Οκτώ πρωτοβουλίες για την άμεση βελτίωση της εικόνας της χώρας ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής (ΣΕΕΠ), τονίζοντας ότι «σε αυτή την ιστορική στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να ξαναφτιάξουμε την εικόνα και τη φήμη της Ελλάδας και να προκαλέσουμε εκούσια ένα ντόμινο θετικών εξελίξεων».
Οκτώ πρωτοβουλίες για την άμεση βελτίωση της εικόνας της χώρας ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής (ΣΕΕΠ), τονίζοντας ότι «σε αυτή την ιστορική στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να ξαναφτιάξουμε την εικόνα και τη φήμη της Ελλάδας και να προκαλέσουμε εκούσια ένα ντόμινο θετικών εξελίξεων».
Όπως ανέφερε, αυτές είναι:
«Εθνικής σημασίας η στρατηγική διαχείριση της εικόνας της χώρας»
«Η στρατηγική διαχείριση της εικόνας της χώρας δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αναγκαιότητα εθνικής σημασίας» τόνισε ο κ. Τσίπρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη σύνταξης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου επικοινωνιακής πολιτικής, «διότι αν δεν διαχειριστούμε εμείς την εικόνα της χώρας μας, κάποιος άλλος θα το κάνει για εμάς».
Ειδικότερα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο Πρωθυπουργός επισήμανε στην εισήγηση του ότι «αποστολή της κυβέρνησης είναι να παράγει πολιτικές και έργο σε μια σειρά από τομείς, με θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία. Απαραίτητη σε αυτό το πλαίσιο, είπε, είναι «η προβολή των πολιτικών και των αποτελεσμάτων τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας, η επικοινωνιακή προβολή της Ελλάδας που σιγά σιγά αλλάζει».
Επισήμανε ότι «η φήμη και η εικόνα μιας χώρας αποτελούν ένα άυλο κεφάλαιο που επηρεάζει άμεσα τον τουρισμό, τις επενδύσεις, τις εξαγωγές, καθώς και κάθε άλλη πτυχή της οικονομικής και πολιτικής ζωής της ίδιας της χώρας και των κατοίκων της», για να τονίσει ότι «σε αυτή την ιστορική στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να ξαναφτιάξουμε την εικόνα και τη φήμη της Ελλάδας και να προκαλέσουμε εκούσια ένα ντόμινο θετικών εξελίξεων».
Αναφερόμενος στην εικόνα της χώρας στις αρχές της κρίσης, ο Πρωθυπουργός είπε, κατά τις ίδιες πηγές, ότι «η εικόνα της Ελλάδας μαζί με την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ιταλία και την Ισπανία, ταυτιζόταν με έννοιες όπως η νωθρότητα, η σπατάλη, η μη παραγωγικότητα και συνοδευόταν από εξευτελιστικές για ένα έθνος εικόνες, όπως ενός γουρουνιού (PIGS) το οποίο ζει εις βάρος άλλων χωρών». Επισήμανε ότι «η στοχοποίηση που δέχτηκαν τότε οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου ήταν άνευ προηγουμένου» και πως «τα τελευταία χρόνια η εικόνα της Ελλάδας βάλλεται διαρκώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και προσφάτως του προσφυγικού ζητήματος».
Κατόπιν αυτών, υπογράμμισε ότι «η οικοδόμηση μιας επιθυμητής εικόνας πρέπει να γίνει αντιληπτή ως μέρος της εθνικής πολιτικής και όχι ως μια διαφημιστική καμπάνια ανεξάρτητη από τον σχεδιασμό, τη διακυβέρνηση και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, τις μεγάλες και μικρές μεταρρυθμιστικές τομές».
Είπε ειδικότερα ότι απαιτείται μελέτη και στοχοθεσία, ειλικρίνεια και νηφαλιότητα σε σχέση με αυτά που μπορούμε να πετύχουμε, και ότι τα μεθοδολογικά εργαλεία για nation branding υπάρχουν ήδη, και άλλες χώρες (π.χ. Αυστραλία, Γερμανία) τα έχουν εφαρμόσει με μεγάλη επιτυχία. Προσέθεσε ότι έως τώρα, από την εθνική επικοινωνιακή πολιτική απουσίαζαν ο στρατηγικός σχεδιασμός, όραμα και στοχοθεσία καθώς και ο συντονισμός, και συμπλήρωσε ότι τα κενά αυτά ήρθε να καλύψει ο νόμος 4339/2015 με τη σύσταση του Συμβουλίου Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής (Σ.Ε.Ε.Π.).
Ως προς το ΣΕΕΠ, επισήμανε ότι είναι αρμόδιο για τον στρατηγικό σχεδιασμό της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, καθώς και για την κεντρική διαχείριση επικοινωνιακών κρίσεων. Σκοπός του είναι «η διαχείριση και η οικοδόμηση μιας θετικής εικόνας της σύγχρονης Ελλάδας στη διεθνή και εσωτερική κοινή γνώμη, μιας εικόνας ρεαλιστικής που θα βασίζεται στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και θα αντανακλά τις προσπάθειές μας μακριά από "success stories" και επικοινωνιακά τρικ». Σημείωσε ότι «η οικοδόμηση ενός ενιαίου εθνικού σήματος (brand) απαιτεί μακροχρόνιο σχεδιασμό και στοχεύει κυρίως σε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα».
Τον Οκτώβριο η επόμενη συνεδρίαση του ΣΕΕΠ
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι «έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε μπροστά μας και απαιτείται δέσμευση από όλους προκειμένου να έχουμε τα επιθυμητά για όλους μας αποτελέσματα».
Ανακοίνωσε ότι η επόμενη συνάντηση του συμβουλίου του ΣΕΕΠ θα λάβει χώρα τον Οκτώβρη, «ένα διάστημα αρκετό ώστε να συγκεκριμενοποιήσουμε τις δράσεις και τα επιμέρους projects που θα αναλάβει το κάθε υπουργείο».