσεις αυτές εξειδικεύονται ως εξής:
Πρέπει να μειωθούν οι προθεσμίες που ορίζονται για την κύρωση από την Βουλή των ΠΝΠ και συγκεκριμένα:
9. Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος.
10. Καθιέρωση σταθερού φορολογικού συστήματος.
11. Θέσπιση διατάξεων για την ενίσχυση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς των ΜΜΕ.
12. Θέσπιση ρητής πρόβλεψης για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.
13. Θέσπιση πλήρους διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων.
14. Ανάθεση του ελέγχου του «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της Χώρας. Ενίσχυση της επιτροπής αυτής με ειδικούς επιστήμονες, εμπειρογνώμονες του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και δύο (2) πολίτες (με κλήρωση, κατά τα πρότυπα της κλήρωσης των ενόρκων), ώστε να ελέγχεται ουσιαστικά το «πόθεν έσχες» όλων των πολιτικών προσώπων, των αξιωματούχων του Κράτους και κάθε δημόσιου λειτουργού.
15. Αναθεώρηση της οργάνωσης και λειτουργίας των Ανεξάρτητων Αρχών.
16. Αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
17. Θεσμοθέτηση τεσσάρων (4) Μόνιμων Υφυπουργών: Εξωτερικών, Εθνικής Παιδείας, Προϋπολογισμού και Ναυτιλίας.
18. Αναθεώρηση του άρθρου 24 για την προστασία του περιβάλλοντος.